2.160 lest ·
9 svar
2k lest
9 svar
Innkapsling av HEA12 ble 20x24 cm. Kan man gjøre det mindre?
Hei!
Har fått en vegg tatt ned og avløst med en HEA12 stålbjelke av byggefirma.
Når innkapslingen nå er ferdig, ser bjelken i taket gigantisk ut, typ noe som burde være i en industrilokale. Nå måler bjelken +gips 20 cm i høyde og 24 cm i bredde.
Tenkte å klage til byggherren, men lurer på om noen andre har erfaring? Hvilke dimensjoner har dere fått på innkapslede HEA12 bjelker?
Har fått en vegg tatt ned og avløst med en HEA12 stålbjelke av byggefirma.
Når innkapslingen nå er ferdig, ser bjelken i taket gigantisk ut, typ noe som burde være i en industrilokale. Nå måler bjelken +gips 20 cm i høyde og 24 cm i bredde.
Tenkte å klage til byggherren, men lurer på om noen andre har erfaring? Hvilke dimensjoner har dere fått på innkapslede HEA12 bjelker?
Høres ut som de har bygget boksen med trelekter.
Vet du om det er krav til brannbeskyttelse på kledningen? Ellers er det bare å bygge med LP50 profiler så det bygger minimalt. Det går også an å lime gipsen direkte på stålet om du ønsker det.
Vet du om det er krav til brannbeskyttelse på kledningen? Ellers er det bare å bygge med LP50 profiler så det bygger minimalt. Det går også an å lime gipsen direkte på stålet om du ønsker det.
Jeg ville ikke tro at det er brannkrav. Det er en vanlig villa og vanlig stålbjelke. De har ikke brukt branngips f.eks. så jeg ser ingen grunn til at det skulle være spesifikke brannregler. Takk for tipset, skal si det til byggherren!Matti_75 skrev:
Og ja, de har brukt 45 mm trelekter så jeg antar det er derfor den har blitt dobbelt opp i størrelse.Matti_75 skrev:
Vi avlastet en bærende vegg i vår og da var brannkravet El30. Vi valgte branngips da det rakk med ett lag for el30, alternativet var å male bjelken med brannbeskyttelsesfarge eller dobbel vanlig gips. Dvs man må ikke bruke branngips for å oppfylle kravene men de bygger på mindre.S Sophia Jönsson skrev:
samovar skrev:
Vi avvekslet en bærende vegg i vår, og da var brannkravet El30. Vi valgte branngips da det holdt med ett lag for el30, alternativet var å male bjelken med brannbeskyttelsesfarge eller dobbel vanlig gips. Dvs man må ikke bruke branngips for å oppfylle kravene, men de bygger på mindre.
hvordan visste dere at det var brannkrav? Ifølge det jeg har kunnet lese meg til, er det ingen brannkrav i eneboliger siden det regnes som en branncelle. Spurte byggmesterne, og de hadde brukt vanlig gips. Tror bare de har brukt ett lag vanlig gips.samovar skrev:
@Matti_75 byggere sier at LP50 profiler kun vil gi 1,5 cm smalere på hver side, totalt 21 cm bred da på en HEA12. Hva tenker du?Matti_75 skrev:
Om han allerede har gipset taket så må han feste skinnen i bjelken i stedet. Det finnes spesielle klips eller så kan man skyte dem fast eller skru dem.
Ser man bare problemer så får man problemer. Ser man løsninger så er verden enorm.
Du kan jo gjette hvilken type du har å gjøre med. "Sånn har jeg alltid gjort det"
Ser man bare problemer så får man problemer. Ser man løsninger så er verden enorm.
Du kan jo gjette hvilken type du har å gjøre med. "Sånn har jeg alltid gjort det"
Jeg husker helt ærlig ikke hvor jeg fikk det om brannkrav (det var ikke helt lett, og vår byggmester visste heller ikke sikkert), men jeg har for meg at det handlet om nettopp bærende konstruksjoner, ikke brannspredning som branncellene er til for, og at man skal ha tid til evakuering.
For egen del ville vi kle inn bjelken i gips uansett, og ved å bruke branngips som oppfylte det kravet var det marginal forskjell i tykkelse på.
For egen del ville vi kle inn bjelken i gips uansett, og ved å bruke branngips som oppfylte det kravet var det marginal forskjell i tykkelse på.
Huseier
· Stockholm
· 715 innlegg
Det vil lett være RE30 krav på en jernbjelke i et enebolig. 2 lag gips eller 1 lag protect F gips. Men som Matti sier kan det gjøres så det bygger noen mm mer enn plate dybden 26 eller 15 mm. Eller brannmale.Matti_75 skrev:
Klikk her for å svare