4.316 lest ·
15 svar
4k lest
15 svar
Innebygget høyttaler i yttervegg
Hei.
Reiser et hus som har totalt 240mm isolasjon i ytterveggene.
https://www.hifiklubben.se/bowers--wilkins-bb-6w-backbox/bwbb6w/
Er det et problem å sette to slike i yttervegg?
Googling sier at de er 8,5 cm dype og setter dem på osb så det er cirka 7,5 cm isolasjon jeg må fjerne. Det gir 16,5 cm isolasjon igjen utover, er det nok?
Ser selvfølgelig til at tettesjiktet holdes tett.
https://www.hifiklubben.se/bowers--wilkins-bb-6w-backbox/bwbb6w/
Googling sier at de er 8,5 cm dype og setter dem på osb så det er cirka 7,5 cm isolasjon jeg må fjerne. Det gir 16,5 cm isolasjon igjen utover, er det nok?
Ser selvfølgelig til at tettesjiktet holdes tett.
Gjør-det-selv-bygger
· Stockholm
· 8 592 innlegg
Det er trolig ikke et problem, de er vel ikke så store så det blir bare en liten flate på veggen som har litt mindre isolasjon...B bassebus skrev:Hei.
[lenke]
Googling sier at de er 8,5 cm dype og setter dem på osb så det er cirka 7,5 cm isolasjon jeg kommer til å måtte hule ut. Det gir 16,5 cm isolasjon igjen utover, er det nok?
Ser selvsagt til at tettesjiktet holdes tett.
På totalt vil det selvfølgelig øke varmetapet noe, men det burde ikke bli noe kaldras eller slikt.
Den er dypere enn så 136 mm, https://www.bowers-wilkins-custom-id.com/wp-content/uploads/2016/03/BB-6C.pdfB bassebus skrev:
Dropp da backboxen så bygger selve høyttaleren mindre. Dens oppgave er bare å skape et tett rom mot rommet og kompensere for brutt tetningslag utover. Bygger du nytt kan du jo like gjerne bare skape en fordypning tilpasset for høyttaleren i isolasjonen og tette den.B bassebus skrev:
Det jeg er bekymret for er kondens inne i boksen. Jeg antar at hvis det var helt uisolert utover så bør jo boksen i metall bli kald om vinteren og så kondensere mot varm luft inne.klaskarlsson skrev:
Men jeg håper at isolasjonen som er igjen utenpå er bra nok til å unngå dette?
Det er to forskjellige bokser, den du har lenket er 6C og brukes hovedsakelig for takhøyttalere som er dypere.H hapazard skrev:
Her er dokumentet for 6W:
https://www.bowers-wilkins-custom-id.com/wp-content/uploads/2016/03/BB-W6.pdf
Det er altså noe i denne størrelsen som skal inn:
https://www.hifiklubben.se/bowers--wilkins-cwm362-in-wall-hogtalare/bwcwm362wh/
Ok, jeg trenger altså ikke å være bekymret for at det blir noen form for gnister/kortslutning/whatever fra høyttaleren som kan føre til brann i veggen?H hapazard skrev:
Jeg tenker at uten en boks så er det nok uunngåelig at høyttaleren vil "ligge inntil" dampsperreplasten.
Boksen kan jeg få tak i for ~950:- fra Tyskland, spørsmålet er om det er verdt tiden å mekke en egen løsning.
Nå vet jeg ikke hva du har tenkt å sette i disse boksene men duger det ikke med et par Klipsch AW-650 under takoverhenget?
Edit: Jeg kanskje misforsto og du ikke i det hele tatt ville ha høyttalerne på utsiden men kun presiserte at det gjaldt en yttervegg for isoleringsspørsmålet.
Edit: Jeg kanskje misforsto og du ikke i det hele tatt ville ha høyttalerne på utsiden men kun presiserte at det gjaldt en yttervegg for isoleringsspørsmålet.
Sist redigert:
Brannsikkerheten i boksen er ikke ment for å forhindre brann fra høyttaleren fra å spre seg, men kompensere for at brannveggen mellom rom (innervegg/bjelkelag) brytes.B bassebus skrev:Det jeg er urolig for er koden inne i boksen. Jeg antar at hvis det var helt uisolert ut, ville boksen i metall bli kald om vinteren og deretter kondensere mot varm luft inne. Men jeg håper at isoleringen som blir igjen utenfor er god nok til å unngå dette?
Det er to forskjellige bokser, den du har lenket til er 6C og brukes hovedsakelig for takhøyttalere som er dypere.
[lenke]
[lenke]
Ok, jeg trenger altså ikke være bekymret for at det blir noen type av gnister/kortslutning/whatever fra høyttaleren som kan føre til brann i veggen? Jeg tenker at uten en boks så er det nok uunngåelig at høyttaleren kommer "ligge imot" dampsperreplasten.
Boksen kan jeg få tak på for ~950:- fra Tyskland, spørsmålet er om det er verdt tiden å mekke en egen løsning.
Høyttalerne er jo passive, hvor ofte ser disse brenne? (Har selv lett etter aktiv subwoofer for innbygging, men det virker knapt nok å finnes nettopp pga at man ikke vil bygge inn en forsterker som alltid er på).
Er du likevel bekymret kan du jo legge litt glassfiberisolasjon mellom høyttaler og dampsperre.
Men koster de bare 950 og ikke bygger så mye kan det jo være enklere å kjøpe en backbox. De er jo også isolerte på innsiden så du kan jo regne med litt høyere isolasjon.
Gjør-det-selv-bygger
· Stockholm
· 8 592 innlegg
Med 16 cm isolasjon igjen ville jeg ikke bekymret meg for kondens i det hele tatt. Muligens om det er 16 mm, men selv det pleier å holde (det er hva jeg har på visse steder i vår campervan, som dessuten har en utside av metall.)B bassebus skrev:Det jeg er bekymret for er kodens inne i boksen. Jeg antar at om det var helt uisolert utad så bør jo boksen i metall bli kald om vinteren og så kondensere mot varm luft inne.
Men jeg håper at isolasjonen som blir igjen utvendig er bra nok for å unngå dette?
Det er to forskjellige bokser, den du har lenket til er 6C og brukes primært for takhøyttalere som er dypere.
[lenke]
[lenke]
Ok, jeg trenger altså ikke være bekymret for at det blir noen type gnister/ kortslutning/ whatever fra høyttaleren som kan føre til brann i veggen?
Jeg tenker at uten en boks så er det nok uunngåelig at høyttaleren vil "ligge mot" dampsperreplasten.
Boksen kan jeg få tak i for ~950:- fra Tyskland, spørsmålet er om det er verdt tiden å mekke en egen løsning.
Du har ikke noe installasjonssjikt? Jeg har et par CMW7.5 som er litt dypere i yttervegg. Med osb+gips og 45 mm installasjonssjikt manglet det bare 2-3 cm, så jeg droppet å grave ut innenfor tettesjiktet der det ligger 180 mm løsull. Ikke merket noen problemer så langt, bortsett fra at det lekker litt lyd gjennom ytterveggen når man spiller høyt. 
Har du noe installasjonsrom innenfor tetningssjiktet, eller sitter tetningssjiktet rett ved innerveggplatene. Jeg har litt mer isolasjon 200+100mm. Så jeg fikk inn høyttalerne mine før tetningssjiktet. Jeg lagde imidlertid egne enkle bokser av MDF. sider+bakkant lot veggen med OSB fungere som front baffel, akkurat som BW gjør. Det tok et par timer totalt. Bedre enn metall backbox, og nesten ingen kostnad. Noe form for boks trengs, spesielt som du selv var inne på for å ikke presse mot plasten. Begynner den å vibrere med høyttaleren, så blir hele veggen et membran.
Temperaturen inne i boksen vil være nesten den samme som inne i rommet da selve høyttaleren ikke isolerer så mye sammenlignet med den gjenværende isolasjonen i veggen, og det er når temperaturen går under duggpunktet at det blir kondens. Det blir bare litt økt energiflyt gjennom veggen når den termiske resistansen går ned i veggen; du har fortsatt den samme temperaturforskjellen mellom innsiden og utsiden, og siden du har mesteparten av din termiske resistans i veggen og veldig lite i høyttaleren, vil temperaturen ikke gå ned så mye i boksen.
Da du kommer til å gå gjennom diffusjonssperren, kan det være bra å forsøke å lukke så tett som mulig med boksen din; den virker i alle fall å være diffusjonstett i seg selv, noe som er bra.
Jeg har bygget inn innplastede (diffusjonstetting) sponplatebokser i taket for fremtidige høyttalere som har fjernet 1/3 av isolasjonen på loftet lokalt, noe som er en liknende situasjon. Akkurat nå er de bak gipsen og ubrukte, men jeg har ikke sett noen spor av fukt der på flere år som de har vært der.
Da du kommer til å gå gjennom diffusjonssperren, kan det være bra å forsøke å lukke så tett som mulig med boksen din; den virker i alle fall å være diffusjonstett i seg selv, noe som er bra.
Jeg har bygget inn innplastede (diffusjonstetting) sponplatebokser i taket for fremtidige høyttalere som har fjernet 1/3 av isolasjonen på loftet lokalt, noe som er en liknende situasjon. Akkurat nå er de bak gipsen og ubrukte, men jeg har ikke sett noen spor av fukt der på flere år som de har vært der.
Takk for alle svar!
Jeg har en 45mm regel som installasjonsrom, så kommer plasten, så 195mm mer isolasjon.
Jeg tenkte altså å skjære opp plasten, grave ut det som trengs, så tape på en ny plast som blir som en lomme.
Tror jeg går for forslaget som Mojjen sa og gå for MDF.
Trenger jeg ta høyde for å få inn noen type isolasjon i boksen lik B&Ws egne bokser har, eller er det unødvendig i dette tilfellet?
Jeg har en 45mm regel som installasjonsrom, så kommer plasten, så 195mm mer isolasjon.
Jeg tenkte altså å skjære opp plasten, grave ut det som trengs, så tape på en ny plast som blir som en lomme.
Tror jeg går for forslaget som Mojjen sa og gå for MDF.
Trenger jeg ta høyde for å få inn noen type isolasjon i boksen lik B&Ws egne bokser har, eller er det unødvendig i dette tilfellet?
dempefyll i skuffene er bra for lyden, men om det isolerer for mye risikerer du å flytte inn daggpunkten innenfor skuffen og din utvidede diffusjonssperre og dermed risikere fukt i skuffen (om ikke forsiden av skuffen inkl høyttaleren også er helt tett)
Tenkte å sjekke før jeg gjør noe dumt. Se vedlagt bilde.
Tanken er altså å
1) skjære opp plasten
2) grave ut 3cm isolasjon
3) sette en ny plast som går inn i hullet som har blitt og tape tett
4) sette på boksen.
Installasjonsrommet har 45mm isolasjon så det er altså 195mm isolasjon igjen utover. Etter utgraving av 30mm har jeg altså 165mm isolasjon igjen bak boksen utover, er det nok?
Takk!
Tanken er altså å
1) skjære opp plasten
2) grave ut 3cm isolasjon
3) sette en ny plast som går inn i hullet som har blitt og tape tett
4) sette på boksen.
Installasjonsrommet har 45mm isolasjon så det er altså 195mm isolasjon igjen utover. Etter utgraving av 30mm har jeg altså 165mm isolasjon igjen bak boksen utover, er det nok?
Takk!
Gjør-det-selv-bygger
· Stockholm
· 8 592 innlegg
Å hule ut 30mm på en så liten bit vil ikke påvirke stort.B bassebus skrev:Tenkte å sjekke før jeg gjør noe dumt. Se vedlagt bilde.
Tanken er altså at
1) skjære opp plasten
2) hule ut 3cm isolasjon
3) sette en ny plast som går inn i hullet som har blitt og teipe tett
4) sette på boksen.
Installasjonsrommet har 45mm isolasjon så det er altså 195mm isolasjon igjen utover. Etter uthuling av 30mm har jeg altså 165mm isolasjon igjen bak boksen utover, er det nok?
Takk!
Sørg for at du får dampsperren tett, med riktig teip som holder over tid, ikke noe "sølvteip"
Mjo teakningen har jeg kontroll på, har brukt 12 ruller hittilklaskarlsson skrev:
Det jeg bekymrer meg for er ikke overflaten, men at man kanskje går under noen "kritisk grense" i tykkelse av isolering eller ødelegger ved å flytte dampsperren slik at det begynner å danne seg kondens i veggen som så forårsaker fuktskade….?