Hei!
Har lest en del tråder her om innervegger men mangler svar på noen spørsmål.
1. Kan jeg lime fast en bjelke på parkettgulvet i stedet for å bore og skru, for å i framtiden ha mulighet til å fjerne veggen og da kun "gå" på en sliping av gulvet?
2. Lydisolering! Hvor tykk bør veggen være og hva brukes som lydisolering?
Takk på forhånd
Anders
Har lest en del tråder her om innervegger men mangler svar på noen spørsmål.
1. Kan jeg lime fast en bjelke på parkettgulvet i stedet for å bore og skru, for å i framtiden ha mulighet til å fjerne veggen og da kun "gå" på en sliping av gulvet?
2. Lydisolering! Hvor tykk bør veggen være og hva brukes som lydisolering?
Takk på forhånd
Anders
1. Hmjaa, kanskje, men parkettgulvet ligger flytende, og å ha bunnen på veggen flytende kanskje ikke er så bra. Men jeg vet ikke, det får noen andre svare på.
2. Tunge materialer. Foreslår 95mm stendere med to lag 45mm isolering i, med luftspalte mellom, deretter OSB og gips på begge sider med skjøtene forskjøvet. Eventuelt tette mot gulv og tak med passende masse.
2. Tunge materialer. Foreslår 95mm stendere med to lag 45mm isolering i, med luftspalte mellom, deretter OSB og gips på begge sider med skjøtene forskjøvet. Eventuelt tette mot gulv og tak med passende masse.
Jeg vil si at om du limer mot gulvet kan du være sikker på at parketten aldri kan reddes under veggen. Om du derimot skrur eller spikrer med få spiker, så har du bare et par små hull som kan sparkles igjen med lim og sagflis om du vil i fremtiden. Det forutsetter selvsagt at veggen rives varsomt.
Erik
Erik
Jeg brukte dobbeltsidig tape, har laminatgulv og ville ikke skru fordi det er vannbåren gulvvarme der. Ytterstolpene er begge skrudd i vegg og takstolpen er også skrudd, så det blir ingen sidekrefter å snakke om på gulvstolpen. Men dobbeltsidig tape av god kvalitet holder faktisk ganske bra.
Veggen er inn til tenåringsavdelingen i huset, 95 stolper med vanlig isolasjon og dobbeltgips på den ene siden, enkeltgips på den andre, og en ordentlig bodelsdør som er isolert for å fungere som ytterdør samt tetningslister selvfølgelig.
Den holder lyden hos ungdommene veldig bra.
Veggen er inn til tenåringsavdelingen i huset, 95 stolper med vanlig isolasjon og dobbeltgips på den ene siden, enkeltgips på den andre, og en ordentlig bodelsdør som er isolert for å fungere som ytterdør samt tetningslister selvfølgelig.
Den holder lyden hos ungdommene veldig bra.
Hjemme hos far min var det limt en regel mot gulvet (parkettgulv). Da denne veggen ble revet, gikk også parkettgulvet i stykker, så det blir å bytte det, så liming er ikke den beste løsningen, (om du senere en gang vil fjerne veggen og beholde gulvet under uten større skade)
Sist redigert:
Det gjelder i så fall å bruke tilstrekkelig dårlig lim. Velskapt limfuger kan bli like sterke som treet rundt omkring. Bryter man dem fra hverandre så deler de seg vanligvis i tilknytning til limfugen, men sjelden akkurat i fugen hele veien.Richtmann skrev:
Erik
Klikk her for å svare