Jeg skal bygge en innervegg for å dele opp et større rom i en leilighet. Tanken er å bygge veggen med to sett stendere og åpne opp fra den ene siden hvor det blir innebygde hyller, inspirasjon er hentet fra dette bildet:
https://www.johannabergbom.se/wp-content/uploads/2017/02/9aebcac69ee9e201ecf2a30ceedca060.jpg

Slik har jeg hittil tegnet stenderne, alt i 45x70, med 70mm mellomrom, så totalt 210 mm veggtykkelse:
Byggplan med gule rammer for innvendig vegg med åpne hyller, rutestruktur og plass til innebygde hyller, illustrert i teknisk tegning.

Tenker at de åpne hyllene blir mellom stenderne, har ikke bestemt nøyaktig utforming, men kanskje slik:
Innerväggdesign med glassdør til venstre og tre innbygde hyller til høyre. To hyller har bøker; den midterste inneholder en vase og bilde.

Nå til mitt spørsmål:

Er det hensiktsmessig å bruke MDF innvendig som foring i hylleplanene og også som overflatelag på veggen? Er det tilstrekkelig med 12 mm MDF? Trengs det å stendres tettere enn cc600?

Rommet har parkettgulv fra før, tenkte å bygge den nye innerveggen oppå det. Hva er hensiktsmessig å bruke for svillpapp/svillisolasjon?
 
Hei! Jo, du kan bruke MDF til hyllene og også på veggen. Men du kan jo også gå for gips på veggen. Så det ut på bildet ditt som om hyllene vil stikke litt ut fra veggen, da er det ganske enkelt å bare føre gipsen mot hyllene. Når det gjelder parketten, ville det beste vært å sage bort den der du skal sette opp veggen. Parketten burde jo være lagt flytende, så det er ikke optimalt å sette en vegg på den. Men det er lett å fikse med en sirkelsag og et multiverktøy.
 
  • Liker
Nyfniken
  • Laddar…
Hei
Takk for ditt svar.
Nei, det er ikke meningen at hylleplanene skal stikke ut, men jeg tenker at det er mulig å få fine snitt på MDF og at kanten blir mer holdbar enn om jeg hadde brukt gips.

Hvordan vet man om parketten er flytende? Rommet er i dag L-formet med ca 10 m langt i hver retning. Det er den ene armen i L-en som jeg skal dele av. Hva er risikoen hvis jeg ikke kapper bort den delen av parketten der veggen skal stå? Antar det er noe materiale mellom betongplaten og gulvet i dag, kan jeg gjenbruke det som bunnsvillsisolasjon?
 
Okei syntes det så sånn ut. Men skal de ikke gjøre det, så er det nok eneste alternativet å kjøre på mdf som du sa (y) ja du det er et godt spørsmål. Men er du sikker på at det er en betongplate under? Hvis det er tilfelle så kan jeg garantere at det er et flytende gulv. Jo, det må ligge en foam/trinnlydsdemping der under, og den kan du bruke som syllpapp om du vil. Et flytende gulv beveger seg etter årstidene med luftfuktigheten, så å si. Om du stiller en vegg oppe på gulvet og bolter den fast, så kan ikke gulvet bevege seg fritt uten da er gulvet låst der. Det er ikke sikkert at det påvirker resten av gulvet noe, men er du uheldig så kan det bli sånn at når gulvet tørker og krymper så kan det begynne å glipe mot en annen vegg eller så kan det begynne å tørke fra hverandre i en av skjøtene i parketten. Men det kan også fungere helt fint å stille direkte på, det er litt av en sjanse å ta.
 
BirgitS
M Marcus1984 skrev:
Så her har jeg hittil tegnet stendere, alt i 45x70, med 70 mm mellomrom, så totalt 210 mm veggtykkelse:
Det er veldig grunne hyller med 21 cm minus tykkelsen på en gipsplate. Har du tenkt etter at det du vil plassere der får plass uten å stikke ut? Stikker det ut vil man før eller senere sveipe det med seg når man går forbi.

M Marcus1984 skrev:
Rommet har parkettgulv fra tidligere, tenkte å bygge den nye innerveggen oppå det. Hva er passende å bruke for bunnfyll/tetting?
Det er vel vanlig at man har dobbelsidig tape under stenderen for å holde den fast mot gulvet. Om det nå ikke er nok med at veggen sitter fast i taket og de gamle veggene samt med sin egen tyngde mot gulvet.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Det er veldig grunne hyller med 21 cm minus tykkelsen på en gipsplate. Har du tenkt etter at det du vil plassere der får plass uten å stikke ut? Stikker det ut kommer man før eller senere til å sveipe det med seg når man går forbi.
Nja, det blir 21 cm pluss 12 mm for tykkelsen av den ytre MDF platen. Ja, det blir ikke så dypt, men er tilstrekkelig, har målt mot en annen eksisterende bokhylle.

BirgitS BirgitS skrev:
Det er vel vanlig at man har dobbeltsidig tape under regelen for å holde den fast mot gulvet. Om det nå ikke er nok med at veggen sitter fast i taket og de gamle veggene samt med sin egen tyngde mot gulvet.
Det var et godt tips. :) Blir jo også to rader med regler mot gulvet, så ganske stor overflate som tapen sitter mot.
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.