For det første, min svenske er ikke så bra i denne sammenhengen, så beklager hvis jeg antar feil. Føl deg fri til å svare på svensk, det er ikke noe problem. Nå kjører vi...
Vi bor i en leilighet i Malmö bygget på 1950-tallet (sånn cirka?) og hver vegg ser ut til å være bygget av forskjellige materialer. En vegg, som ikke er bærende, hadde vi en tung hylle vi hang opp for flere måneder siden. Forleden dag begynte den å rive seg ut av veggen. Etter fjerning ble mange problemer notert og mulige løsninger diskutert. Men verken jeg eller kona vet nok til å være sikre på at reparasjoner og montering vil bli 100 % vellykket. Derfor henvender jeg meg til dere herlige mennesker for hjelp.
A. Veggen ser ut til å være av puss med en slags rørmatting. I hullene fant jeg det første laget med puss, så krysslagt rør med wire, betydelige gap bak det, og tilfeldige trebjelker. Jeg har vanskeligheter med å bekrefte stenderplasseringene. Kan noen bekrefte hvilken type vegg dette er på svensk?
B. Hyllen etterlot noen nydelige veggskader. Store hull fra mollyboltene jeg brukte, sammen med svære bulker der pussen ser ut til å ha blitt trukket ut av mollyboltene som utvidet seg og ble trukket av hyllen. Hvordan kan jeg best fikse disse to problemene? I tillegg, er det en måte å fikse dette som vil tillate at hyllen kan remonteres på samme sted?
C. Med en slik vegg, er det en standard for stenderplasseringen? Jeg tror jeg kan se en stender på siden av et av hullene og målte 60 cm (standard, ikke sant?), men kan ikke bekrefte med boring om det virkelig er en stender der. Hvis vi spiller det trygt og monterer hyllen på stenderne, ville jeg elsket å vite hvordan man kan være sikker før vi forplikter oss til denne løsningen.
D. Hva anbefaler dere som løsninger for å montere tyngre gjenstander/hyller på denne typen vegg? Kan man påføre en løsning direkte på veggen, eller er montering i stenderne den eneste garanterte løsningen? For eksempel, ved bruk av store togglebolter? Jeg trodde mollybolter skulle tjene til et veldig lignende formål som togglebolter (som jeg ikke har brukt), men etter fjerning av alt kunne jeg se at noen av mollyboltene ikke ble utvidet, andre ble forvrengt, og andre som må ha blitt utvidet begynte å bule ut gipsen. Imidlertid antar jeg at hvis det gjøres riktig, kan alt dette unngås. Jeg gjorde ganske enkelt en dårlig jobb. Beviset på dette er at tidligere eiere monterte en identisk hylle over vår (samme skrueplassering, samme bæreevne) som er SOLID inn i gipsveggen. Så enten er det en horisontal bjelke som de fant og monterte på, eller de monterte det rett og slett bedre enn meg. Jeg innrømmer at noen av skruene/mollyboltene mine var litt løse på grunn av gips som sprakk av rundt hodet, som jeg antar bidro til at hyllen sakte feilet.
Jeg setter utrolig stor pris på alle råd og innspill dere kan gi. Dette er vår første leilighet og vi venter vårt første barn i januar, noe som betyr at vi ser etter et hus i løpet av de neste 1-2 årene. Derfor vil jeg veldig gjerne lære mer om bolig/leilighetsvedlikehold, så jeg kommer til å være her litt mer. Neste stopp, installasjon av harde tregulv selv (Kanskje jeg trenger litt hjelp der)
Både mollyskruer og vippebolter er ikke den riktige måten å løse dette problemet på. De er begge ment å brukes for å feste objekter til plater av gips, der de utvider seg bak platen for å spre belastningen. Som du allerede har sett, vil bruk av dem til å utvide seg inne i gipsen føre til at gipsen sprekker. Du må nå gjennom til det solide materialet som er bak gipsen og sivet. Hvis du når murstein, bruk plugger som i det første bildet og lange skruer.
Both molly skruer og vippeskruer er ikke den riktige måten å håndtere dette problemet på. De er begge ment å brukes til å feste gjenstander til gipsplater, ved å utvide seg bak platen for å spre belastningen. Som du allerede har sett, vil bruk av dem til å ekspandere inne i gipset føre til at gipset brytes. Du må nå gjennom til det solide materialet som er bak gipsen og røret. Hvis du når murstein, bruk plugger som på det første bildet og lange skruer.
Perfekt, takk Guson. Jeg antok det etter dette fiaskoen, men ville være sikker. Noen tips om hvordan man finner og/eller fester til disse solide materialene bak gipsen? Når jeg kikker gjennom hullene ser det ikke ut til å være en standard for dette. Bør jeg bare bruke super lange skruer og håpe de biter i noe solid?
Lange skruer som når inn i en solid struktur er den trygge måten. Jeg ville prøvd å sonde inn i hullet der du kan se reed ved å bruke et tynt bor, si 3 mm eller så. Dessverre er de fleste 3 mm bor ikke så lange. Hvis du borer så langt du kan nå og fortsatt ikke føler motstand, kanskje du kan bruke en tynn skrutrekker som en probe?
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.