9.202 lest ·
17 svar
9k lest
17 svar
Innrede kjeller (Hjemmekino)
Side 1 av 2
Hei forummedlemmer på Byggahus.se!
Dette blir mitt første innlegg på dette forumet og før noen kjefter på meg har jeg søkt etter informasjon i omtrent en måned for å finne det jeg leter etter men har ikke funnet ut nøyaktig hvordan jeg skal løse det.
Jeg og samboeren har nå kjøpt vårt første hus som har en såkalt "rå kjeller". I følge tilstandsrapporten står det følgende;
Merk at dette rommet vil være helt oppvarmet om det har noen betydning.
Det jeg lurer på er om dere har noen tips til nøyaktig hvordan jeg skal gjøre med gulv, vegger og tak? Alle meninger og tips tas varmt imot!
//Nybliven husägare
Dette blir mitt første innlegg på dette forumet og før noen kjefter på meg har jeg søkt etter informasjon i omtrent en måned for å finne det jeg leter etter men har ikke funnet ut nøyaktig hvordan jeg skal løse det.
Jeg og samboeren har nå kjøpt vårt første hus som har en såkalt "rå kjeller". I følge tilstandsrapporten står det følgende;
Siden det i dag kun er betongvegger og betonggulv i hele kjelleren, nøyaktig hvordan skal jeg gjøre for å kunne bygge mitt "nirvana"? Det planlagte biorommet er i et hjørne og har således to yttervegger. Jeg tenker mest på følgende punkter som vil være problematiske når det kommer til eventuell fukt;Kjelleren er hovedsakelig en rå kjeller, altså består av materialer som betong, stein og puss. Det forekommer imidlertid mindre innslag av tre i kontakt med betonggulv og grunnmur som hyllesystem, trapp, badstue og bohave. Noen av disse var fuktige ved inspeksjon nær betong/grunnmur. Mikrobiell lukt ble opplevd i matkjelleren, noe som kan skyldes hyllesystem og pappesker direkte mot betonggulvet.
- Heltre-teppe - Hvordan løser man dette på en rimelig økonomisk måte slik at det ikke blir fuktproblemer under?
- Vegger - Det beste ville vært om man kunne få opp gipsplater (antagelig med stål-regler?)
- Tak - Vil helst ha gipspanelsystem (vet ikke hva det heter nøyaktig men man pleier å ha slike på kontor). Kan dette bli problem med fukt også selv om det er i kjellerstaket?
Merk at dette rommet vil være helt oppvarmet om det har noen betydning.
Det jeg lurer på er om dere har noen tips til nøyaktig hvordan jeg skal gjøre med gulv, vegger og tak? Alle meninger og tips tas varmt imot!
//Nybliven husägare
Ja, akkurat som du sier, så er dette en stadig diskusjon...
Nøkternt sett mener jeg at man ikke bør ha organiske materialer i en kjeller.
Du vil sannsynligvis ALDRI klare å drenere bort all innkommende fuktighet.
Selv om du drenerer rundt, kan fuktighet vandre gjennom betonggulvet.
Personlig vil jeg bruke fliser og stålstendere i innerveggene.
(i hvert fall mot gulv/yttervegg)
Nå skal du bygge hjemmekino og har sannsynligvis krav til akustikken.
Jeg har ikke oversikt over prisbildet (siden jeg har andre krav) men se på gulvsystemer med mekanisk, påtvunget ventilasjon.
Nivell, platon.
For veggene er det nok enklest å sette opp med stålstendere, luftspalte og ventilasjon.
Tak _tror_ jeg ikke du trenger å bekymre deg for.
Så klart avhengig av ventilasjonsløsning og luftfuktighet i kjelleren.
Bruker du åpen ventilasjon om sommeren og prøver å avfukte hagen via kjelleren, kan det nok bli ganske kaldt i kjelleren.
Jeg tror jeg nådde 85% i sommer med lukkede ventiler.
Men det finnes faktisk en mengde tråder om samme emne.
For eksempel:
http://www.minhembio.com/jcoboy/49727/
Eller:
http://www.byggahus.se/forum/golv/28585-kallarprojekt.html
Nøkternt sett mener jeg at man ikke bør ha organiske materialer i en kjeller.
Du vil sannsynligvis ALDRI klare å drenere bort all innkommende fuktighet.
Selv om du drenerer rundt, kan fuktighet vandre gjennom betonggulvet.
Personlig vil jeg bruke fliser og stålstendere i innerveggene.
(i hvert fall mot gulv/yttervegg)
Nå skal du bygge hjemmekino og har sannsynligvis krav til akustikken.
Jeg har ikke oversikt over prisbildet (siden jeg har andre krav) men se på gulvsystemer med mekanisk, påtvunget ventilasjon.
Nivell, platon.
For veggene er det nok enklest å sette opp med stålstendere, luftspalte og ventilasjon.
Tak _tror_ jeg ikke du trenger å bekymre deg for.
Så klart avhengig av ventilasjonsløsning og luftfuktighet i kjelleren.
Bruker du åpen ventilasjon om sommeren og prøver å avfukte hagen via kjelleren, kan det nok bli ganske kaldt i kjelleren.
Jeg tror jeg nådde 85% i sommer med lukkede ventiler.
Men det finnes faktisk en mengde tråder om samme emne.
For eksempel:
http://www.minhembio.com/jcoboy/49727/
Eller:
http://www.byggahus.se/forum/golv/28585-kallarprojekt.html
Takk for ditt svar!
Min første tanke var nettopp fliser dersom man en gang vil ha rommet til annet enn biorom.
Men hvordan påvirker fuktigheten fliser? Og hvis man har vanlige tepper (som dog dekker nokså stor flate)?
Hva gjør fliser, positivt og negativt, mot fuktigheten som kommer fra markbetongen?
Har lest mye om nettopp platon, celleplast, trefiberskive (tror jeg det het?) men det finnes utrolig mange forskjellige løsninger og man står i verste jungelen akkurat nå.
Min første tanke var nettopp fliser dersom man en gang vil ha rommet til annet enn biorom.
Men hvordan påvirker fuktigheten fliser? Og hvis man har vanlige tepper (som dog dekker nokså stor flate)?
Hva gjør fliser, positivt og negativt, mot fuktigheten som kommer fra markbetongen?
Har lest mye om nettopp platon, celleplast, trefiberskive (tror jeg det het?) men det finnes utrolig mange forskjellige løsninger og man står i verste jungelen akkurat nå.
Fliser/flis på betongunderlag gir jo en kjeller som er, i prinsippet, usårbar mot fuktskader.
Selv om du får en vannlekkasje er det jo bare å skyve vannet ned i en sluk og se glad ut.
Så den eventuelle tilkommende fukten tørker ut via fugene.
Ulempen er selvsagt at fliser på kjellergulv er KJEMPEkaldt å gå på hvis du ikke har gulvvarme.
Jeg har pigget opp, isolert og lagt gulvvarme i mitt kommende kjellerbad.
Resten av kjelleren vil sannsynligvis bare få fliser direkte på det gamle betonggulvet og nålefiltteppe.
(Slik man har på balkonger...)
Generelt er jeg negativ til løsninger med mekanisk ventilasjon.
Jeg vil ikke ha flere systemer å holde styr på.
Alt går i stykker før eller siden...
Selv om du får en vannlekkasje er det jo bare å skyve vannet ned i en sluk og se glad ut.
Så den eventuelle tilkommende fukten tørker ut via fugene.
Ulempen er selvsagt at fliser på kjellergulv er KJEMPEkaldt å gå på hvis du ikke har gulvvarme.
Jeg har pigget opp, isolert og lagt gulvvarme i mitt kommende kjellerbad.
Resten av kjelleren vil sannsynligvis bare få fliser direkte på det gamle betonggulvet og nålefiltteppe.
(Slik man har på balkonger...)
Generelt er jeg negativ til løsninger med mekanisk ventilasjon.
Jeg vil ikke ha flere systemer å holde styr på.
Alt går i stykker før eller siden...
flis- og flisefugene slipper vel gjennom fuktigheten.
Jeg var i samme situasjon som deg før, og det hele koker ned til noen få ting.
Du vil trolig komme frem til at fliser er den minst risikofylte løsningen, så sier noen at det kommer til å bli kaldt, og du vurderer gulvvarme. Problemet med det er at det kan forårsake mer fuktvandring og er uøkonomisk siden det også varmer opp annet enn gulvet.
Du kan komme borti nivell-gulvløsning, som virker bra, men dessverre er ganske dyrt.
Platonmatte synes jeg er det sunneste alternativet i så fall, da du kan legge et pent gulv oppå.
Helt feil er det heller ikke å bare male kjellerveggene med silikatmaling da du slipper å legge opp og veggene slipper gjennom fuktigheten.
En advarsel i det hele er at jeg egentlig heller ikke vet og er en virkelig nybegynner, så søk videre på dette temaet. Alle håndverkere vet heller ikke hva som er riktig hvis du ansetter noen for å bygge alt. Hør da med inspeksjonsmannen hva han synes virker best. Lykke til.
Jeg var i samme situasjon som deg før, og det hele koker ned til noen få ting.
Du vil trolig komme frem til at fliser er den minst risikofylte løsningen, så sier noen at det kommer til å bli kaldt, og du vurderer gulvvarme. Problemet med det er at det kan forårsake mer fuktvandring og er uøkonomisk siden det også varmer opp annet enn gulvet.
Du kan komme borti nivell-gulvløsning, som virker bra, men dessverre er ganske dyrt.
Platonmatte synes jeg er det sunneste alternativet i så fall, da du kan legge et pent gulv oppå.
Helt feil er det heller ikke å bare male kjellerveggene med silikatmaling da du slipper å legge opp og veggene slipper gjennom fuktigheten.
En advarsel i det hele er at jeg egentlig heller ikke vet og er en virkelig nybegynner, så søk videre på dette temaet. Alle håndverkere vet heller ikke hva som er riktig hvis du ansetter noen for å bygge alt. Hør da med inspeksjonsmannen hva han synes virker best. Lykke til.
Så man trenger ikke legge noe mellom betongen og flisene? At gulvet er kaldt er en smell jeg gjerne tar, og ser ikke dette som noe veldig negativt..llehs skrev:Klinker/fliser på betongunderlag gir jo en kjeller som er, i prinsippet, usårbar mot fuktskader.
Selv om du får en vannlekkasje, er det jo bare å skysse vannet ned i en sluk og se glad ut.
Så den eventuelle påtrengende fukt tørker ut via fugene.
Ulempen er så klart at fliser på kjellergulv er JETTEkaldt å gå på hvis du ikke har gulvvarme.
Interessant. Men noe må gjøres med veggene da de er veldig "grove" (vet ikke riktig ord?). Kan man slipe veggene så de blir mer "fine"?blob skrev:flis- og fugene slipper vel gjennom fuktigheten.
jeg var i samme situasjon som deg før, og det hele koker ned til noen få ting.
Du vil trolig komme frem til at fliser er den minst risikofylte løsningen, så sier noen at det kommer til å bli kaldt og du vurderer gulvvarme........
Helt feil er det ikke heller å bare male kjellerveggene med silikatmaling da du slipper å lekte opp og veggene slipper gjennom fukt....
Det overlater jeg til noen andre å svare påElecTriX skrev:
Se gjerne krautas avis s. 22-23 for eksempel. Mye penere enn "vanlige" kinorom
http://multi.mediapaper.nu/?PubId=4E31D3B8AE96C66AEDFDC41A67775633
Det er iofs ikke så ille med litt rustikkfølelse, gjør nok forskjell avhengig av hvilken farge man har. I dag er det helt hvitt.
Så på avisen fra K-Rauta og det så ikke helt feil ut!
Ser at de har et stort teppe/helt teppe også. Lurer på hva slags teppe det er.. Kan det være en slik som llehs nevner ovenfor, "nålfiltteppe" ?
Så på avisen fra K-Rauta og det så ikke helt feil ut!
Skal du ha flisgulv og nakne betongvegger, vil trolig bio-lyden bli ganske dårlig. Lyden vil sprette rundt som en sprettball i en tørketrommel.
Reglede vegger med gipsplater (gjerne doble) gjør trolig saken mye bedre. Tunge møbler (f.eks. sofaer og fulle bokhyller) kan også hjelpe til. (Lettere tekstiler, som tepper og gardiner, hjelper bare mot høyere frekvenser, så bassen vil fortsatt være grøtete.)
Reglede vegger med gipsplater (gjerne doble) gjør trolig saken mye bedre. Tunge møbler (f.eks. sofaer og fulle bokhyller) kan også hjelpe til. (Lettere tekstiler, som tepper og gardiner, hjelper bare mot høyere frekvenser, så bassen vil fortsatt være grøtete.)
Uansett om det blir gipsvegger eller kun betong vil absorbenter kjøpes og settes opp i rommet. Deretter vil vi i så fall ha tepper på klinkergulvet. Man må nok prøve seg litt fram der når det gjelder lyd, hovedsaken er at det ikke blir fuktproblemer/skader.jarlh skrev:Skal du ha klinkergulv og bare betongvegger vil nok bio-lyden bli ganske dårlig. Lyden vil hoppe rundt som en ball i en tørketrommel.
Vegger med gipsplater (gjerne doble) gjør nok saken mye bedre. Tunge møbler (f.eks. sofaer og fulle bokhyller) kan også hjelpe til. (Lettere tekstiler, som tepper og gardiner, hjelper bare mot høyere frekvenser, så bassen vil fortsatt være grøtete.)
Ja litt OT er det men gøy å skrive av seg litt uansett 
Det blir nyinnkjøp på duk og projektor, ev. også høyttalere.
Projektor
Projektoren jeg har kikket på er en Sony VPL-HW20, lest mye positivt om den og har ingen ekstra unødvendig så som 3D (mener uansett at det er en hype så..). Mer info
Duk
Siden jeg ikke har målt veggen som duken skal være på, kan jeg ikke svare på størrelse på duk, men tipper det blir over 120" iallfall. Helst fra en god produsent som Kingpin og antagelig en DIY eller rammespent. Hadde tidligere en motorstyrt duk, men siden rommet vil være dedikert kinorom, velger jeg heller en "fast"
Høyttalere
Vurderer ev. å selge høyttalerne jeg har i dag og kjøpe integrerte høyttalere, dette har jeg derimot ikke sjekket ut i det hele tatt.
Det blir nyinnkjøp på duk og projektor, ev. også høyttalere.
Projektor
Projektoren jeg har kikket på er en Sony VPL-HW20, lest mye positivt om den og har ingen ekstra unødvendig så som 3D (mener uansett at det er en hype så..). Mer info
Duk
Siden jeg ikke har målt veggen som duken skal være på, kan jeg ikke svare på størrelse på duk, men tipper det blir over 120" iallfall. Helst fra en god produsent som Kingpin og antagelig en DIY eller rammespent. Hadde tidligere en motorstyrt duk, men siden rommet vil være dedikert kinorom, velger jeg heller en "fast"
Høyttalere
Vurderer ev. å selge høyttalerne jeg har i dag og kjøpe integrerte høyttalere, dette har jeg derimot ikke sjekket ut i det hele tatt.