4.025 lest ·
15 svar
4k lest
15 svar
Hvorfor vil Benders at man legger fiberduk slik?
Medlem
· Västra Götaland
· 780 innlegg
Jeg holder på å bygge en mur, Benders Megawall. Ifølge deres instruksjoner vil de ha en ekstra fiberduk nederst.
Er det noen som kan forklare for meg hvilken funksjon denne fiberduk fyller?
(hentet fra https://www.benders.se/globalassets/c4-assets/document/MA-SE-2016-MARK-Murar-MEGAWALL-GARDEN-HU.pdf)
Er det noen som kan forklare for meg hvilken funksjon denne fiberduk fyller?
(hentet fra https://www.benders.se/globalassets/c4-assets/document/MA-SE-2016-MARK-Murar-MEGAWALL-GARDEN-HU.pdf)
En ren gjetning - vet ingenting om dette egentlig, men kunne det være en ekstra beskyttelse nedenfra mot røtter som kan krype under muren fra den lavere marknivåen på den andre siden av muren? Eller tenker jeg feil?
Medlem
· Västra Götaland
· 780 innlegg
Det kan være så, men hvorfor setter man ikke den under muren da…? 🤔H huvudtystnad skrev:
Jeg har også sendt spørsmålet til Benders kundeservice, har man litt flaks får man et svar fra dem.
Medlem
· Västra Götaland
· 780 innlegg
Medlem
· Västra Götaland
· 780 innlegg
Høres ut som en god gjetning. Men av samme grunn litt rart at de viser at dreneringsrøret legges i komprimert 0-63. Eller er det 24-63? Litt uklart fra bildet. Vanligvis er konstruksjonen at man skal legge røret i en "limpa" av dreneringsgrus, med minst 1 dm grus rundt om røret.H Hybro skrev:
Jeg synes det ser ut som de bare vil ha forskjellige størrelser på makadamen, noe som føles rart fordi de viser jo at det skal ligge fiberduk rundt alt sammen. Da blir det jo ingen vits i å legge en duk til.
Jeg ville ha lagt et lag ovenfra og ned med makadam til dreneringen og separert alt sammen med en fiberduk. Fiberduken skal ligge under muren også.
Jeg ville ha lagt et lag ovenfra og ned med makadam til dreneringen og separert alt sammen med en fiberduk. Fiberduken skal ligge under muren også.
Ikke helt tydelig, men de har jo drenerende mtrl over røret og så kompakt mtrl under, sikkert kunne de løftet røret i tegningen noen mm.C cpalm skrev:
Det er ikke det at røret ligger for lavt, men at gruslimpan normalt omslutter dreneringsrøret snarere enn ligger ovenpå dette. Sammenlign (lånt bilde fra https://silbodalssten.se/dranering-stockholm/):T topmount skrev:

Ja men vil du virkelig slippe ned alt vann under en frittstående mur? Litt forskjell på en husgrunn som bildet ditt viserC cpalm skrev:
Bra spørsmål. Jeg innser at jeg valgte et mindre bra bilde, mente ikke at muren nødvendigvis bør stå på drenerende materiale. Uten poenget var at hvis man vil forsikre seg om at ikke finkornet materiale tetter igjen dreneringsrøret, er det ingen logikk i å legge røret i et slikt materiale.T topmount skrev:
Medlem
· Västra Götaland
· 780 innlegg
Som Hybro med flere helt riktig har funnet ut, så er det beskyttelse for dreneringsrøret. Benders svarer slik:
"Hei,
Fyller egentlig ingen større funksjon, men vi viser den for å tydeliggjøre å skille på materialene så det ikke kommer inn finmateriale i dreneringsrøret. Viktigst er fiberduken som holder jorden, dvs den heldekkende gule linjen på resten av bildet.
Ha det bra!"
Selv har jeg ikke noe dreneringsrør, så det vil ikke ha noen betydning…
"Hei,
Fyller egentlig ingen større funksjon, men vi viser den for å tydeliggjøre å skille på materialene så det ikke kommer inn finmateriale i dreneringsrøret. Viktigst er fiberduken som holder jorden, dvs den heldekkende gule linjen på resten av bildet.
Ha det bra!"
Selv har jeg ikke noe dreneringsrør, så det vil ikke ha noen betydning…