Jeg skal bygge en innervegg mot et paneltak der panelet er spikret i spikerslag. Innerveggen vil gå i samme retning som takbjelkene og altså på tvers av spikerslaget.
Risikoen er stor for at veggen ikke vil havne rett under en takbjelke, og da er spørsmålet mitt: tror dere det er tilstrekkelig å feste hammerbåndet kun i spikerslaget, eller bør jeg på en eller annen måte åpne opp mer av taket og legge opp støtter?
Hvis det er nok å feste i spikerslaget, bør jeg fjerne takpanelbord der veggen skal gå, eller kan jeg feste gjennom takpanel og videre inn i spikerslaget?
Risikoen er stor for at veggen ikke vil havne rett under en takbjelke, og da er spørsmålet mitt: tror dere det er tilstrekkelig å feste hammerbåndet kun i spikerslaget, eller bør jeg på en eller annen måte åpne opp mer av taket og legge opp støtter?
Hvis det er nok å feste i spikerslaget, bør jeg fjerne takpanelbord der veggen skal gå, eller kan jeg feste gjennom takpanel og videre inn i spikerslaget?
Avhenger også av hvordan du ser på fremtiden. Kommer du til å fjerne veggen innen overskuelig tid og vil beholde panelet, la det være. Ellers sag opp allerede nå så slipper du det når du skal bytte takpanelet senere...Matti_75 skrev:
Det vil vel også lette arbeidet hvis du vil ha inn strøm i veggen.
Slike prosjekter har selvfølgelig en tendens til å ende med at man bytter takpanel og renoverer hele etasjen
Takk for svarene!
Da tar jeg bort takpanelet, lydisolering er av høyeste viktighet for det skal bli soverom på landstedet til mine barn som akkurat nå deler rom, og storesøsteren begynner å bli lei av lillebrorens bråk

Da tar jeg bort takpanelet, lydisolering er av høyeste viktighet for det skal bli soverom på landstedet til mine barn som akkurat nå deler rom, og storesøsteren begynner å bli lei av lillebrorens bråk
Hehe, ja, jeg kommer nok til å bytte takpanelet i det nye rommet fremover, men det må nok vente litt. Fordelen med at det er et fritidshus er at det ikke er hele verden om det ikke er perfekt overaltTomtom79 skrev:
Klikk her for å svare
Lignende tråder
-
Slank innervegg - lyd, stabilitet og tykkelse?
Byggematerialer & Konstruksjonsteknologi -
Feste kjøkkenøy i betonggulv - skruer og plugger
Feste alu-skinner for bassengtak
Golvspån - Under innervägg?
Golv -
Flytta innerväggar 1960-tals enplanshus
Planlösningar