Vi holder på og leter etter innertak til kjøkkenet, men det blir for j*vla dyrt med ferdige plater/tak. Vi har funnet et sted som ikke er altfor dyrt, men de får aldri inn noe tak. :S Da har vi begynt å se på takgips. Men hva skal man bruke der? Byggmax har en gips med fasade kanter: http://www.byggmax.com/se-sv/Prod/PID-07212.aspx Hvordan kommer det til å se ut? Når man har sett på f.eks Arga snickaren så har de brukt en gips som er faset på alle 4 sider, som vanlig vegggips men på alle 4 sider i stedet. Men jeg kan ikke finne en slik gips. Så hva skal vi gjøre?
Jocke
Jocke
Det er Norgips som gjør den med alle kanter forsenkede.http://norgips.se/index0,785.htm
Jeg har fått opp 1200x2400 gips som innertak i hele huset nå. Folk mente at det skulle bli så himla bra, men nja, ble skuffet så det blir en del ekstra runder med sparkel og maling, det regnet jeg ikke med da jeg også resonnerte at gips var så mye billigere.
fasade på alle sider hadde jo ikke vært feil, men det er jo ikke vanskelig å bruke en rasp eller hva de kalles, typ rivjern.. så bør man nok putte opp trebiter for å stabilisere mellom kortsidene... halve huset ble kjørt uten dette, noe som ble sånn passe..
-tror dog det blir bra til slutt, største grunn til gipsvalget var for å få skjøtefritt..
fasade på alle sider hadde jo ikke vært feil, men det er jo ikke vanskelig å bruke en rasp eller hva de kalles, typ rivjern.. så bør man nok putte opp trebiter for å stabilisere mellom kortsidene... halve huset ble kjørt uten dette, noe som ble sånn passe..
-tror dog det blir bra til slutt, største grunn til gipsvalget var for å få skjøtefritt..
Jeg brukte vanlig veggsparkel, skar ned kortendene, sparklet og deretter satte microlitvev i hele taket, litt mer jobb men da trenger man ikke bekymre seg for at det kommer til å sprekke i skjøtene
Man setter vel aldri sammen gipsplater på noen side lang eller kort uten å ha noe å skru kantene i, ikke i tak ikke i vegger.
store malte flater blir jo litt følsomme for skrålys, så selv om man er flink til å sparkle så regn med å gjøre det 3 ganger flere om man ikke er helt hundre.
store malte flater blir jo litt følsomme for skrålys, så selv om man er flink til å sparkle så regn med å gjøre det 3 ganger flere om man ikke er helt hundre.
Disse platene kalles for kortplank og er betydelig enklere å håndtere sammenlignet med vanlig gips. I tillegg trenger du bare sparkle skruvhoder så det går raskt å få det malt. Nå er jo smaken som baken men jeg mener at det blir riktig fint. Satte disse i stuen i forrige leiligheten og jeg bruker de gjerne igjen. Skal se om jeg finner et bilde.Joukko skrev:
Jeg vurderer faktisk til og med å sette disse på en vegg i gangen, liggende. Blir litt annerledes med skjøtene.
Jeg satte kortplank i lavdelene av garasjen min. Det gir en litt luksuriøs følelse i en garasje, og jeg ville ikke nøle med å sette dem i huset om jeg bytter noe tak. Enkle å arbeide med og enkle å sparkle, og de gir en pen finish. Bare marginalt dyrere enn vanlig gips, men man slipper sparklingen av skjøtene.
Så lenge man er veldig nøye med den første raden så den blir helt rett, går det lett etterpå. Bommer man her, flytter platene seg etter hvert som man legger utover, og det blir feil.
Så lenge man er veldig nøye med den første raden så den blir helt rett, går det lett etterpå. Bommer man her, flytter platene seg etter hvert som man legger utover, og det blir feil.
denne diskusjonen er gammel, men vil legge til at jeg angrer på at jeg satte gips i hele villaen... sånn jævla merarbeid og det blir aldri helt bra, etter to malerfirmaer så ser det ok ut men vil vel snart sprekke..
Fremover får det bli ferdige innertak...
snekkeren sa det samme, han har tatt ned sine gipstak og byttet mot ekte..
har bare ett rom igjen nå og der blir det ikke gips iallfall..
Fremover får det bli ferdige innertak...
snekkeren sa det samme, han har tatt ned sine gipstak og byttet mot ekte..
har bare ett rom igjen nå og der blir det ikke gips iallfall..
Det slipper man hvis man bruker kortplank
Medlem
· Västra Götaland
· 766 innlegg
Det blir kortplank hjemme nå også, bortsett fra i soverommet og den nye stuen som har åpent opp i mønet, der blir det (enn så lenge?) vanlig gips siden sjefen vil ha helt slett tak der...
I taket skrudde vi opp TakEss overalt, det ble veldig bra synes vi, fy f-n for å slite med gips som skal skrus overalt og sparkles og sparkles og males.
Derimot kjøpte jeg også kortplank i dag, skal bygge en kasse rundt V/A og gulvvarmeslangen som er lagt i taket på badet i kjelleren. Enkle plater å jobbe med når man skal gjøre noe mindre der det er en del knepige deler og noen inspeksjonsluker.
Derimot kjøpte jeg også kortplank i dag, skal bygge en kasse rundt V/A og gulvvarmeslangen som er lagt i taket på badet i kjelleren. Enkle plater å jobbe med når man skal gjøre noe mindre der det er en del knepige deler og noen inspeksjonsluker.