Hei,

Er det noen som vet hvordan man demonterer disse takplatene som ser ut til å være fra 70-80 tallet. Fjernet taklisten, men platene var ikke spikret der. Fikk en vannskade i går og skulle gjerne fjernet de skadede platene for å se om det er noe mer som må byttes. De to skadede platene henger litt der de møtes, risikoen er stor for at hele eller deler av taket raser. Et annet problem er at de ikke lenger er tilgjengelige for kjøp:(. Se vedlagte bilder, huset er bygget i 1974.

• Innertak med vannskader fra 70-80 tallet, viser to mørke flekker og en delvis fjernet list.
  • Innertakskiver fra 70-80-tallet med vattenskade, skadet der de møtes. Flassende maling og synlig kant uten spiker. Hjem fra 1974.
  • Innertak med åpning der en hånd holder en lampeholder. Det er ledninger synlige og takplatene ser utslitte ut.
  • Innertak med fjernet taklist, synlige skjøter mellom takplater fra 70–80-tallet i beige farge. Monteringsbrakett synlig på veggen under.
  • Innertak med brettelagte takplater fra 70-80-tallet, to synlige vannsadede skader hvor platene møtes. Fjernet taklist, huset fra 1974.
Riv ned og erstatt tretexen med gips.

Det blir jo enten det eller Huntonit, har åpen planløsning og det er ca 90 kvm som må byttes. Nå tenkte jeg mer som en akuttilfelle å bytte bare de skadede platene.

Er dette ok? Det er noe vannavvisende folie som jeg har teipet over. Under kommer isolasjon og aldresbestandig folie.

• Vannavvisende folie teipet over trestendere, med isolasjon og grønn "T-Flex" teip på toppen, sett fra under en gardin og lyskilde.
Er det lekkasjepunktet i yttertaket som du har teipet igjen fra innsiden?

Det har jo lekket inn der, men det er ikke selve yttertaket, men trekonstruksjonen under balkongen/taket, hus med 1,5 plan med skråtak. Tenkte om det blir kondens så blir den stående mellom isolering og "tejpen".
Det jeg har gjort er å tape sammen et vannavvisende papir som satt der allerede fra starten.
Tettingen er utført på utsiden.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.