Var og sjekket en naboens plate som er klar for husreising, ligger bare plast under svillen samt runde "gummiband" ved sidene? Bruker man ikke svillpapp lenger? Best å sjekke hvordan de tenker å gjøre med vårt hus...

På vårt hus brukte de plastfoam (den typen av materiale man har under parkett). Jeg antar at det ikke er noen problemer så lenge man har varmgrund. Platen blir jo aldri fuktig.
/CC

Nei, noen syltetning er det ikke. (den så bra ut)
De har altså lagt vanlig (aldringsbestandig) byggeplast samt runde gummibånd.
Kommer til å ha varme i platen, men hva skjer om det kommer inn vann på syllen?

Finnes syltetetting som er av gjennomsiktig plast med to svarte gummibånd på...

Betina
Mine snekkere bruker noe som kalles S-list, den er grå, 125 mm bred plastskum med to langsgående "rør" i samme materiale. Denne skal holde kuldebroene borte.

Jeg har sett liknende også. Et svartbånd som inneholder 2 gummilister. Den var det eneste som ble lagt mellom platen og syllen. Tydeligvis skulle det være slik nå, sa håndverkeren.

Syllpapp virker å være litt gammeldags.

Vi bruker både syllpapp og syllisolering. Det er kanskje kaka på kaka, men syllpappen er bredere og virker mer robust, noe som føles tryggere.

mvh
David

Om man har krypkjeller istedenfor plate, hvilken funksjon fyller da svillpappen?
Om man har plate kan det jo bli en glippe rett inn i huset om den ikke tettes.
Med krypkjeller finnes jo ikke det problemet.
Har det med fukt i lecasteinene å gjøre?

Hørte av en kunnskapsrik snekker at dagens syllisolering (svart gummiduk med to "rør" i sidene) fungerer på den måten at det er selve rørene som tetter. Det er bra om det er litt luft over/under midtdelen. Å legge en papp også forstod jeg bare ville gjøre saken verre.

Som vanlig tror jeg at man kan gjøre på like mange forskjellige måter som det er folk som gjør ting. Jeg tror ikke du trenger å bekymre deg.

Det jeg fikk forklart for meg er at hvis man legger to tettesjikt mot hverandre, kan ikke rommet imellom puste. Man får en kapillærvirkning som kan suge inn fuktighet fra siden som deretter ikke har noen steder å gå. Hvis man da har litt spon som ligger der kan det bli dumt. Med bare ett tettesjikt kan det som er under tettesjiktet puste gjennom betongen og det som er ovenpå gjennom treet.

Nå tror jeg dog ikke man skal overdrive det hele. Det var imidlertid denne forklaringen jeg "kjøpte" når jeg selv var inne på tanken om å være ekstra sikker med to sperresjikt.

Inger P:
Nei man har selvfølgelig ikke syllpapp under grunnveggen ved krypkjeller men ovenpå, mellom betongen og syll som bjelkelaget og veggen står på.
De lærde sier at det skal være fuktspærre, f.eks. grunnpapp YEP 2500, hvilket jeg kommer til å følge, men jeg funderer likevel på hvor viktig det er.
På en eller annen måte anser de vel at grunnmuren skulle være fuktigere enn syllen hvilket kunne lede til råte.

R-0304-G40-L.jpg

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.