Hei
Jeg trenger noen tips om hvordan jeg skal feste inn de frittstående stolpene i gulvet til det nye trapperrekkverket mitt. Jeg er litt bekymret for at det blir ustabilt i ytterkanten.
Andre ideer om hva som kan gjøres bedre mottas gjerne.
//Johannes
Beste er om den siste stolpen kan skrus i bjelkelaget, da blir det veldig stabilt. Har gjort det på min siste stolpe. Innfestingen synes ikke på dette bildet men jeg har samme prinsipp på mitt rekkverk.
Dessuten blir det ikke pent å ha vinkler på den måten.
En annen måte kan være om du plasserer stolpene på bunnplanken og deretter skrur/limer stolpene i den, for så å skru bunnplanken i gulvet. Hele rekkverket med stolper og spiler kan man da sette sammen før man monterer det fast.
Nei jeg mente altså at rekkverket svinger 90 grader og dermed blir stødigere enn om du bare hadde hatt en rett del. For øvrig tror jeg på MB77:s idé om å feste stolpene i bunnbrettet og deretter sette det fast i gulvet. Det er nok enklest og blir nok stødig og bra.
Jeg kopierte Spikabs løsning med en gjenget stang som i mitt tilfelle er festet rett ned i gulvet.
Og en plate i toppen av stolpen som deretter skjules med et lokk.
Käppskrue!
Selges på Bauhaus (OBS ca 20cm lang totalt med en mutter midt på, "trägänga" selvfølgelig!
Feste mine stolper på denne måten (+lim) og underleggerne ligger mellom stolpene. Sitter jernet - men da går mine gjennom sponplate og ned i en regel under sponet!
Status oppdatering.
I helgen fikk jeg dit stolpene i gulvet. Jeg stakk dem ned til innertakene og skrudde fast dem i trappen og sidestykket i tapphullet. kommer til å sitte som fjell når jeg har fått på overliggeren.
Nå gjenstår litt fresing og tilpasning samt overliggeren.