Hei

Til å begynne med må dere ha litt overbærenhet med min terminologi. Jeg er ingen snekker, bare en glad amatør som gjerne gjør ting selv.

Bor i rekkehus (midt i rekken) og har terrasse på baksiden som jeg har byttet ut i sommer. Skal nå bygge et uterom på dette. Nå til mitt problem. Skal legge et kanalplasttak på et bjelkelag men har problemer med hvordan jeg fester inn bjelkene i huset. Enklest er vel å illustrere med bilder som jeg har laget i sketchup.
3D-modell av et uterom med gule vegger, åpne treverk for takmontering med en skrånende taklinje. Viser plassering av bjelker og takrenne. Skisse av festemetode for trebjelker til et kanalplasttak i et uterom, med detaljer av bjelker, takvinkel og gule yttervegger i bakgrunnen.
Bjelken 45x220 kommer jeg skru fast langs hele strekningen siden mulig innfesting i den skrånende delen (de svarte og hvite detaljene i bildet) ikke passer med bjelkenes cc. Bjelken vil bli skrudd med Essve HEX 10x120.

Bjelkene vil være 45x195 og ha en helling på 7 grader.

Så hvordan fester jeg inn bjelkene enklest? :thinking: Kan jeg bruke konstruksjonsskrue type Essve ET-T 8.2x130? Hvordan fungerer det med vinkeljern eller bjelkesko?

Helst vil jeg jo dessuten at det skal bli en så pen løsning som mulig. Da synes jeg at bjelkesko og vinkler går bort...

mvh
Baeckman

Jeg hadde satt bjelkesko der jeg vil ha bjelkene og festet disse med en skrue på hver side. Lagt i bjelkene og skrudd med en skrue skrått inn fra hver side av bjelken. Deretter hadde jeg fjernet bjelkeskoene og trukket en skrue til underfra. På den måten havner alle bjelker nøyaktig likt, og du får det enkelt. Min vurdering er at det holder. Forhåpentligvis kan noen mer kyndige svare om det faktisk gjør det. Å forbore ville jeg også anbefale.

Har du en liten mekanisk/sveisefirma/smed i nærheten så ville det ikke vært så fryktelig dyrt å lage spesialbjelkesko som kunne vært fine..

/ATW

Kjør med konstruksjonsskrue

Det er virkelig ingen optimal løsning. Jeg synes du skal vurdere helt andre varianter. Hva er altantakets mål (lengde og bredde)? Hvordan ser husets tak ut (særlig helling og takmateriale)? Med normale altanmål i snøsone 2 kan lasten på takbjelkenes indre opplag lett bli 600 kg. Finnes det risiko for snølommer, kan den bli betydelig større.

Takk @Johan456 og @Matti_75 Ok, konstruksjonsskrue ser jo ut til å være veien å gå. Jeg antar at Johan456 også mente konstruksjonsskrue. Holder det med tre. En fra hver side og en nedenfra? Kan man sette skruene for tett og miste styrke? Er det greit så lenge man bare tenker på at treverket ikke sprekker, dvs ikke sette dem i samme "spor" i treverket?

@ArneTW bra idé men har ingen kontakter i nærheten. Det morsomme er at jeg kunne gjort det selv for 20 år siden. Da jobbet jeg i en smie med legoproduksjon. Savner å av og til kunne konstruere ting. Sitter i dag på kontor og jobber med datamaskiner siden 20 år tilbake...

optimum
Eller så setter du en bjelke mot veggen og legger takbjelkene mot. Da slipper du å belaste takets konstruksjon.

optimum
Utgår fra at takbjelkene er limtre for ellers får du problemer med at de beveger seg med lekkende tak som resultat.

J justusandersson skrev:
Det er virkelig ingen optimal løsning. Jeg synes du skal vurdere helt andre varianter. Hva er altantakets mål (lengde og bredde)? Hvordan ser husets tak ut (fremfor alt helling og takmateriale)? Med normale altanmål i snøsone 2 kan lasten på takbjelkenes indre opplag lett bli 600 kg. Er det fare for snølommer, kan den bli betydelig større.
Altantaket blir 6,5m bredt og 3,4m dypt. 2 partier 3-delte skyvedører står 3 meter ut. Totalt 6 stykker takbjelker. Ytterbjelkene kommer belaste hver sin 70 sperre som står på altan samt skrus i veggen.

Husets tak er vinkel mot den svarte delen. Altså takhelling er 45 grader. Høyde på taket er 5-6 meter (overetasje pluss loft som kan innredes (kanskje neste prosjekt... :p)).

Den der konstruksjonsskruen tar jo tross alt ganske store laster. Hvis jeg tolker Essves guide (https://www.essve.se/wcsstore/CAS/PIM/ESSVE/docs/1093189.pdf) riktig vil si... :thinking: En skrue i riktig vinkel og stjernene riktig linjert ser ut til å kunne ta 3-4 hundre kilo alene.

Ser jeg meg rundt i området så har naboene betydelig spinklere konstruksjoner. Men, det er ikke lett og det er derfor jeg ber om hjelp. ;)

optimum
Du bør konstruere etter snøsonen du bor i og med riktig dimensjon på takbjelker mm.
Tenk også på at søyler skal tåle vinterhagens last, og det tåler vanligvis ikke vanlige terrassegulv.

optimum
Her er lenke til hvordan du skal bruke konstruksjonsskrue. Kanonbra løsning for å slippe stygge balksko.

Hei!

Kan du ikke åpne opp og feste inn takbjelkene innenfor?

Jeg har i løpet av sommeren bygget uterom og hadde en lignende situasjon der jeg tok bort panelet og festet takbalkene innenfor i takstolene. Alt for å slippe å se noen stygge bjelkesko. Brukte Essve ET-T konstruksjonsskrue.

Legger ved noen bilder fra byggetiden. Uterom under bygging med synlige takbjelker og isolasjon over vinduer og dør. Uterom under bygging med synlige takbjelker og innendørs belysning som lyser opp rommet gjennom store vinduer om kvelden.

optimum optimum skrev:
Eller så setter du en bjelke mot veggen og legger takbjelkene mot. Da slipper du å belaste takets konstruksjon.
Problemet er jo at jeg må opp i den høyden jeg har på bildet. Det betyr at jeg må ut ca 80mm fra veggen før jeg når frem til bjelken. Blir ikke pent.

Har sett at man anbefaler limtre i instruksjonene for taket. Kommer nok til å skifte til 42x180 limtre til bjelkene i stedet. Takk for påminnelsen. På den annen side endres jo ikke mitt problem.

Snøsone har jeg kontroll på. Snøsone 2 med 3 meter mellom bærepunkt, noe som gjør at jeg klarer meg uten tverrgående bjelker. Ikke helt umulig at jeg setter det dit uansett. Videoen er ok. Dokumentet jeg lenket til er bedre... ;)

Skruene er ikke problemet, men det er måten å bruke trebjelkene på. Å gjøre endene kileformede er upassende. Dessuten synes jeg at 45x195 er en altfor svak dimensjon hvis det faktiske spennvidden er 3 meter. Enten gjør du som @optimum foreslår og setter en bjelke mot veggen eller så lager du en frittstående søyle/bjelke konstruksjon som står et stykke ut fra veggen og som bjelkene kan hvile på. Hvis takhellingen på huset er 45° bør du regne med ganske store snølaster. Kanalplasttak kan man ikke gå opp og måke.

H henrikpalm skrev:
Hei!

Kan du ikke åpne opp og feste inn takbjelkene innenfor?

Jeg har i løpet av sommeren bygget uterom og hadde en lignende situasjon der jeg fjernet panelet og festet takbjelkene innenfor i takstolene. Alt for å slippe å se noen stygge bjelkesko. Brukte Essve ET-T konstruksjonsskrue.

Legger ved noen bilder fra byggeperioden.[bilde] [bilde]
Takk. Har ikke orket å fjerne panelet og sjekke innenfor ennå. Kommer nok til å gjøre det i helgen hvis tiden tillater. Har kun sjekket ved å dra noen lange skruer i panelskjøtene, dvs der det sitter spiker. Drog en 100 skrue som dro hele veien inn. Men jeg skal absolutt ta en titt under. Det er jo litt forutsetningen for det hele.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.