Vi har nettopp flyttet inn i en leilighet og vil dele opp stuen med en innervegg. Utleieren sier at det er greit så lenge vi er forberedt på å gjenopprette det når/hvis vi flytter ut. Gulvet er parkett, og vi vurderer derfor om det ville være mulig å bygge en vegg uten å skade parketten, dvs. uten å spikre eller skru i det.
Innerveggen skal være ca 4 meter lang og ca 2,5 meter høy. Vegger og tak rundt er betong, og det skal være en dør i innerveggen.

Takk på forhånd!

Skal den gå tvers over rommet så å si?
Kan dere akseptere en litt høyere terskel?

I så fall ville nok jeg prøve i hvert fall :)

Jeg skulle gjerne hatt en slags filt i bunnen for å beskytte gulvet. Oppå det vil jeg ha en vanlig syllregel, og der døren skal være vil jeg ha et flatjern for å stabilisere under døren. Si et 70X8 mm eller noe i den retning som man da feller inn i syllen på begge sider. Bygger man så en vanlig vegg og fester mot rommets vegger og tak så bør det bli stabilt nok synes jeg.

Jeg har bygget "provisoriske" vegger og festet disse i gulvet med kun en god dobbeltsidig tape.
Hvis du fester veggen i tak og vegger burde den være stabil nok likevel.

• Liker
Livliv
  • Laddar…
Takk for svarene!

Ja, veggen skal gå rett tversover rommet fra vegg til vegg.

Plattjernet høres ut som en veldig god idé. Setter man en terskel på det senere eller kan det kanskje erstatte terskelen?

Jeg lurer på hva man skal ha mellom veggen og gulvet. Filt ville jo beskytte gulvet, men det ville jo innebære dårligere feste antar jeg. Dobbeltsidig tape ville jo gi godt feste, men er det risiko for at det blir merker av det? Så lurer jeg på om det ikke skal være noen form for isolering derimellom, for lydisoleringens skyld. Jeg antar at man ikke kan ha både tape og filt/isolering. Noen som kan hjelpe meg med hvordan jeg skal tenke rundt dette?

Er det forresten en god idé å gjøre stenderne et par millimeter for lange så de presser ned bunnsvillen mot gulvet eller kan det skade parketten?

• Liker
helder
  • Laddar…
Mellom regel mot gulv og tak monteres doble selvklebende gummitetningslister. Veggreglene kappes slik at det blir skikkelig trykk mot gulv og takregel, bruk evt. kiler for å få tilstrekkelig trykk. Dobbelsidig tape er kanskje enda bedre men kan være litt besværlig å fjerne den dagen det skal gjøres. Veggen står garantert igjen på sin plass uten spiker eller skruer i gulv eller tak, jeg har selv prøvd.

• Liker
helder
  • Laddar…
Takk Bror!

Nå føler jeg meg noenlunde sikker på at det kommer til å fungere. Jeg prøver nok å bruke et flattjern og stående stendere som presser bunnsvill og toppsvill mot gulv og tak.

Det eneste jeg føler meg litt usikker på er hva jeg skal ha i fugene mellom den nye veggen og tak, gulv og de gamle veggene. Tre ulike forslag har kommet. Filt, dobbeltheftende tape, gummitetningslist og jeg vurderer også svillisolering. Noen som kan sammenligne dem og ordne opp i dette for meg?

Du skal ha noe som ikke glir mot underlaget, jeg ville ha brukt gummitetningslist. Teppet kan kanskje gli, dobbeltsidig tape vanskelig å fjerne.

Ta vanlig skumgummi. En gammel sengemadrass om du har. Skjær i strimler, i samme bredde som lektene.

Bror: Med gummitetningslist mener du noe sånt her da?

Trebåt-snekker: Glir ikke skumgummi mot parkett ganske lett da?

jkej skrev:
Bror: Med gummitätninglist mener du noe sånt här da?

Japp

Jeg hadde egentlig tenkt å stille noen spørsmål til personalet på byggevarehuset, men så innså jeg at det kanskje ikke alltid er de skarpeste knivene i skuffen som jobber på lavprisvarehusene, så det er kanskje best å spørre litt her først.

Hvor finner man plattjern enklest? Har søkt litt på internett og finner ingen fornuftig butikk som selger det i nærheten av meg. Det finnes ikke i byggevarehuset, eller?
Og hvordan "feller" man det inn i bjelken? Skjærer man ut et spor for det i undersiden av bjelken og skrur det fast?

Jeg har et forslag på dobbeltsidig tape som er veldig sterk, OG lett å fjerne! På jobben kaller vi den "grønne tapen", men den har selvsagt et virkelig navn... Sist gang tapen viste musklene var da to mann forsøkte å bryte bort et podium på 70 cm, noe som tok litt tid, og deretter "rullet" vi bort tapen fra steingulvet uten et merke. Vi bruker tapen innen museumsbransjen, der det er veldig viktig å ikke skade det eksisterende fordi vi bytter utstillinger hele tiden... Er du interessert kan jeg sjekke det opp for deg!

• Liker
Liem.95 og 1 annen
  • Laddar…
Velg tape med omhu, jeg har ved en del tilfeller opplevd at lakken fulgte med når vi tok bort beskyttelsespapiret etter maling.

Forslag på tape har jeg ikke, annet enn at den nok ikke trenger å være så sterk, den skal bare tilby litt friksjon. Presser du fast svillen med reglene etter tidligere forslag, så skal det nok sitte ganske bra uansett.

En ting du bør tenke på når du deler av et rom slik er hvordan solen påvirker gulvet ditt. Hvis gulvet blekes mye av solen kan du få to forskjellige nyanser i gulvet den dagen du fjerner veggen, eller hvis solen skinner like mye på de forskjellige rommene kan du få en "rand" i gulvet. Det er ikke sikkert at utleier "tillater" dette og du må slippe hele gulvet....

- M

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.