24.319 lest ·
15 svar
24k lest
15 svar
Innetak i garasje, gips eller spon?
Side 1 av 2
Skal sette innertak i den nye garasjen og har en fundering,
Skal man sette gips eller spon?
Gips er jo best i brannsikkerhet, det er "dødt" dvs at det ikke beveger seg på samme måte når det er malt. Men man kan vel sette gips på cc120 uten da må jeg sette "glespanel" først cc60.? Deretter er det jo dårligere å skru i.
Spon, beveger seg, brenner men er bedre å skru i og kan settes på cc 120..? right?
Det er kanskje ikke et egentlig spørsmål... men er det vel tillatt å sette spon eller må det være gips ut fra brannsikkerhet?
Så hva tror dere? Hva savner jeg?
Skal man sette gips eller spon?
Gips er jo best i brannsikkerhet, det er "dødt" dvs at det ikke beveger seg på samme måte når det er malt. Men man kan vel sette gips på cc120 uten da må jeg sette "glespanel" først cc60.? Deretter er det jo dårligere å skru i.
Spon, beveger seg, brenner men er bedre å skru i og kan settes på cc 120..? right?
Det er kanskje ikke et egentlig spørsmål... men er det vel tillatt å sette spon eller må det være gips ut fra brannsikkerhet?
Så hva tror dere? Hva savner jeg?
Høyeste CC-avstand kan nok være litt ulik fra plate til plate.
Om du laster ned følgende håndbok fra Gyproc
http://www.gyproc.se/gyproc/bestall...tUNID=370652D4EBD94E22C125712900245799&m=memd
så går det an å lese fram cc400, for G's vanlige plater. Men cc30 fungerer vel også bra da.
Så tror jeg ikke at spon klarer seg med cc120, ser ut til å være stor risiko for nedbøyning og/eller at platene kryper over skruehodene.
Jeg ville selv satt opp gips i garasjen, men da har jeg en sveiseapparat også...
Om du laster ned følgende håndbok fra Gyproc
http://www.gyproc.se/gyproc/bestall...tUNID=370652D4EBD94E22C125712900245799&m=memd
så går det an å lese fram cc400, for G's vanlige plater. Men cc30 fungerer vel også bra da.
Så tror jeg ikke at spon klarer seg med cc120, ser ut til å være stor risiko for nedbøyning og/eller at platene kryper over skruehodene.
Jeg ville selv satt opp gips i garasjen, men da har jeg en sveiseapparat også...
Om du har garasjen nærmere huset enn 2 meter og/eller mindre enn 2 meter til tomtegrensen må garasjen brannisoleres da er det doble lag gips som gjelder både vegger og tak. Men hele taket trenger ikke ha dobbelt gips, jeg har for meg at det er to meter inn fra hver veggside som taket skal ha dobbelt gips.
Dette ble jo diskutert i en annen tråd for noen uker siden ang. brannklasse i garasje, og det var jo også slik at 24mm plate materiale og isolering er tilstrekkelig for brannklassifiseringen, så det trenger derfor ikke være dobbeltgips, men fungerer med OSB + enkeltgips og isolasjon oppå det.
Rett meg om jeg tar feil?
Er det noen HER som vet dette med sikkerhet?Beppo skrev:Dette ble jo diskutert i en annen tråd for noen uker siden ang. brannklasse i garasje og det var jo også slik at 24mm plate materiale og isolasjon er nok for brannklassifiseringen så det trenger dermed ikke være dobbel gips men fungerer med OSB + enkel gips og isolasjon oppå det.
Mitt garage er EI 30 og konstruert fra garasjens innside: 13mm gips-12mm plywood -95mm isolering steinull -12mm plywood-13mm gips.
dermed dobbelgips men et stykke fra hverandre. å sette spon på 1200 c/c skulle jeg gjerne se... lurer på om man rekker ut av garasjen før de kommer ned.
c/c 300 gjelder for tak uansett materiale. kanskje et panel klarer c/c 600
dermed dobbelgips men et stykke fra hverandre. å sette spon på 1200 c/c skulle jeg gjerne se... lurer på om man rekker ut av garasjen før de kommer ned.
c/c 300 gjelder for tak uansett materiale. kanskje et panel klarer c/c 600
Høres bra ut. Jeg kommer til å ha cc60 i verkstedsdelen siden gulvbjelkelaget til loftet har cc60.
Jeg prøver å holde kostnadene nede og ser at vegggips er halvparten så dyrt som takgips per kvadrat. Det blir et skikkelig arbeid å sette opp 1200x2500-plater rett opp med 2,90 i takhøyde :S
Jeg prøver å holde kostnadene nede og ser at vegggips er halvparten så dyrt som takgips per kvadrat. Det blir et skikkelig arbeid å sette opp 1200x2500-plater rett opp med 2,90 i takhøyde :S
Jeg satte opp vanlige 1200x2400 plater fra byggmax (59:95kr/st) takhøyde 2,4 m. Ingen problemer.injonil skrev:
Leide en plateløfter fra rami rent. Veldig smidig og billig.