Hei
Jeg trenger noen tips om hvordan jeg skal feste inn de frittstående stolpene i gulvet til det nye trapperrekkverket mitt. Jeg er litt bekymret for at det blir ustabilt i ytterkanten.

Andre ideer om hva som kan gjøres bedre mottas gjerne.
//Johannes
3D-modell av et trapperom med rekkverk og fristående stolper montert på gulvet mot vegger.

Beste er om den siste stolpen kan skrus i bjelkelaget, da blir det veldig stabilt. Har gjort det på min siste stolpe. Innfestingen synes ikke på dette bildet men jeg har samme prinsipp på mitt rekkverk.

Sist redigert:
  • Liker
RobynD
  • Laddar…
Ditt rekkverk ser forresten ikke så langt ut og dessuten har du en vinkel som stiver opp så det burde gå å få stabilt med enklere metoder.

esox71 skrev:
Ditt rekkverk ser iofs ikke så langt ut og dessuten har du en vinkel som stiver opp så det burde gå å få stabilt med enklere metoder.
Mener du noe sånt her? (se bilde)
Rekkverket er 53 x 94 cm

Jeg hadde tenkt å sette et vindubeslag i 90graders hjørnet under overliggeren.

Rekkverk i metall på 53 x 94 cm med stenger, viser en plassering for et vindusbeslag i hjørnet under overliggeren.

Sitter vinkelen på den måten så gjør den ingen nytte. Den må vris 90°.

Dessuten blir det ikke pent å ha vinkler på den måten.

En annen måte kan være om du plasserer stolpene på bunnplanken og deretter skrur/limer stolpene i den, for så å skru bunnplanken i gulvet. Hele rekkverket med stolper og spiler kan man da sette sammen før man monterer det fast.

Kan du ikke slippe ned stolpene (alle) 15-20 cm under gulvnivå og skru dem fra utsiden i bjelkelaget?

JohannesJohansson skrev:
Mener du noe sånt som dette? (se bilde)
Nei jeg mente altså at rekkverket svinger 90 grader og dermed blir stødigere enn om du bare hadde hatt en rett del. For øvrig tror jeg på MB77:s idé om å feste stolpene i bunnbrettet og deretter sette det fast i gulvet. Det er nok enklest og blir nok stødig og bra.

Tror jeg tar og gjør dem litt lengre så får vi se hvordan det blir når jeg har revet litt i det gamle.

• Liker
AMHE
  • Laddar…
Käppskrue!
Selges på Bauhaus (OBS ca 20cm lang totalt med en mutter midt på, "trägänga" selvfølgelig!

Käppskrue med midtplassert mutter for montering av endestolpe, vist med instruksjon for bruk.

Feste mine stolper på denne måten (+lim) og underleggerne ligger mellom stolpene. Sitter jernet - men da går mine gjennom sponplate og ned i en regel under sponet!

Lykke til!
/Thomas

Et bilde på vårt da jeg monterte. Synes kanskje ikke så bra, men iallfall...
Rekkverk med hvitmalt treverk og firkantede stolper montert ved et vindu, med parkettgulv og radiator i bakgrunnen.

Status oppdatering.
I helgen fikk jeg dit stolpene i gulvet. Jeg stakk dem ned til innertakene og skrudde fast dem i trappen og sidestykket i tapphullet. kommer til å sitte som fjell når jeg har fått på overliggeren.

Nå gjenstår litt fresing og tilpasning samt overliggeren.

Bygging av rekkverk i tre langs en trapp, med monterte stolper og spiler, på et tregulv. Arbeidet er i en innendørs setting.

Perfekt, det der kommer til å sitte som bærget :thumbup:

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.