offlarjon
Tenkte å feste et par veggkroker for sykkeloppheng i vår bod. Vurderer imidlertid hvilken type skrue som bør brukes med tanke på at veggen det gjelder er av OSB? Føles ikke som om vanlig treskrue holder for den vekten en sykkel utgjør.

Det tror jeg det gjør.

Gjerne en skrue som er gjenger hele veien.

• Liker
leif_eriksson og 1 annen
  • Laddar…
en vanlig 5-6mm treskrue med litt grovere gjenger bør funke skulle det ikke funke kan du sette en 5-6mm mollyplugg isteden

• Liker
offlarjon
  • Laddar…
offlarjon
nimhed nimhed skrev:
Det tror jeg det gjør.

Gjerne en skrue som er gjenget hele veien.
Nå er jeg litt lett forvirret dessverre, det er ikke OSB på akkurat den veggen men en plywood-plate... Antar at det ikke direkte forverrer situasjonen? :)

offlarjon offlarjon skrev:
Føles ikke som om vanlig treskrue holder for den tyngden som en sykkel utg
Hva slags sykkel er det egentlig?

Nå er jeg litt lett forvirret dessverre, det er ikke OSB på akkurat den veggen, men en kryssfinerplate... Antar at det ikke direkte forverrer situasjonen? :)
nei

Dette spørsmålet dukker opp nå og da. OSB+gips er latterlig sterkt og en vanlig treskrue holder for over 260 kg rett ned. Har du ikke gips på overflaten blir den noe svakere, men du kan likevel henge opp hele familiens sykler med en eneste skrue uten problem.

Diagram som viser vektbelastning for STABIL-plater, OSB og kryssfiner. Viser kapasitet mellom 124 kg og 270 kg for forskjellige platetyper og skruetyper.

• Liker
Capt'nCrunch og 6 andre
  • Laddar…
offlarjon
Nyfniken Nyfniken skrev:
Hva slags sykkel er det egentlig?
2 stk MTBs. Gjetter at de veier rundt 14-15 kg/stk så det kanskje er jeg som bekymrer meg unødig.

2 stk MTBs. Gjetter at de veier rundt 14-15 kg/stk så det kanskje er jeg som bekymrer meg unødvendig.
Ja, helt klart bekymret unødvendig :)

• Liker
Mikael_L og 1 annen
  • Laddar…
Men du skal vel ha noen slags krok, for bare en skrue funker vel dårlig.
Men for at kroken ikke skal bli som en urpendel så trengs to skruer.
Men for at syklene ikke skal pendle så trengs vel to kroker, vips er vi oppe i 4 skruer.

Protte

• Liker
Dowser4711 og 2 andre
  • Laddar…
2 st MTBs. Gjetter at de veier rundt 14-15 kg/st så det kanskje er jeg som bekymrer meg unødvendig.
Men du skal vel ikke henge opp syklene på et par skruer bare?
Det burde være noen slags krok som du skrur opp, og som gjerne kan festes med 2 - 3 skruer, eller?
Kanskje noe slikt her (fra JULA):
313385.jpg

• Liker
Dowser4711 og 1 annen
  • Laddar…
Peter2400 Peter2400 skrev:
Bedre med et feste tilpasset for sykkel, dette pedalfestet f.eks.
[lenke]
[bilde]
Ja, se der, det finnes bra ting til alt! Og den er festet med tre skruer (y)

• Liker
Peter2400
  • Laddar…
lopec
Pedalfester er så jævla smidig!

• Liker
offlarjon
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.