Jeg trenger litt råd og tips angående bytte og senke innertak og bytte en innervegg. Vi begynner med taket.
Innertaket
Innertaket i aktuelt rom består i dag av huntonit plater (1991). Det jeg vil gjøre er å senke taket for å på den måten:
Når det gjelder gipsplatene har jeg sett på to forskjellige modeller; Norgips Plan og Gyproc Planum Ergo. Finnes det synspunkter på noen av disse?
Innerveggen
Innerveggen er i dag gipset (dobbelt lag) på stålstendere. Tilgrensende rom er et baderom. På denne veggen har jeg tenkt å montere liggende panel. Jeg vil også legge kabler i veggen. Jeg antar at det er en ganske komplisert prosess å rive eksisterende gipsplater. Her trenger jeg virkelig råd!
Takk for all hjelp!
Innertaket
Innertaket i aktuelt rom består i dag av huntonit plater (1991). Det jeg vil gjøre er å senke taket for å på den måten:
- Montere halogenspots
- Skjule kabler
- Få et jevnt gipstak
Når det gjelder gipsplatene har jeg sett på to forskjellige modeller; Norgips Plan og Gyproc Planum Ergo. Finnes det synspunkter på noen av disse?
Innerveggen
Innerveggen er i dag gipset (dobbelt lag) på stålstendere. Tilgrensende rom er et baderom. På denne veggen har jeg tenkt å montere liggende panel. Jeg vil også legge kabler i veggen. Jeg antar at det er en ganske komplisert prosess å rive eksisterende gipsplater. Her trenger jeg virkelig råd!
Takk for all hjelp!
Kan fortelle litt om hvordan jeg har gjort det. Jeg la opp eksisterende tak med 45x45 cc60. Deretter trakk jeg den elektrisiteten som trengtes i taket, isolerte og satte opp nye plater. Du må nok senke taket mer hvis du skal ha spotter innfelt. Jeg er ikke sikker på hvilket dyp en spot trenger for brannsikkerheten. Det finnes bokser å montere med. Når det gjelder veggene, boret jeg nye hull for koblingsbokser og freste/skjærte spor for nye kabelrør. Deretter brukte jeg VP-flex rør og satte på en ny plate utenpå dette.
Kjør med 12v spotter i taket eller hvorfor ikke LED? De gir veldig lite varme og krever veldig lite innbyggingsdybde. Jeg har akkurat satt inn 12v spotter i taket og de krevde 22mm fritt bak, målt fra den delen som ligger mot undersiden av taket så det holder fint med en 28x70 regel og tak på det.
Hva har du for spotter da. er det 20W møbelspotter eller LED? Har du 35W halogen spotter som er vanligst for allmennbelysning krever det normalt 10-12 cm fritt rom til brennbar plass. Hvis du ikke vil senke taket for mye, så felle inn en downlight boks delvis i det gamle taket. Finnes både runde og firkantede. Sag opp et hull som boksen passer i, trykk opp den så langt du trenger. Tenk dog på om du har en evt dampsperre mot yttertak at du ikke lager hull.nohope skrev:Kjør med 12v spotter i taket eller hvorfor ikke LED? De gir veldig lite varme og krever veldig lite i innbyggingsdybde. Jeg har nettopp satt inn 12v spotter i taket og de krevde 22mm fritt bak, målt fra den del som ligger mot undersiden av taket så det holder i massevis med en 28x70 regel og tak på det.
Klikk her for å svare