Hei,

Jeg skal frese ut stenderen for en bærebjelke ved drageren på ytterveggen til garasjen min. På to steder kommer det faste vinduer som er 1200 brede. Takstolene er cc600. Hva slags dimensjon bør man ha på bjelken som skal felles inn? Trenger jeg å doble der hvor jeg har vinduer? Stenderne er 45x120. Kan man frese ut så det bare er 30mm igjen av bjelken?

Jeg lurer også på hvordan den liggende bjelken skal festes. Spikrer/skruer man den fast i det som er igjen etter fresingen, eller spikrer man skrått ned i den stående bjelken samt oppover i drageren?

Samme spørsmål gjelder for en limtrebjelke som skal avlaste over garasjeportåpningen. Fester man den med spikerplate mot søyler/bjelker, eller hvordan gjør man det?

• Liker
Getlostfamily
  • Laddar…
Man trenger å vite mer for å kunne gi gode råd. Det gjelder både hvordan du har tenkt deg avvekslingen over vinduene, samt generelle opplysninger om garasjens størrelse. Generelt sett bør bjelker hvile på stolper eller lignende som opplegg. Bruker man for eksempel bjelkesko, begrenses den mulige belastningen betydelig. Skisser eller tegninger gir best kommunikasjon.

Hei,

Mitt spørsmål gjelder erfaringen av vinduet. Garasjen er ca. 7x7 meter. Lavtliggende isolert platetak som ligger CC600 oppe på dragerbånd. To faste vinduer 1200x400 på den ene siden der takstolene hviler. Liggende og stående dragerbånd, eller hvordan den injackede regelen betegnes, vil gå langs hele bærende yttervegg. Skal "stående dragerbånd" være 45x195 eller 45x220 og skal jeg bruke doble, dvs. 90x195/220 over mine vinduer? Det etterlater dermed bare 30 mm igjen av regelen.

Limtrebjelke 90x450 som går over garasjeporten vil stå på limtre 90x90 stolper samt 45x120 for tilstrekkelig opplagslengde. Bruker man å feste bjelken til stolper og regler med spikerbånd og ankerskruer? Takstolene ligger deretter oppe på bjelken så ingen bjelkesko.

Om jeg forstår deg rett, vil du ha en bjelke som avveksling over to vinduer 400 mm høye og 1200 mm lange som sitter etter hverandre på en av garasjeveggene. Bjelken får da en spennvidde på 2,6 meter. For å klare snølasten (som i Stockholm er 2 kN/kvm) og egenvekten, trenger du å ha en bjelke som består av 2 stk 45x195 i holdfasthetsklasse C24 som monteres ved siden av hverandre.

Har du derimot en eller flere stående stendere mellom vinduene som bjelken kan hvile på, holder det med 1 stk 45x145 klasse C24.

Limtrebjelken må låses i både lengderetning og sideretning. En enkel måte å gjøre det på er med hjelp av et vinkeljern som monteres mellom søylen som bjelken hviler på og bjelkens underside. Ankerskrue er bra. Jernet bør være av en kraftig dimensjon. En limtrebjelke på 90x450 er en ganske bamsing historie.

• Liker
Landbogården og 1 annen
  • Laddar…
Takk for hjelpen. Det er to separate vinduer med sprosser i mellom, så da tolker jeg det som at en stående 195a langs hele veggen ville være tilstrekkelig. Hvorfor jeg ble usikker var fordi i denne videoen kjørte de dobbel ved vinduene. https://youtu.be/3KunI3KaiDA

Når det gjelder jernet og limtrær. Mener du at man skruer flattjernet på toppen av stolpen og deretter legger ned bjelken på stolpen og deretter skruer den delen av jernet som stikker ut utenfor stolpen i undersiden av limtrebjelken?

Igjen, takk.

Man kan se problemet på flere måter. I youtube-klippet gjør de en løsning som skal holde generelt uavhengig av hvor i landet man befinner seg (snølasten varierer mye mellom sør og nord) og uavhengig av bygningens størrelse (bygningens takflate bestemmer størrelsen på de totale laster som skal håndteres). Regner man i stedet på problemet med utgangspunkt fra de aktuelle forutsetningene får man en mer optimal løsning.

En stående 195 hele veien er overdimensjonering, men naturligvis en god løsning.

På ditt andre spørsmål svarer jeg ja, men jeg vil kalle det vinkeljern, ikke plattjern.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.