Heisann,

trenger alle kloke råd jeg kan få.
Har overtatt et hus med en kjeller som lukter litt trist. Ingen katastrofe, men det er der.
I kjelleren har ventilasjonen vært stengt og ingen avtrekk samt lite varme og yttervegger malt med plastmaling. Dette holder vi nå på å rette opp i. All plastmaling slipes bort og erstattes med silikatmaling. Ventilasjonen åpnes og avtrekk skal installeres via paxvifte. 30m2 som er vaskerom, badstue, to garderober og "teknikkrom" dvs grunnvannsbrønn, sikringsskap og bassengpumpe.

Ytterveggene ser fine og tørre ut og alt "mugg" har vært overfladisk og trolig kommet fra vaskingen dvs innenfra. Mellom vaskerommet som er kjellerhallen og "teknikkrommet" sitter det en innervegg med trestendere, isolasjon og gips(!). Den forrige eieren har klart å få oversvømmelse minst 2 ganger etter tilbakespyling av bassengpumpen da han glemte denne. Det har altså stått 20 cm vann ved denne innerveggen ved minst 2 anledninger. Begynte å rive ned dette i går og overalt er det svartmugg. Vi har altså funnet den virkelige årsaken til at kjelleren er rusket.

Hvordan skal jeg da tenke med tanke på ny innervegg? Den trengs ettersom pumpen bråker fælt, men det går flere ledninger gjennom den nåværende, samt større rør da bassengfilteret står på den andre siden av veggen siden det ikke får plass i teknikkrommet.

Å mure opp en ny vegg burde være det beste, men det er ingenting jeg behersker og vil prøve selv. Tre, isolasjon, gips utgår som kjent. Selv om jeg ikke er like klønete som den forrige eieren, er det ingenting man vil ta sjanser på når man har alt nede. Stålstendere, noe uorganisk isolasjon og deretter fibercementplate, kan det være den beste veien fremover?

Skal også si at vi kommer til å luktbehandle med Ozonbehandling før vi bygger opp alt igjen for å være på den sikre siden.

Forslag mottas med takk!

Å mure en vegg er virkelig ikke vanskelig. Du kan jo mure opp en sokkel på 4 dm og deretter en treregelvegg oppå.
Prøv imidlertid å sortere alle rør og få inn filteret før du bygger. Hvorfor skal pumpen bråke så mye?

Ja man kanskje skulle våge seg på å mure en sokkel da. Men får bli stålreglar, hvorfor ikke liksom. Sortere rør? De er der de er og ikke mye å gjøre. Filteret er enormt og får ikke plass på riktig side av veggen. Pumpen bråker veldig mye, men det gjør bassengpumper til store Bassenger (5x10m) eller?

Jeg ser nå at mure blir vanskelig. I nåværende vegg er stenderne 45mm tykke og det er ikke plass til særlig mye mer. Kan man mure så smalt? eller må det bli plan B med stålstendere og fibercementskive?

Ser at Beijer har lecablokker som er 75 tykke. Hadde kanskje kunnet gå.

Noen med flere tanker eller andre ideer?

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.