Er ingen erfaren sagmann og derfor spørsmålet mitt. Kjøpte for en stund siden min første sirkelsag. En makita med kabel. Den jævelen stopper alltid når det er noen centimeter igjen av planken. Hva er det for feil jeg gjør? Det er ikke tykke planker det dreier seg om. 120 mm bred og 28 tykk.

A
Hold inne knappen til planken er saget av. Vanskelig å gi noen feilsøkingstips med så knapp informasjon.

Kan være sånn at bordet klemmer seg sammen når du nærmer deg slutten, prøv å få noen til å hjelpe deg med å holde i bordet.

Ja så kan det jo faktisk være micro. Hvordan fikser man det selv? Må man vri fast plankene og holde imot? Er det samme problemet om man skulle kjøpe en kapp- og gjærsag?

Om det bare er en enkelt gang du skal kappe en planke rett av kan du bruke en fogsvans i stedet. :)

F
At en 120x28 skulle klype uten at du merker det er antagelig umulig. Hvordan stopper den, på hvilken måte? Det kan jo være at det er noe feil med dritten..... eller at du er en av de som faktisk ikke skal ha noen sag :o

Filme og vise??

Kvilla skrev:
Er det samme problem om man skulle kjøpe en kapp- og gjærsag?
Nei, det er ingen spenninger som påvirker ved kapping.

Hvor mange tenner har klingen på saga? En kløyveblad skal ha få tenner, vanligvis 24. Et universalblad 40 tenner. Er det mer enn 40 så er den direkte uegnet for kløyving.

Hvordan er det med nye sager, har de elektronisk kastbeskyttelse nå for tiden? En gammel sag med kløyvkniv kan man tvinge gjennom med, men jeg antar at de nye stopper ved en viss motstand?

Sage på langs eller på tvers? Hvordan har du planken når du sager?

F
mlkjhr skrev:
Hvor mange tenner har bladet på sagen? Et kløyveblad bør ha få tenner, vanligvis 24. Et universalblad har 40 tenner. Er det mer enn 40, så er det direkte uegnet for kløyving.
Kløyving? Visst kunne det være så, men TS har ikke nevnt kløyving i det hele tatt. Og hvor mange sirkelsager leveres med 48-60 tenner? Er det ikke standard med 24?

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.