Skal til å bytte ut litt panel på et karnapp og har begynt å forberede litt.

Tok bort en planke og så til min overraskelse at det er jo ingen spikrekke utenpå vindsperren, men det ser ut som liggende bjelker som isolasjonen ligger i og vindsperre utenpå dette og så er panelen spikret på dette. Det føles som det i alle fall, for det er vel neppe dobbelt lag vindsperre..

Det ser ut til å fungere på huset ettersom det på disse 20 årene bare er noen få bord som har blitt dårlige og disse skal jeg bytte nå. Men rekker spalten bak lektene til lufting eller bør man vurdere å bytte ut all panel og få til en skikkelig luftspalte innen en nær fremtid? Gjorde man slik for 20 år siden eller er det noen som har tatt en snarvei?

Rød trepanel med en av plankene fjernet, avslørende vindpapp under. Det er også en hvit ledning hengende på panelet.

Har nok noe lignende etter en tilleggsisolering på 80-tallet. Kan sikkert fungere med åpne farger, jeg er litt bekymret her da eierne mellom oss og de som renoverte har malt med moderne farger.

Følger med interesse.

• Liker
Leafy
  • Laddar…
A ArWo skrev:
Har nok noe lignende etter en tilleggsisolering på 80-tallet. Kan sikkert fungere med åpne farger, jeg er litt bekymret her da eierne mellom oss og de som renoverte har malt med moderne farger.

Følger med interesse.
Jeg har ingen anelse om hva slags farger de har malt med tidligere, men det ser jo ut til å ha fungert. Huset skal males om i år, så da får man sørge for å ha en åpen farge i så fall.

Ble litt av et sjokk i hvert fall da jeg trodde det var bygget ordentlig med dagens målestokk.

Anbefaling på åpen farge? Merke og hva skal man spørre etter? Jeg håper det er malt med en slik farge allerede før, men kanskje man kan finne ut av det på en eller annen måte?

Blev tipset om Beckers perfekt oljefarge til mitt hus da det er uten spiklekt og luftspalte. Kåken har vært malt før med en alkydfarge for ca 30 år siden og det ser ut til å fungere, har ikke sett noen fuktskader.
Så det er mitt tips oljefarge. Men finnes sikkert noen med bedre forslag.

• Liker
Leafy
  • Laddar…
Om man prøver å se litt løsninger på dette så er jo det åpenbare å bytte fasaden og få det ordentlig.

Men da panelet er fint til det meste, en ommaling er som sagt planlagt til sommeren.
Kunne man bryte ned eksisterende panel, bytte vindsperre på de stedene den er dårlig om det er tilfelle, slenge opp spikerslag utenpå de eksisterende horisontale lektene som sitter bak vindsperren og deretter sette tilbake eksisterende panel igjen (dårlige og ødelagte bord byttes selvfølgelig) og sette foringer i vinduene for å ta opp den delen som fasaden kommer ut, nye beslag og nye friskluftstusser for å ta opp den lengre strekningen.

Om det er tilfelle så er det noe jeg kan gjøre til sommeren da økonomien tillater en slik operasjon. Kan man ta deler av huset ved forskjellige anledninger, f.eks. halve huset i år og den andre halvdelen neste år eller lignende?

Huset ser ut slik i dag så ganske mange korte vegger som kan tas i etapper når ånden faller på.

Er det noen annen fallgruve man skal passe seg for?

Eller skal man bare droppe det male med åpen farge og være glad?

Rødt hus med hvite vinduskarmer og teglsteinstak, omgitt av en grønn plen og blå himmel. Fasaderehabilitering diskuteres i teksten. Rødt hus med hvit veranda og hage, sett fra siden. Taket har mørke takstein, og det er grønne planter i blomsterbedet foran verandaen. Rødt hus med hvitmalt veranda, parabolantenne på taket, og en stige i hagen. Leketøy på plenen foran. Klar, solfylt dag. Rødt hus med hvitmalte vinduskarmer og sollys over taket, omgitt av en grønn plen. En stige ligger ved husveggen. Rødt trefasadehus med hvite vinduskarmer, grønn plen i forgrunnen, solskinn og trær i bakgrunnen. Rødt trehus med hvite vinduskarmer og dør, beliggende på grønn plen i solfylt vær, med blå himmel og trær i bakgrunnen. Rødt hus med hvite detaljer, stående panel og tre vinduer, sett fra utsiden under en klar blå himmel. En steinlagt sti og litt gress foran. Rødmalt trehus med to sykler lent mot veggen og en grill i et flislagt uteområde under en blå himmel. Rødt hus med hvite vinduskarmer, terrasse med bord og stoler, og sykkel i forgrunnen. Huset har skråtak med takstein. Rød malt husvegg med vertikal ytterkledning, utemøbler, grill og trebeholder på en steinlagt terrasse under blå himmel. Rødmalt husvegg med panel, vindu, og inngangsparti med planter. Gruslagt gårdsplass med bil. Klart vær med blå himmel. Utekran og hageslange vises.

Hva tror dere?
Skal jeg ta tak i det straks eller bare bytte det dårlige på karnappet i år og bytte all panel om noen år og da løse luftingen. Bekymrer man seg unødvendig siden huset fortsatt står 20 år senere?

JanneJanne123
Ja, du er overdrevent nervøs. :) Bytt det som eventuelt er dårlig og hold det hele under oppsikt fremover. Kåken kommer jo ikke implodere i en stor mugghaug innen to uker bare fordi du nå oppdaget dette. En uvanlig konstruksjon helt klart, men etter min mening helt uforsvarlig å bytte all panel før noe faktisk problem har oppstått. Som en takstmann sa til meg en gang når jeg spurte hvordan man vet at det er på tide å legge om taket: ”når det begynner å lekke inn”.

• Liker
Leafy
  • Laddar…
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Ja, du er overdrevent bekymret. :) Bytt det som eventuelt er dårlig og hold det hele under oppsikt fremover. Kåken vil jo ikke implodere i en stor mugghaug innen to uker bare fordi du nå oppdaget dette. En uvanlig konstruksjon helt klart, men etter mitt skjønn helt uforsvarlig å bytte all panel før noe faktisk problem har oppstått. Som en takstmann sa til meg en gang da jeg spurte hvordan man vet at det er på tide å legge om taket: "når det begynner å lekke inn".
Sant sant, men som sagt skal jeg iallefall bytte akkurat på karnappet, og det er litt mer utsatt da det nesten ligger i linje med overhenget på taket. Får se om jeg legger på litt 28x70 på de allerede eksisterende vertikale stenderne under vindsperren og bygger det sammen igjen. Også dryppblekket hadde jeg ønsket å ha under bunnbordene i stedet for under lokkene og vindusblekkene med innstikk i listene. Se det som litt trening. Så om jeg bytter en annen vegg og lager luftspalte om 2 år eller om 10 år får vel da tilstanden på fasaden avgjøre i stedet.

• Liker
JanneJanne123
  • Laddar…
Ja, du har jo fasiten, nemlig at det har fungert i 20 år!

Bytt det som er dårlig, og som jeg forstår har blitt dårlig av andre årsaker enn mangel på luftespalte, og glem deretter "problemet"!

• Liker
tergo
  • Laddar…
Jeg byttet all min panel for noen år siden. Ikke fordi den var i så dårlig stand, mest fordi det var utallige lag med maling og generelt dårlig gjort fra begynnelsen. Panelet var originalt.

Uansett, det så nøyaktig likt ut som hos deg. Huset står i et rekkehusområde bygget av Skanska i 1972, med litt over 100 like hus, og alle er gjort på denne måten.

Da jeg byttet panelet satte jeg likevel på luftespalter fordi det føltes bedre, men som sagt, det hadde fungert bra i 45 år før det, ikke bare på mitt hus men på nesten alle (noen har byttet panel).

A anis16 skrev:
Unnskyld men lockpanel trenger vel ingen spikerlekt for lufting?...
[lenke]
Jo, les en gang til.

• Liker
SvanteC
  • Laddar…
V vectrex skrev:
Jeg byttet all min panel for noen år siden. Ikke fordi den var i så dårlig stand, mest fordi det var utallige fargelag og generelt dårlig gjort fra starten. Panelet var originalt.

Uansett, det så nøyaktig likt ut som hos deg. Huset står i et rekkehusområde bygget av Skanska 1972, med drøyt 100 like hus og alle er laget på denne måten.

Når jeg byttet panelet satte jeg imidlertid luftingslekter fordi det føltes bedre, men som sagt, det hadde fungert bra i 45 år før, ikke bare på mitt hus, men på nesten alle (noen har byttet panel).
Føles trygt. Man blir litt forvirret bare at et hus bygget i 1998 og påbygd i 2003 med 100 ekstra kvm er veldig godt laget på det meste så gjør man slik. Det er som at de har vendt på måten man gjør det på. De har lagt horisontale 45or (tror jeg) utenpå de stående og lagt ekstra isolering der og dermed brutt gjennomslipp på den indre isoleringen, kastet på en fin vindtett duk og så har man helt enkelt spikret panelet på de horisontale stendere bak vindtett duken i stedet for å sette spikerlekter. Hadde jeg bygget det hadde jeg snudd det. Hatt de stående stenderne, lagt isolering vindtett duk spikerlekter og panel, så lagt 45an på innsiden som installasjonssettet i stedet. Men men som dere sier så ser det jo ut til å fungere så nå bytter jeg panel på karnappen og lager nye vinduslister m.m. og maler om huset i stedet så tar vi panelet om noen år :)

Panelet er kjøpt inn og fargen har blitt diskutert med Nordsjö etter å ha hatt med fin frisk panel som er brutt løs og analysert til en plastfarge, og han ga meg den fargen han sa puster best. Så det blir Nordsjö one super tech. Han sa at det vil holde fint til det er på tide å bytte hele fasadepanelet, om det i det hele tatt er nødvendig. Takk for alle beroligende svar angående min fasade, har en tendens til alltid å se det verste i alt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.