Jeg holder på å renovere vår gamle vaskerom til kontor. Gjennom årene har vaskemaskiner og annet gjort at plankegulvet har satt seg ganske kraftig, det er en forskjell på 20-30 mm mellom høy- og lavpunkter, så jeg vil bytte det for å kunne legge et nytt overgulv. Plankegulvet ligger på tvers av gulvbjelkene og består av not og fjær planker, ca 16x80 mm. Jeg regner med å måtte rette også en og annen gulvbjelke, nøyaktig hvor ille det er får jeg se når jeg har fjernet litt mer. Jeg kommer også til bjelkelaget nedenfra gjennom krypkjelleren.

Men, hvordan håndterer jeg gulvplanker som går under en innervegg som ikke står direkte på en gulvbjelke? Skal jeg sette inn kottlingar med jevne mellomrom som bærer opp den liggende regelen i veggens underkant? I så fall, hvor tett og hvor store kottlingar?
Diagram av golvkonstruksjon med fargekoder: svart for gulvbjelker, grønt for plankegulv, rødt for innvendig vegg og blått for vurderte kottinger.

zarkov zarkov skrev:
Jeg holder på med å renovere vår gamle vaskerom til kontor. Gjennom årene har vaskemaskiner og andre ting gjort at tregulvet har satt seg ganske kraftig, det er en forskjell på 20-30 mm mellom høy- og lavpunkter, så jeg vil bytte det for å kunne legge et nytt overgulv. Tregulvet ligger på tvers av gulvbjelkene og består av spontplanker, ca. 16x80 mm. Jeg regner med at jeg også må rette opp en og annen gulvbjelke, akkurat hvor ille det er vil jeg se når jeg har revet litt mer. Jeg kommer også til på bjelkelaget nedenfra gjennom krypkjelleren.

Men, hvordan håndterer jeg gulvplanker som går under en innervegg som ikke står direkte på en gulvbjelke? Skal jeg sette inn korte bjelker med jevne mellomrom som bærer opp den liggende bjelken i veggens underkant? I så fall, hvor tett og hvor store korte bjelker?
[bilde]
Du kunne kanskje sette en gulvbjelke under hele innerveggen siden du har tilgang til rommet nedenfra, og løfte opp innerveggen til dens rette posisjon eller i det minste hindre den fra å synke enda mer. Hvor langt er det mellom gulvbjelkene?

T Tompafix skrev:
Hvor langt er det mellom gulvbjelkene?
C/C 450

zarkov zarkov skrev:
C/C 450
Da sitter de relativt tett likevel, hvilken spennvidde har de?

T Tompafix skrev:
Då sitter de relativt tett likevel, hvilken spennvidde har de?
8 m med en støtte i midten. Jeg vet ikke om de er i ett stykke, jeg har vanskelig for å tro det.

Det er faktisk bare 2m mellom støttepunktene, det går en hjertemur i midten av huset og en skikkelig regel på hver side av den, midt mellom yttervegg og hjertemur.

Dessverre går alle vannrør akkurat der det har satt seg som mest, både drikkevann og oppvarming.

zarkov zarkov skrev:
Det er faktisk bare 2m mellom støttene, det går en hjertemur i midten av huset og en solid bjelke på hver side av den, midt mellom yttervegg og hjertemur.

Dessverre går alle vannrørene akkurat der det har sunket som mest, både drikkevann og oppvarming.
Merkelig at det har sunket såpass mye da. Har bjelkene eller hjertemuren sunket et eller annet sted?
Eller har gulvplankene bare sunket mellom bjelkene?

Jeg har ikke hatt tid til å rive opp hele gulvet ennå men skal prøve å ta meg litt tid i helgen eller i begynnelsen av neste uke. Det kan være så at det bare er tregulvet som har sunket, bjelkene så ganske rette ut underifra det lille jeg kunne se.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.