Jeg har et problem. I min utbygging med skråtak vil takhøyden være 210cm "ytterst". Har et vindu som skal sitte i den veggen, og det er 150cm bredt. Tenkte legge takbjelkene 12,5 cm inn fra hver side og får da cc 120. Blir jo ikke mye kraft på 12,5 cm, men jeg må ha en avveksling siden kun hammerbåndet tar opp kreftene. Tenkte da å sette en 45x220 som avveksling som takbjelkene henger i. Men så kommer jo takutstikket (40cm) ikke til å ha noe å hvile på. Vurderer å med bygningsvinkler og lim-skrue samt en 45x45 i takfoten så burde det ikke være noen problemer, eller?....
Dette er egne funderinger, vet ikke hvordan man vanligvis tenker. Noen som kan assistere eller har ideer?
17 grader takvinkel.....
//L
Dette er egne funderinger, vet ikke hvordan man vanligvis tenker. Noen som kan assistere eller har ideer?
17 grader takvinkel.....
//L
Hullet for vinduet er 210 cm over gulvet. Så kommer bjelkelaget. Når alt er klart, vil vinduet være i taknivå, men det skal være skråtak så det blir nok greit. Siden jeg bygger til har jeg et antall parametere å forholde meg til, f.eks. eksisterende vinduers høyde og en dør i samme rom. Hadde vinduet vært 116,5 cm bredt hadde det jo ikke vært noe problem, men nå må jeg kutte takbjelkene for å få inn en avveksling...
Jeg har ingen hanebjelker, bare et helt "glatt" skråtak 3 m ut fra det eksisterende huset. 220 + 45 i samme retning (for bæreevnen) 17 grader ut fra en eksisterende vegg. 17 grader "opp i mønet" inne i rommet også. På toppsvillen ligger 45x220 med utstikk på 40 cm.
Siden vinduet er 150 cm trenger 2 stk 220 bjelker å hvile på toppsvillen over vinduet, noe jeg mener betyr at jeg trenger en overdekning for å føre kreftene til de stående veggbjelkene på siden av vinduet. Problemet er da takfoten (40 cm) som vil henge i overdekningen.
Skulle hatt et bilde, men jeg får prøve med tekst nå.....
Siden vinduet er 150 cm trenger 2 stk 220 bjelker å hvile på toppsvillen over vinduet, noe jeg mener betyr at jeg trenger en overdekning for å føre kreftene til de stående veggbjelkene på siden av vinduet. Problemet er da takfoten (40 cm) som vil henge i overdekningen.
Skulle hatt et bilde, men jeg får prøve med tekst nå.....
Så her ser det altså ut. Takbjelkene henger altså inn 15 cm over vinduet.
Min tanke er å sage av utspringet, legge en gjennomgående bjelke over vinduet, og deretter montere takfoten mot bjelken med lim-skruing og vinkler. Legger bjelken så langt inn som mulig, så kan takfoten også hvile på murremmen.
//Larsa
Min tanke er å sage av utspringet, legge en gjennomgående bjelke over vinduet, og deretter montere takfoten mot bjelken med lim-skruing og vinkler. Legger bjelken så langt inn som mulig, så kan takfoten også hvile på murremmen.
//Larsa
Klikk her for å svare
Lignende tråder
-
Plaströr för vatten kryper ut ur väggen! Ingen plats för låda längre! [BILD]
Vatten & Avlopp -
Är elektrikerns förslag kostnadseffektivt (få plats i elskåp och mäta förbrukningen på två säkringar)?
El -
Spruta cellulosa i mellanbjälklag underifrån, vilken duk för att hålla isoleringen på plats?
Isolering