Vi har en bedrift som hittil har holdt til i vår kjeller. Har nå fått tak i et lokale med rimelig leie. Men lokalet er helt uinnredet med et ca 90 kvm rom. Usparklede gipsplater på vegger og sponplategulv. Takhøyden er normal ved vindusveggen, og ved motsatt vegg ved mønet minst 5 meter.
Jeg trenger noen råd om hvordan man raskt og enkelt kan gjøre det innflytningsklart for kontormiljø uten at det koster skjorta. Det som må fikses er gulvet, vegger, innervegger samt elektrisk installasjon. Elektrisk arbeid må vi sette bort, ellers gjør jeg nok en god del selv.
Her har jeg tenkt i grove trekk:
GULV
Først legge gulvet med klikkgulv à la Pergo/ByggMax eller lignende. I så fall kan man eventuelt flytte en vegg i ettertid uten å legge om gulvet. Er det vanskelig med klikkgulv på store flater? Eventuelt et flisemønster i hall-delen.
MELLOMVEGGER
Takhøyden gjør at det blir for besværlig å lage vegg helt opp. Det får bli gipsplatehøyde rett og slett. Finnes det en smart måte å feste mellomveggene i gulvet slik at man kan fjerne en vegg i ettertid? Det trenger jo ikke være lydisolerte skjøter i alle fall ettersom lyden uansett går via taket.
Finnes det ferdige veggelementer/moduler som er raskere å montere sammenlignet med å bygge selv?
VEGGOFLATE
Sparkle skjøtene og male. Ferdigmalte gulvlister og lister.
TAK
Det får bli helt åpent. Men jeg vurderer å legge opp stående bord cc 900mm. Dels så det er noe å feste taklamper og lysrørsarmaturer i, samt for stabiliteten for mellomvegger. Spennvidden blir nok ca 3 meter mellom vegger. Er det en god løsning?
EL
I ytterveggene er det bokser og det skal jo også planlegges inn i veggene. El-skapet står utenfor i en korridor og strømmen kommer trolig til å trekkes inn oppe i taket. Når skal elektrikeren kobles inn?
VVS
Vann trenger vi ikke tenke på. Kjøkkenkrok og toalett finnes utenfor. Ventilasjon finnes med grove rør i taket. Trolig trenger nye rør kobles inn og justeres, noe som en profesjonell bør gjøre. Det er dog steg to (tror jeg) ettersom det allerede finnes inn- og avtrekksluft som grunnventilasjon i rommet.
Forslag mottas takknemlig på materialvalg og arbeidsprosess. Det skal være raskt og billig, men pent. Jeg skal bidra med en skisse når den er oppmålt ordentlig.
Jeg trenger noen råd om hvordan man raskt og enkelt kan gjøre det innflytningsklart for kontormiljø uten at det koster skjorta. Det som må fikses er gulvet, vegger, innervegger samt elektrisk installasjon. Elektrisk arbeid må vi sette bort, ellers gjør jeg nok en god del selv.
Her har jeg tenkt i grove trekk:
GULV
Først legge gulvet med klikkgulv à la Pergo/ByggMax eller lignende. I så fall kan man eventuelt flytte en vegg i ettertid uten å legge om gulvet. Er det vanskelig med klikkgulv på store flater? Eventuelt et flisemønster i hall-delen.
MELLOMVEGGER
Takhøyden gjør at det blir for besværlig å lage vegg helt opp. Det får bli gipsplatehøyde rett og slett. Finnes det en smart måte å feste mellomveggene i gulvet slik at man kan fjerne en vegg i ettertid? Det trenger jo ikke være lydisolerte skjøter i alle fall ettersom lyden uansett går via taket.
Finnes det ferdige veggelementer/moduler som er raskere å montere sammenlignet med å bygge selv?
VEGGOFLATE
Sparkle skjøtene og male. Ferdigmalte gulvlister og lister.
TAK
Det får bli helt åpent. Men jeg vurderer å legge opp stående bord cc 900mm. Dels så det er noe å feste taklamper og lysrørsarmaturer i, samt for stabiliteten for mellomvegger. Spennvidden blir nok ca 3 meter mellom vegger. Er det en god løsning?
EL
I ytterveggene er det bokser og det skal jo også planlegges inn i veggene. El-skapet står utenfor i en korridor og strømmen kommer trolig til å trekkes inn oppe i taket. Når skal elektrikeren kobles inn?
VVS
Vann trenger vi ikke tenke på. Kjøkkenkrok og toalett finnes utenfor. Ventilasjon finnes med grove rør i taket. Trolig trenger nye rør kobles inn og justeres, noe som en profesjonell bør gjøre. Det er dog steg to (tror jeg) ettersom det allerede finnes inn- og avtrekksluft som grunnventilasjon i rommet.
Forslag mottas takknemlig på materialvalg og arbeidsprosess. Det skal være raskt og billig, men pent. Jeg skal bidra med en skisse når den er oppmålt ordentlig.
Gulv: Det er ikke særlig vanskelig å legge store klikkgulv, men du kan ikke legge altfor store fordi de må kunne bevege seg. Det er en grense på omtrent fem meter. Sjekk anvisningene for akkurat ditt gulv. Du må dele opp gulvet og sette lister imellom.
Skillevegger: Det høres mer ut som om du skulle ha slike vanlige skjermvegger man bruker i åpne kontorlandskap. Det kan hende du kan finne dem brukt.
Veggoverflate: Et lag med glassfibervev før du maler gjør veggene betydelig mer slitesterke.
Elektrisitet: Hva slags virksomhet er det? Siden du skal ha klikkgulv antar jeg at det er mer kontor enn verksted. Du trekker vel enklest strømmen i en modulskena (eller hva det heter) som går rundt hele veggen. Der har du flyttbare stikkontakter, telefonuttak og nettverksuttak.
Skillevegger: Det høres mer ut som om du skulle ha slike vanlige skjermvegger man bruker i åpne kontorlandskap. Det kan hende du kan finne dem brukt.
Veggoverflate: Et lag med glassfibervev før du maler gjør veggene betydelig mer slitesterke.
Elektrisitet: Hva slags virksomhet er det? Siden du skal ha klikkgulv antar jeg at det er mer kontor enn verksted. Du trekker vel enklest strømmen i en modulskena (eller hva det heter) som går rundt hele veggen. Der har du flyttbare stikkontakter, telefonuttak og nettverksuttak.
Gjør-det-selv-bygger
· Stockholm
· 8 600 innlegg
Gulv: Klikkgulv fra for eksempel byggmax eller hvorfor ikke IKEA er jo en god idé. Lettlagt og billig, men likevel slitesterk og ser helt greit ut. Dog skal det legges flytende så man skal ikke bygge noen innervegger oppå et slikt gulv. Også altfor tunge konstruksjoner som safer, ovner etc. kan forhindre flytningen så å si. Gulvet må få bevege seg for å kunne ekspandere ved fukt/varme ellers risikerer man oppbøyning og sprekker.DagSa skrev:Så her har jeg tenkt i grove trekk.:
GULV
Først legge gulvet med klikkgulv a la Pergo/ByggMax eller lignende. I så fall kan man eventuelt flytte en vegg i ettertid uten å legge om gulvet. Er det vanskelig med klikkgulv på store flater?
Eventuelt et flismønster i halldelen.
MELLOMVEGGER
Takhøyden gjør at det blir for besværlig å lage vegg helt opp. Det får bli gipsplatehøyde rett og slett.
Finnes det en smart måte å feste mellomveggene i gulvet så man kan ta bort en vegg i ettertid?
Det trenger jo ikke være lydisolerte skjøter i alle fall siden lyden uansett går via taket.
VEGGOVERFLATE
Sparkle skjøtene og male. Ferdigmalte gulvlister og foringer.
TAK
Det får bli helt åpent. Dog vurderer jeg å legge opp stående bord cc 900mm.
Dels så det finnes noe å feste taklamper og lysrørsarmaturer i samt for stabiliteten for mellomvegger.
Spennvidden blir nok ca. 3 meter mellom vegger.
Er det en god løsning?
EL
I ytterveggene finnes det bokser og det skal jo også planlegges inn i veggene.
Sikringsskapet står utenfor i en korridor og strømmen kommer trolig til å bli trukket inn oppe i taket.
Når skal elektrikeren kobles inn?
VVS
Vann trenger vi ikke å tenke på. Pentry og toalett finnes utenfor.
Ventilasjon finnes med grove rør i taket. Trolig trenger nye rør å kobles inn og justeres, noe en proff bør gjøre.
Det er dog trinn to (tror jeg) siden det allerede finnes inn- og avluft som grunnventilasjon i rommet.
Forslag mottas gjerne på materialvalg og arbeidsprosess. Det skal være raskt og billig, men pent.
Jeg skal bidra med en skisse når den er målt opp ordentlig.
Mellomvegger: Bygg med en regel i underkanten som du skruer med montasjeskruv. Helt mobile blir ikke veggene, men det som må gjøres om er da å rive gipsen, demontere skruen, og så legge om klikkgulvet. Du trenger da ikke bygge om hele veggen iallfall. Enda mer mobilt er kanskje å feste dem med vinkeljern utenfor veggplaten, ikke like pent selvfølgelig...
Ellers kanskje en skjermvegg kan være et alternativ som mange kontor har?
Tak: Høres ut som en god idé, også for å få "ned" takhøyden litt og kanskje plassere stikkontakter etc. i?!
El: Vil du ha mobile vegger så kanskje el i taket er en god idé? Da kan man trekke ned strøm og nettverk via "stolper" til arbeidsplassene. Det enkleste er kanskje da hvis elektrikeren setter ytre kontakter i "takbjelkene" så kan man ha forlengelseskontakter fra dem om man ikke har riktige el-peler...
/K
Lokalet er ca. 9x10 meter.
Kontor og lettere service av småelektronikk. Ingen dropin-kunder, alt sendes i posten.
GULV:
Mellomvegger a la kontorlandskap er ikke så kult. Helst ikke.
Trenger uansett å dele inn servicedelen fra øvrig kontor samt et lager.
Et møterom vil trenge vegg og dør også.
Med tanke på arealet så var kanskje ikke klikk-gulv så bra.
Vi har en furuparkett 22mm hjemme på 8,5x9,3 meter (arealet som en T) og det funker jo.
Jeg har ingen pakke å lese på så jeg vet ikke begrensningene på arealet for klikkgulv.
Veggene vil jo i så fall sette stopp for gulvbevegelser hvis man fester med skruv.
Men hvis man fester veggen med lim i gulvet så får veggen flyte med gulvet. Kan det funke?
ELEKTRISK:
El-stolper var ingen dum idé.
Man setter et antall el-stolper i lokalet og får dermed noe å feste innerveggene i overkant.
Stolpen får hvile mot sponplaten og utsparing i klikkgulvet.
Innerveggene trenger kanskje bare festes i stolper og yttervegger, og ikke i gulvet.
Hva tror dere om det?
I så fall er jo arbeidsflyten:
Først stolper
Så elektriker og gulv
Deretter mellomvegger.
Kontor og lettere service av småelektronikk. Ingen dropin-kunder, alt sendes i posten.
GULV:
Mellomvegger a la kontorlandskap er ikke så kult. Helst ikke.
Trenger uansett å dele inn servicedelen fra øvrig kontor samt et lager.
Et møterom vil trenge vegg og dør også.
Med tanke på arealet så var kanskje ikke klikk-gulv så bra.
Vi har en furuparkett 22mm hjemme på 8,5x9,3 meter (arealet som en T) og det funker jo.
Jeg har ingen pakke å lese på så jeg vet ikke begrensningene på arealet for klikkgulv.
Veggene vil jo i så fall sette stopp for gulvbevegelser hvis man fester med skruv.
Men hvis man fester veggen med lim i gulvet så får veggen flyte med gulvet. Kan det funke?
ELEKTRISK:
El-stolper var ingen dum idé.
Man setter et antall el-stolper i lokalet og får dermed noe å feste innerveggene i overkant.
Stolpen får hvile mot sponplaten og utsparing i klikkgulvet.
Innerveggene trenger kanskje bare festes i stolper og yttervegger, og ikke i gulvet.
Hva tror dere om det?
I så fall er jo arbeidsflyten:
Først stolper
Så elektriker og gulv
Deretter mellomvegger.
Jeg vil ha veggene først mot eksisterende sponplategulv. Så klikkgulv i respektive "rom".
El-søyler er en god idé, men sjekk prisen på dem. Ferdigbygde for kontorbruk pleier å være svindyre mildt sagt. Kanal rundt veggene, typ thorsman, er praktisk, men igjen så er det en prislapp på dem.
El-søyler er en god idé, men sjekk prisen på dem. Ferdigbygde for kontorbruk pleier å være svindyre mildt sagt. Kanal rundt veggene, typ thorsman, er praktisk, men igjen så er det en prislapp på dem.
Gjør-det-selv-bygger
· Stockholm
· 8 600 innlegg
Du kan kanskje lage dine egne el-søyler av f.eks. tre, malte spirorør eller noe? Ferdige kan koste en del penger.DagSa skrev:Lokalet er ca. 9x10 meter. Kontor og lettere service av småelektronikk. Ingen dropin-kunder, alt sendes via post.
GULV: Mellomvegger á la kontorlandskap er ikke så gøy. Helst ikke. Trenger uansett å dele servicedelen fra øvrig kontor samt et lager. Et møterom vil trenge vegg og dør også.
Med tanke på arealet, så kanskje klikk-gulv ikke var så bra. Vi har et furugulv 22mm hjemme på 8,5x9,3 meter (areal som en T) og det fungerer jo. Jeg har ingen pakke å lese på så jeg vet ikke begrensningene på arealet for klikkgulv.
Veggene vil i så fall sette en stopp for gulvbevegelser hvis man fester med skruer. Men om man fester veggen med lim til gulvet, så kan veggen flyte med gulvet. Kan det fungere?
EL: El-søyler var ingen dum idé. Man setter et antall el-søyler i lokalet og får dermed noe å feste innerveggene i øvre kant. Søylen kan hvile mot sponplaten og utsparing i klikkgulvet. Innerveggene trenger kanskje bare festes i søyler og yttervegger og ikke i gulvet.
Hva tror dere om det?
I så fall er jo arbeidsforløpet: Først søyler, deretter elektriker og gulv, deretter mellomvegger.
Å lime vegger mot klikk-gulv er nok enda verre enn skruer: - Man kan ikke enkelt fjerne dem hvis man bruker et lim som er sterkt nok til å holde fra starten, altså. I tillegg risikerer man limmerker i gulvet. - Gulvets "flytende" påvirkes - avhenger litt av veggens tyngde og om den er festet et annet sted selvfølgelig - men det må den nesten være - hvis man bare limer den, må man ha en veldig stor bunnflate på veggen = ikke praktisk eller pent
Når det gjelder vegger, kan du kanskje gjøre slik at du skrur opp solid kryssribber i taket, á la dragliner som takstoler gjerne har, og så fester man veggen i dem. På gulvet hviler veggen bare på et antall gummi/filttasser. Dette innebærer også at du må bygge relativt lette veggelementer, kanskje med stålregel+gips+isolasjon bare. Da burde gulvet kunne bevege seg fortsatt fordi veggen henger i taket så å si. Det begrenser seg jo i den forstand at man ikke helt fritt kan flytte veggen - men da er det nok skjermvegger som gjelder tror jeg...
El-søyler burde du kunne feste i de samme takribber og la dem hvile mot gulvet om disse også skal kunne flyttes. Ellers kan du snekre sammen et antall som du skrur i både "tak" og gulv på passende steder...
/K
Klikk her for å svare