Hei,

vi bor i et sekelskifteshus på södermalm i Stockholm. Vi holder på å åpne opp for en dobbeldør mellom soverom og stue og stenge igjen der den eldre døren i dag finnes. Vi har tatt inn tegninger fra Stadsbyggnadskontoret samt lest på hva som kjennetegner en bærende struktur og alt tyder på at denne veggen ikke er bærende. Vi har fått OK fra Styret. Men vi er usikre og vil nødig ta sjanser.

Vi har fjernet det ytre laget i veggen og er klare til å begynne å jobbe. Men jeg vil drøfte spørsmålet her likevel, for å minimere risikoen for at naboen kommer ned gjennom taket. Vi har forsøkt å få hjem konstruktører men alle har takket nei til "små jobber".

Veggen det gjelder er rødt markert på en av tegningene. Uredigert tegning vedlegges også her.
Se bilder på vegg, samt tegninger. All tilbakemelding settes veldig stor pris på.

Stor takk på forhånd.

B

Alt tyder på at bjelkelaget spenner parallelt med veggen. Generelt på århundreskifteshus er leilighetsskillende og bærende vegger murt i tegl el likn. Så det bør være ok å ta ned.
Er du usikker, ta dit en snekker som kan ha en tettere kontakt med konstruktør for vurdering.

• Liker
ByggBjörnNr1
  • Laddar…
Ut ifrå bjälkelagsritningen anser jeg at den rødt markerte veggen ikke er bærende.
På bildet av veggen ser det imidlertid litt merkelig ut opp mot taket - ser ut som kortender på bjelker tett sammen? Er det en synsforvrengning eller har du et bedre bilde av det?

• Liker
ByggBjörnNr1
  • Laddar…
L Linuka skrev:
Alt tyder på at bjelkelaget spenner parallelt med veggen. Generelt for århundreskiftehus er leilighetskiljende og bærende vegger murt i tegl el likn. Så det bør være ok å ta ned. Er du usikker, få en snekker til å ha en tettere kontakt med konstruktør for vurdering.
Takk for ditt svar. En gang i tiden, under husets første tiår var denne veggen en leilighetskiljer som jeg forstår det. Det fremgår av tegningen. Man åpnet opp veggen og slo sammen leilighetene på 60-tallet er min gjetning.

Ingenjören Ingenjören skrev:
Ut fra bjelkelags tegningen mener jeg at den rødmerkede veggen ikke er bærende.
På bildet av veggen ser det dog litt rart ut opp mot taket - ser ut som kortender på bjelker tett sammen? Er det en synvilla eller har du et bedre bilde av det?
Kommer tilbake med bedre bilde!

Her er et nytt bilde fra i morges.

• Person i byggeklær bak plastfolie, jobber i et renoveringsprosjekt. Verktøy og sprayflaske i forgrunnen.
Det var dette jeg ikke forstod på bildet..
Ser ut som endeved eller er det en synsforstyrrelse?

• Veggåpning med lag av treverk, markert med rød sirkel, ser ut som endeved eller kan være en illusjon.
Det var dette jeg ikke forsto på bildet..
Ser ut som endeved eller er det en synsbedrag?

• To personer i et renoveringsprosjekt, med verktøy og stiger rundt dem. Det er byggeplast og delvis revet vegg i bakgrunnen.
  • Liker
Ingenjören
  • Laddar…
Det var dette jeg ikke forstod på bildet..
Ser ut som endetre eller er det en synvilla?
Det er dette treverket. Tykke planker.

• Tykke planker står lent mot veggen ved et vindu i naturlig lys.
  • Liker
Ingenjören
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.