Skal montere innertak i nybygget. Vil ha slett tak og har kjøpt 90 brede takgipsskiver med fire fasete kanter for at det skal bli pent og enkelt å sparkle. Reglet på cc 45.

Nå kommer tanken at jeg kanskje burde sette et underliggende lag med gips/OSB for å få forskjøvne skjøter. Den skjøten som ellers blir uten understøtte er jeg redd vil sprekke i sparkling etter en stund, om ikke med en gang.

Hva er praksis i mitt tilfelle?

martinradbo skrev:
Den skjøten som ellers blir uten støtte er jeg redd vil sprekke i sparklingen etter en stund, om ikke med en gang.
Alle skjøter skal ha "støtte". Legg inn en list løst før du setter neste plate om du mangler list i skjøten eller alternativt en plate å skru i. Jeg antar at du snakker om endeskjøtene.

Lang eller kortkant avhenger mest av hvilken retning jeg skrur opp platene. Men siden det er fire forsenkede kanter, er kanskje ikke det spørsmålet avgjørende.

Men la oss si at jeg monterer langkantene tvers over bindingsverket. (ifølge gyproc-instruksjon). Da får jeg altså støtte for kortkantene på bindingsverket, men bare støtte hver 450 mm for langsidene. Jeg kan kortle alle disse stedene (tidskrevende), legge løs kortling som du skriver (litt raskere) eller sette dobbelt lag gips.

Avhengig av gipsplatene så hadde jeg lagt dem med langsiden langs lektene og lagt en plate langs kortsidene. Men plate må du sette om du ikke vil stappe inn en bit løs lekt å skru begge i.

Hvorfor du skal sette doble plater forstår jeg ikke. Å sage til noen biter lekt og legge opp må være både billigere, enklere og minst tidkrevende. De trenger ikke festes i eksisterende lekt men helst være rommets bredde.

Det høres fornuftig ut. Jeg etterspurte "praxis" for dette og å kaste opp en trebit i hver kortskjøt virker fornuftig. Sånn får det bli.
Dobbelgips unngår jeg helst bortsett fra i ett og annet rom der lydisolering er prioritert.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.