Jeg har startet renoveringen av kjøkkenet og skulle trenge litt tips om hvordan jeg skaper et godt underlag for fliser på veggene.
Veggene består i dag av liggende spontet virke (type 20 mm) og utenpå dette masonitt. Veggene er rimelig jevne og rette. Min tanke er å skru fast gips utenpå masonitten og på den måten få et godt underlag for flislegging. Er dette en passende fremgangsmåte?
Hvis det er tilfelle, trenger jeg også tips om følgende:
Jonas
Veggene består i dag av liggende spontet virke (type 20 mm) og utenpå dette masonitt. Veggene er rimelig jevne og rette. Min tanke er å skru fast gips utenpå masonitten og på den måten få et godt underlag for flislegging. Er dette en passende fremgangsmåte?
Hvis det er tilfelle, trenger jeg også tips om følgende:
- Jeg har tenkt å forberede elektriske installasjoner (installasjon vil bli utført av autorisert elektriker) ved å lage spor for vp-rør i veggene, og hvordan gjør jeg dette på best mulig måte (elektrisk installasjon vil bli utført fra taket ned til kontakter etc.).
- Er det riktig metode å sage spor (ca 20 mm dype for standardrør) i både gips og trevegg og deretter sparkle igjen, eller skal jeg gjøre dette på en annen måte?
- Siden veggen vil bygges på litt, medfører det litt problemer med vindus- og dørkarmer. Noen tips, eller er det bare å prøve å få det til å se pent ut etter beste evne?
Jonas
Gips fungerer bra som underlag for flis.
Trekk rørene først, bor hull for uttak/bokser i gipsen
og skru fast gipsen.
Du trenger ikke sparkle siden du skal bruke fix senere...
/N
Trekk rørene først, bor hull for uttak/bokser i gipsen
og skru fast gipsen.
Du trenger ikke sparkle siden du skal bruke fix senere...
/N
Freser man gjennom gipsen, så skaper man en skjøt, og også underlaget må freses ut for bokser, så det er en viss risiko for at underlaget beveger seg senere. Personlig hadde jeg nok gjerne lagt på et ekstra lag gips utenpå rør og laget hull for boksene i det laget for å unngå eventuelle sprekker.
/Kent
/Kent
Takk for svarene!
Doble lag med gips hadde vært bra om jeg kunne få til vinduslistene...våre vinduer er gamle og utgjør en del av listens profil. Doble lag med gips medfører at listene kommer 26 mm lenger ut, noe som blir altfor vanskelig å skjule snekkermessig. Hvis det finnes noen triks med hensyn til hvordan andre har løst dette, er jeg takknemlig.
Jeg oppdaget også at masonittplaten som ble spikret utenpå rupanelet var dårlig, så den måtte ned. Kan jeg skru gips direkte på rupanelet, eller må jeg legge på ny masonitt?
Med vennlig hilsen
Jonas
Doble lag med gips hadde vært bra om jeg kunne få til vinduslistene...våre vinduer er gamle og utgjør en del av listens profil. Doble lag med gips medfører at listene kommer 26 mm lenger ut, noe som blir altfor vanskelig å skjule snekkermessig. Hvis det finnes noen triks med hensyn til hvordan andre har løst dette, er jeg takknemlig.
Jeg oppdaget også at masonittplaten som ble spikret utenpå rupanelet var dårlig, så den måtte ned. Kan jeg skru gips direkte på rupanelet, eller må jeg legge på ny masonitt?
Med vennlig hilsen
Jonas
To av veggene er yttervegger og huset er fra 1929, noe som gjør at det ikke er mye til isolasjon, typ ingenting!
Jeg ville være takknemlig om jeg kunne få hjelp med følgende spørsmål:
1. Trenger jeg masoniten eller er det bare å legge gips direkte? Har den hatt noen hensikt bortsett fra å jevne ut overflaten?
2. Diffusjonssperre, trenger jeg det (har ikke vært der). Hvis det trengs, hvordan gjør jeg det?
Takk på forhånd!
Jonas
Jeg ville være takknemlig om jeg kunne få hjelp med følgende spørsmål:
1. Trenger jeg masoniten eller er det bare å legge gips direkte? Har den hatt noen hensikt bortsett fra å jevne ut overflaten?
2. Diffusjonssperre, trenger jeg det (har ikke vært der). Hvis det trengs, hvordan gjør jeg det?
Takk på forhånd!
Jonas
Klikk her for å svare