Hei,

Skulle kle innertaket i garasjen min i helgen, men det mislyktes... :-[

Jeg hadde som plan å ganske enkelt skru opp gipsplater på gelsen. Men se, det gikk ikke. Gipsen bare falt ned, for skruene vandret rett gjennom.... :o

Hvorfor, hvorfor, hvorfor... :-?

Var det for store plater? Tok samme som til veggen, 1200x2400.
Var det feil skrue? Brukte samme som til veggen, "noe" x 35 for enkelgips
Skrudde jeg for få skruer? cc 300 på skruen i alle retninger.

Jeg vet ikke hva du gjorde feil. Når jeg har skrudd gips i tak har jeg brukt takkledning. De er litt mindre 1200x600 og dermed lettere å håndtere.

Høres ut som du enten har dårlig gips eller feil skruer. Har du klart å holde gipsen på plass med enten en gipsvugge eller t-støtte og fått på plass alle skruene, virker det veldig merkelig at det skulle løsne. Sitter skruene igjen når gipsen har falt ned?

Japps, skruene sitter fast. Platen faller ned, med store hull der skruene satt. Jeg fikk aldri opp hele platen. Jeg hadde en støtte på den ene siden og skrudde på den andre siden samtidig som jeg holdt platen. Når jeg hadde skrudd en tredjedel ca. 300 på alle kanter, så skulle jeg ta nytt tak for å skru midterste del, og da falt hele platen fordi skruen krøp rett igjennom.

Jeg har brukt samme plate med samme skrue (gipskrue for enkelgips, Gunnebo) til veggene, og der har det ikke vært det minste problem. Platene er Danogips 1200 x 2400 x 13, men de føltes riktignok litt fuktige. Men de har blitt oppbevart under tak, i det nesten tette garasjen.

Fuktigheten kan være problemet.

cc 300 på skruen er vel litt spinkelt permanent men det skal holde for montering synes jeg.

Satte vanlige veggplater 1200X2500 i taket med hjelp av en vanlig gipsheis. Dobbeltlag til og med om vi skal være nøye.

Skru inn skruen så dypt at hodet havner 0,5mm under platens overflate. Hvis skruen skader kartongen blir det bare trøbbel. Skru med maks 15cm cc avstand, helst 10cm.

Okej,

Bare å prøve igjen da. Men lektene sitter cc 300, men jeg antar at dere mener at man skal skru med 100 mellom på hver rad lekt.

Svigerfar hadde andre skruer som han trodde kunne avhjelpe problemet. Det var gips skruer det også men med et veldig stort hode. De jeg har brukt hadde "vanlig" hode på. Men de han hadde funnet hjemme var jo lange som en hel føljetong, minst 60.

Kan det bero på skruen? Skal man lete etter skruer med forstørret hode?

Det mest sannsynlige er at du kjører inn skruene for langt, slik at pappen blir skadet. Og det blir trolig bedre om du leier en skiveløfter (150-200 for et døgn), dessuten veldig mye enklere. For jeg tror det kan være litt følsomt å "slippe" før hele platen er fiksert.

Hva gjelder hvor tett man skal skru så finnes det angitt i brosjyrer hos gipsplatetilvirkerne, har ikke sjekket akkurat Danogips. Går du inn på Gyproc's hjemmeside eller enda bedre Norgips, så har de utførlige instruksjoner for utførelse og dimensjonering av lekt etc.

Strixx skrev:
Hei,

Skulle kle innertaket i garasjen min i helgen, men det mislyktes...  :-[

Jeg hadde som plan å rett og slett skru opp gipsplater på bjelkene. Men det gikk ikke. Gipsen bare falt ned, for skruene vandret rett igjennom....  :o

Hvorfor, hvorfor, hvorfor...  :-?

Var det for store plater? Tok samme som til veggen, 1200x2400.
Var det feil skrue? Brukte samme som til veggen, "noe" x 35 for enkel gips
Skrudde jeg for få skruer? cc 300 på skruen i alle retninger.
samme gips på tak som på vegg skal det være...
ville tro at gipsen er fuktig og gammel kanskje lettere om du lekter med hattprofiler først??

Å leie en gipsheis er definitivt en veldig god investering. Gjør arbeidet mye lettere, og jeg betalte ikke engang 100 kr for en helg for den jeg leide.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.