For kanskje 2 år siden renoverte jeg et rom i kjelleren. Veggene var pusset, så jeg skrapte bort maling (pussen falt enkelt av), pusset veggene på nytt, malte med primer og deretter maling. Gulvet skrapte jeg løs maling så godt jeg kunne, behandlet med primer og malte. Jeg kjøpte primer og maling fra Flügger, og gjorde alt nøye, så det bør være bra og riktig gjort.

Men det siste halvåret har det vokst mugg-lignende på gulv og en av veggene. Det begynte å boble litt opp på den ene veggen, så kom det hvitt skum i bobler fra gulvet, og i dag så jeg til min forskrekkelse at en veldig stor del av den veggen har fått fluff som har brutt gjennom malingen.

Først når problemet kom trodde jeg det skyldtes mangel på ventilasjon, for vi hadde en måned der vi hadde stengt den eksisterende ventilasjonen, men det tok tid før vårt FTX kom på plass. Men også etter at FTX ble installert for et halvt år siden, har problemet fortsatt å vokse.

Hva skyldes det, og hva skal jeg gjøre?

• Veggen i kjeller med avskallet puss og tegn til fuktighetsskader.
  • Vegg i kjeller med synlige skader og mugg, malingen har bobler og flassing.
  • Vegg med malingsskader og sprekker, synlig muggvekst i form av mørke flekker. Sannsynlig indikasjonsproblem med fukt i kjeller.
  • Gulv med hvite bobler og flekker, muligens muggvekst, i et kjellerrom.
D
Fluffet er antagelig salter som fuktigheten fører med seg. Drener om er den dyre løsningen, du har vann som presser på utenfra. La være å male pussen hadde vært litt billigere. Utfellinger kommer uansett, men ser ikke like kjedelig ut. Og pussen tar ikke like mye skade når den ikke er stengt inne bak maling.

• Liker
På grön kvist og 2 andre
  • Laddar…
Jeg tror ikke det er mugg. Min gjetning er saltutfelling.

Søk på saltutfelling så trenger du ikke være så bekymret :)

• Liker
Dilato
  • Laddar…
Var fargen ment å male på kjellervegg?
Ellers stemmer det som de har sagt før at det er salt, litt mindre kjedelig enn mugg men fortsatt et problem.
Krysser fingrene for at det ordner seg!

FreQa FreQa skrev:
Var fargen ment for å male på kjellervegg?
Ellers stemmer det som de har sagt før at det er salt, litt mindre kjedelig enn mugg, men fortsatt et problem.
Håper det løser seg!
Malte med det Flügger ga meg.

Først Flügger forankringsgrunn dråper

Så til vegger: Flügger Archaia Komposisjonsfarge - Vegg & tak

Og til gulv: Flügger Floor Paint PU - Polyuretan-gulvmaling

D Drburr skrev:
Fluffet er antagelig salter som fuktigheten fører med seg. Drenering om er den dyre løsningen, du har vann som presser på utenfra. La være å male puss hadde vært litt billigere. Utfellinger kommer uansett, men ser ikke like kjedelig ut. Og pussen tar ikke like mye skade når den ikke er innestengt bak maling.
Det rare er hvor saltutfellingen kommer.

To vegger er hele veggene yttervegger. Der er det ingen problemer.

En vegg er innervegg, såklart ingen problemer.

På den veggen hvor problemet er, så er de nederste 80 cm yttervegg, og ovenfor er det innervegg. (Den veggen vender inn mot sentrum av huset, og pga høydeforskjell i kjelleren er bare nederste delen yttervegg og den største øverste delen er innervegg)

Om problemet var drenering, så burde det ha kommet på de to veggene også som er yttervegger?

• Liker
Lars Lun
  • Laddar…
D
Nja, det kan suges opp litt her og der. Jeg har en innvendig vegg midt i kjelleren der det kommer utfellinger. Dette mens muren som vender mot grunnvannstrømmen er knusktørr.
Vannets veier er ubegripelige som presten aldri har sagt.

• Liker
Roga1337 og 2 andre
  • Laddar…
D Drburr skrev:
Nja, det kan suges opp litt her og der. Jeg har en innervegg midt i kjelleren der det kommer utfellinger. Dette mens muren som vender mot grunnvannsstrømmen er knusktørr.
Vannets veier er uransakelige som presten aldri har sagt.
Har du gjort noe mot det?

Blir det mer med tiden eller er det konstant når det først har kommet frem?

Har fått i råd å skrape saltutfelling med stålbørste og så behandle med Jape.

Er det muggfri jeg skal bruke da?

Trodde det var prikkfri men den er for utendørs bruk mens muggfri er innendørs bruk.

Nå er jo ikke saltutfelling muggsopp, derfor jeg spør.

https://www.jape.se/produkt/mogel-fri-direkt-0-5-l

Silikatfarge er best for vegger der det er risiko for fuktighet da silikatfarge lar fuktigheten vandre gjennom.

• Liker
JohanLun og 2 andre
  • Laddar…
D
P peter.linkan skrev:
Har du gjort noe med det?

Blir det mer med tiden eller er det konstant når det først har kommet frem?
Nei blir ikke mer hos meg. Man kan børste det bort, men kommer tilbake når grunnvannet stiger. Ikke gjort mer enn å pusset om veggen og latt den være umalt.

• Liker
peter.linkan
  • Laddar…
Nå har jeg skrapt veggen og skal pensle med Jape mögel-fri. Føltes jo trist å skrape bort malingen når jeg hadde gjort det fint :/

Som sagt så pusset jeg først veggene, og spurte Flugger hva jeg skulle male med, og de ga meg en primer og en kompositionsfärg. Deretter har jeg hørt at man alltid skal ha silikatmaling i kjelleren fordi det puster. Flugger visste om at det var kjeller, men ga meg likevel Kompositionsfärg.

Spørsmålet jeg nå lurer på er, hvis jeg hadde malt med silikat, kunne det ha forebygget problemet, eller hadde jeg fått problemer med saltutfelling uansett?

• Veggen viser avskrapet puss med synlige murstein og noen fukt- og muggskader i et kjellerrom.
  • Avskallet maling og flekker på en kjellervegg, med synlig betong under. Veggen er hvitmalet, men viser tydelige tegn på slitasje og skade.
Hvorfor muggfritt? Er vel ingen mugg?

Malingsprodusentene antar at du har en tørr moderne kjeller. Har du ikke det, mener de at du bør rive huset ditt og bygge et nytt.

Så de skal du aldri lytte til når du har et gammelt hus.

• Liker
  • Haha
plåtrickard og 4 andre
  • Laddar…
O [old rusty] skrev:
Hvorfor mugg fri? Er vel ingen mugg?

Malingprodusentene antar at du har en tørr moderne kjeller. Har du ikke det, synes de at du skal rive huset ditt og bygge et nytt.

Så dem skal du aldri lytte til når du har et gammelt hus.
Jeg ble anbefalt å skrape bort og behandle med Jape.

Jape mugg-fri er for innendørs bruk "i vegger, bjelkelag, krypkjellere, kjellere, bad og loft" og mot "påvekst av mugg og blåning samt mikrobiell lukt".

Prickfri er for utendørs bruk, brukes på treoverflater, og mot "svarte prikker forårsaket av mugg samt alger".

Derfor er det ikke prickfri, og da antok jeg at jeg skal bruke muggfri.

Har du "påvekst av mugg og blånad samt mikrobiell lukt".?

Jeg ser bare saltutfelling og flassende maling?

• Liker
Dublin og 1 annen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.