1.422 lest ·
6 svar
1k lest
6 svar
Hvorfor ikke spikre oppussingsgips på lettbetongvegg?
Som tittelen sier... hvorfor er det alltid anbefalt å sette renoveringsgips med flislim eller monteringslim og ikke bare spiker hvis underlaget er ganske jevne lettbetongvegger? Mistenker at mange vil si at det ikke sitter tilstrekkelig "tett" mot underlaget hvis man bare spikrer, men ifølge de fleste gipsleverandører skal man legge monteringslim i strenger med 200 mm mellomrom slik at platen uansett vil "sveve" mellom limstrengene. Spikrer jeg med 200 mm avstand sitter altså gipsen faktisk tettere mot veggen enn med monteringslim. Tenker å sette spikrene vinklet litt nedover slik at det ikke er noen risiko for at de beveger seg over tid og løsner.
Som sagt er underlaget i mitt tilfelle (Siporex-element ca 900 x 2400) ganske jevnt, men det er flere lag med slurvete satt tapet som sitter som et fjell som jeg vil dekke over. Av tidligere erfaring er det et voldsomt arbeid å få bort den gamle tapeten med damp fra en tapetfjerner. Så det er ingen risiko for at det dannes store hulrom bak gipsplaten.
Takk for alle tips og råd!
Som sagt er underlaget i mitt tilfelle (Siporex-element ca 900 x 2400) ganske jevnt, men det er flere lag med slurvete satt tapet som sitter som et fjell som jeg vil dekke over. Av tidligere erfaring er det et voldsomt arbeid å få bort den gamle tapeten med damp fra en tapetfjerner. Så det er ingen risiko for at det dannes store hulrom bak gipsplaten.
Takk for alle tips og råd!
Har gjort det tidligere, men det var så mye jobb med å skrape bort løstsittende tapet og så bredsparkle 2-3 ganger for å få overflaten jevn. Vil dessuten ha innfelt skyggelist nederst i stedet for vanlige gulvlister, så jeg skal sette opp renoveringsgipsen 6 mm over parketten og lime på en liten svart plast vinkelprofil og så sparkle mot den med skjøtsparkel som tåler støt fra støvsugeren etc. Har gjort det i andre rom (bare med 12,5 gips på stendere), det blir jævla fint og holder like bra som vanlige gulvlister. Det gjør at møbler står tett mot veggene også!J jawen skrev:
Takk for innspill. Det var noen hull og hakk øverst og nederst på lettbetongelementene, men jeg sparklet litt raskt med B-bruk for noen dager siden, så det ikke skulle bli hulrom bak renoveringsgipsen.J jonaserik skrev:
Klikk her for å svare
Lignende tråder
-
Varför kan jag inte ta ut fläktskivorna på fläkten Bejublad från IKEA?
Kök -
Hur många säkringar behövs och varför fungerar inte ugnen som den ska?
Vitvaror -
Varför finns inte denna rcbo i Sverige
El -
Varför klarar inte robotgräsklipparen små bulor i gräsmattan?
Robotgräsklippare -
Varför funkar det inte? Plejd + hide a light core smart 45
Belysning