Hei, har kjøpt hornbach innerdører med gammel standard mål til min leilighet som ikke passer. De tidligere dørenes mål jeg hadde stemte heller ikke med gammelstandard målene. Det innså jeg når jeg kom hjem. Tenkte at jeg kan slipe så høyden går inn. Litt snekkertriks? Som dere ser på siste bildet jeg vedlegger. Så sitter det nedre hengslet ikke helt 100 i dørbladene. Da jeg kanskje bør justere på dørbladene som sitter i karmen?
Hvilke råd og snekkerteknikker har dere å by på?

• En innerdør som ikke passer helt i karmen, med synlig mellomrom og feil justering i toppen.
  • En feiljustert innerdør som ikke passer korrekt i dørkarmen, med et synlig gap i øvre hjørne.
  • Nærbilde av et hvitt dørhengsel som ikke passer helt til karmen, muligens krever justering.
  • Dørhengsel som ikke passer ordentlig i karmen på grunn av avvik i gammel standard. Viser mulig behov for justering av dørbladet.
  • Dør med hengsle som ikke helt passer inn i karmen, mot en treramme. En person står i bakgrunnen med jeans og sorte sko.
  • Dør med tilpasningsproblemer i karmen, viser manglende tilpasning ved toppen og feil plassering av hengsel.
Får jeg gjette så tror jeg at urkapningen i dørkarmen er en del av ventilasjonen (dvs luft skal kunne flytte fra den ene siden av døren til den andre, selv når den er stengt), tar du bort der vil du nok forringe den funksjonen....

• Liker
BirgitS
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Får jeg gjette så tror jeg at urkappningen i dørkarmen er en del av ventilasjonen (dvs. luft skal kunne flytte fra den ene siden av døren til den andre, selv når den er stengt), tar du bort det der lærer du forverre den funksjonen....
Mm, men det er ikke hele jeg skal ta bort, bare slipe de bueformede så det ikke går nedover men er rak i overdelen. Så det blir helt rak karm. Om du ser på dette bildet så er det som
Buer, på sidene.

• Bilde av en dørkarm med buet overdel, hvor eieren vil slipe for å få en rett topp.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.