Hei
Jeg skal bygge en treterrasse som binder sammen garasjen med huset. Den er to meter bred og ca 10 meter lang, men hvordan fester jeg bjelken?
Det er støpt plate på begge bygningene. Garasjen har kant-element med 50 mm isolasjon og huset har kant-element med 100 mm isolasjon. Frigolit i begge tilfeller selvsagt.
Det blir jo veldig lange skruer kan jeg tenke meg, men hvor lange må jeg ha?
Må jeg feste med skruer?
Kan jeg ha bjelken på terrassefot?
Altså at tredekket blir (nesten) frittstående.
Alle tanker er velkomne, og jeg håper jeg har forklart nok.
 
Fest ikke bærebjelken i platen, men plasser den løst på betongplater, den vil jo uansett ikke flytte seg. Eventuelt bruker du en justerbar terrassefot, så blir det veldig enkelt å få det i vater.
 
  • Liker
maah
  • Laddar…
C carrera86 skrev:
Fest ikke bjelkelaget til platen, men plasser det løst på betongplater, det kommer jo ingen vei uansett. Eventuelt bruker du en justerbar terrassefot så blir det veldig enkelt å få det i vater.
Jo, har vurdert den løsningen også. Stolpe eller terrasseføtter for å få bjelken i vater og så klemme fast bjelkene med kortling. Terrassefot virker som en smakfull løsning.
 
Ja man skal ikke komplisere ting unødvendig
 
  • Liker
northernlight65
  • Laddar…
En generell refleksjon og naturligvis ingenting som er rettet mot deg TS:
Jeg har generelt vanskelig for å forstå meningen med å feste et tredekke til huset. I alle tilfeller unntatt det aller beste, er risikoen at huset og terrassen beveger seg ulikt mye, noe som uunngåelig fører til nivåforskjeller i dekkets indre og ytre kant. Ofte kanskje ikke så mye. På den annen side, hva er poenget med å feste det i huset? Foruten latskapen ved å slippe noen stolper da... Dekket kommer jo liksom neppe til å vandre av gårde noen lengre strekninger om det ikke er festet i huset...

Sett dekket ditt frittstående, det kommer til å fungere utmerket. (y)
 
T ToRy skrev:
En generell refleksjon og naturligvis ingenting som er rettet mot deg TS:
Jeg har overhodet vanskelig for å forstå meningen med å feste et tregulv i huset. I alle fall unntatt det aller beste tilfelle er risikoen at huset og terrassen beveger seg forskjellig, noe som uunngåelig fører til nivåforskjeller i dekkets indre og ytre kant. Oftest kanskje ikke så mye. På den andre siden, hva er poenget med å feste i huset? Foruten latskapen med å slippe noen pilarer da... Dekkene kommer jo liksom neppe til å vandre avgårde noen lengre strekninger hvis de ikke er festet i huset...

Plasser du dekket frittstående, det kommer til å fungere utmerket. (y)
Nok kan jeg være enig med deg om innfesting i huskropp. Antar at det er legio nettopp fordi det er enkelt (latskap). En av mine funderinger er (var) at jeg ikke "kan" grave ned pilaster på grunn av dreneringsrør, men terrasseføtter på belegningsstein kommer nok til å fungere hvordan bra som helst.
 
  • Liker
ToRy
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.