Hei.
Jeg skal bygge inn en Contura I50 kassett.
Selgeren foreslo at jeg skulle bruke kalsiumsilikatplater. Men de er veldig dyre. Jeg har i stedet valgt lettbetong blokker som har størrelsen 50x400x600. Veier 9kg stk.
Spørsmålet er om noen som har gjort noe lignende kan svare på hvordan man gjør i forkanten?
Jeg har kjøpt med en innbyggingsramme, men den tåler ingen belastning.
Har sett mange lignende innbygginger, men har ikke klart å finne ut hvordan man gjør akkurat i forkanten for at det ikke skal falle ned.
Bildet av den ferdige er et lånt bilde.
Illustrasjonen er fra monteringsanvisningen av kassetten.
[bilde] [bilde] Hei.
Jeg skal bygge inn en Contura I50 kassett.
Selgeren syntes jeg skulle bruke kalsiumsilikatplater. Men de er veldig dyre. Jeg har i stedet valgt lettbetongblokker som har størrelsen 50x400x600. Veier 9 kg stk.
Spørsmålet er om noen som har gjort noe lignende kan svare på hvordan man gjør i forkant?
Jeg har kjøpt med en innebygningsramme, men den tåler ingen belastning.
Har sett mange liknende innebygninger, men har ikke klart å finne ut hvordan man gjør akkurat i forkanten for at det ikke skal rase ned.
Bildet av den ferdige er et lånt bilde.
Illustrasjonen er fra monteringsanvisningen av kassetten.
Se på @Toddep og hans byggtråd, han støpte sidene i betong og bandt det hele sammen. Så brukte han også lettbetong. Dog ikke Contura I50.
kom gjerne tilbake med din løsning, det kan hjelpe mange. Inkl meg som skal gjøre det samme senere.
Slik ble det. Jeg limte 100mm tykke lettbetongblokker mot veggen bak. Sidene er også lettbetongblokker 50mm. Disse limte jeg med Biltemas flislim og skrudde med lettbetongskruer inn i lettbetongblokkene bak. Til forsiden kjøpte jeg kalsiumsilikatplater som er betydelig lettere, men mye dyrere. Men siden de er såpass lette henger de kun i sidene med flislim og skruer.
neste steg blir nå å pusse stykket og felle inn luftgitter. Fikk tips om å bruke samme flislim også til dette. Men jeg skal først lime på et glassfibermesh. Dette har jeg ikke kjøpt inn ennå. Tips på mesh mottas .
Med mine erfaringer med lettbetong forstår jeg ikke hvordan det holder.
Men veldig interessant, vi skal selv gjøre samme installasjon. Er det en blokk du har saget ut ved sideglassene, eller hvordan har du fått sammen blokkene der?
fortsett å oppdatere med bilder ved/etter pussing er du snill
Jeg sagde ut blokkene først og satte innbyggingsrammen på plass etterpå. Må legge til at jeg kun muret opp to blokker om gangen. Men den ble meget stabil.
Nu har jag putsat inbyggnaden. Använde Biltemas kakelfix. Blandade enligt anvisning och la på med murslev och bredspackel. Lät det brinna ca 45 min. Sen gick jag på med tvättsvamp och jämnade till det och då fick det en fin struktur.
Armeringsnät köpte jag på glasfibernät.se, 10x1 meter för 299:- .
Fick tips om att måla rökrör mm med Biltemas värmebeständiga färg.
Ventilgaller ska min far tillverka så dom kommer senare. På fredag kommer sotaren och besiktar. Hoppas vi får myselda på kvällen.
Malte dere på pussen eller lot den være grå? Hvilket merke er deres ovn og hvor kjøpte dere multiplaten fra?
Med vennlig hilsen,
Rotehjon
Hei.
Vi malte på pussen. Lettbetongblokkene er av fabrikatet H+H og ble kjøpt på XL bygg. Kalsiumsilikatplaten i fronten kjøpte jeg hos en lokal ovnforhandler.( vegarn.se)