Hei.

For en stund siden kjøpte jeg og renoverte deler av et hus for første gang. Jeg har gjort flere deler så langt og har nå noen spørsmål, spesielt angående dampsperre. Huset er fra 1924.

Jeg rev ned både tak og vegger i gangen som bestod av tretex, taket i overetasjen vender mot et kaldt loft, og der satt tretexen rett mot rupanelet. Jeg har nå gipset hele rommet rett mot rupanelet. I taket lektet jeg ned med 22 mm lekter for å sette inn spotter og deretter gips på det. Det var ingenting bak tretexen ved riving, så jeg tenkte ikke mye på det da. Burde jeg ha satt inn noe før jeg satte gipsen? En av veggene i gangen er en yttervegg. Huset er etterisolert fra utsiden av tidligere eiere, om det har noen betydning.

I så gamle hus er det bra å ikke endre konstruksjonen. Du trenger ikke å sette inn dampsperre/plast i en gang. Muligens i taket på bad eller vaskerom der du har mye fukt du ikke vil slippe opp på loftet.

• Liker
Workingclasshero og 1 annen
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
I så gamle hus er det bra å ikke endre konstruksjonen. Du trenger ikke sette inn dampsperre/plast i en hall. Muligens i tak i bad eller vaskerom der du har mye fuktighet du ikke vil slippe opp på loftet.
Takk for svar. Var usikker. Nei, det er nok den største forandringen jeg har gjort. I øvrige rom har jeg helsparklet tretexen. I badet ble det heller ikke satt noen dampsperre i taket mot kaldloftet, men det ble lektet ned og satt inn spotter der med hutonit tak i stedet. Det ble installert en baderomsvifte som starter ved fukt, som skulle være tilstrekkelig ifølge snekkeren.

I så gamle hus er det bra å ikke endre konstruksjonen. Du trenger ikke sette inn dampsperre/plast i en gang. Muligens i tak i bad eller vaskerom hvor du har mye fukt du ikke vil slippe opp på loftet.
At jeg begynte å tenke på det er hovedsakelig fordi en av veggene i gangen er yttervegg og at det er et kaldloft ovenfor. Hadde ingen tanke på dette da jeg gjorde arbeidet, men vurderer det nå i ettertid om jeg eventuelt kan ha forårsaket skade på sikt.

I så gamle hus er det bra å ikke endre konstruksjonen. Du trenger ikke sette inn dampsperre/plast i en hall. Muligens i tak i bad eller vaskerom hvor du har mye fukt du ikke vil slippe opp på loftet.
Hvorfor ikke da? Fysikken sier jo at fuktsperre er bra. Hvorfor er det dårlig bare fordi huset er gammelt?

Gamle hus lyder ikke under fysikkens lover. Det er et kjent faktum siden lenge på forumet.

• Liker
  • Haha
Workingclasshero og 2 andre
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.