Hei
Holder på å renovere et rom i kjelleren.
Har lagt nytt gulv med platonmatte mot platen!
Nå til veggene, en 2 cm luftspalte mellom stålstenderne samt betongveggen, på betongveggen har jeg et element per nå. Jeg har tenkt å bygge veggen i linje med elementets utside, altså vil større delen av elementet være på innsiden av den nye gipsveggen!
Elementet er vannbåret, derfor kommer jeg ikke til å flytte det... samt at jeg vil ha en høyere temperatur mot kjellerveggen slik at fukt minimeres!
Dette vil medføre at kjellerveggen alltid vil være varmere på innsiden enn kjellerveggens utside samt at dette vil bli et "stort" sirkulasjonshull rundt elementet da det ikke vil bli tett, men jeg kommer til å bygge med en eller annen type gitter!
Bør jeg likevel ikke legge inn isolasjon i den nye gipsveggen?
Selvfølgelig vil jeg ha ventilerte lister ved gulv og tak!
Holder på å renovere et rom i kjelleren.
Har lagt nytt gulv med platonmatte mot platen!
Nå til veggene, en 2 cm luftspalte mellom stålstenderne samt betongveggen, på betongveggen har jeg et element per nå. Jeg har tenkt å bygge veggen i linje med elementets utside, altså vil større delen av elementet være på innsiden av den nye gipsveggen!
Elementet er vannbåret, derfor kommer jeg ikke til å flytte det... samt at jeg vil ha en høyere temperatur mot kjellerveggen slik at fukt minimeres!
Dette vil medføre at kjellerveggen alltid vil være varmere på innsiden enn kjellerveggens utside samt at dette vil bli et "stort" sirkulasjonshull rundt elementet da det ikke vil bli tett, men jeg kommer til å bygge med en eller annen type gitter!
Bør jeg likevel ikke legge inn isolasjon i den nye gipsveggen?
Selvfølgelig vil jeg ha ventilerte lister ved gulv og tak!
Men hvorfor vil du isolere? Du sender jo uansett ut varmen bak isoleringen med din løsning så jeg forstår ikke hva du har å vinne på å isolere?
Min personlige mening når det gjelder kjeller og isolering er at enten isolerer man fra utsiden, eller så gir man blaffen.
Min personlige mening når det gjelder kjeller og isolering er at enten isolerer man fra utsiden, eller så gir man blaffen.
Det skal vel ikke være noe problem å flytte.
Vil dog ha varme mot ytterveggen for å minimere fuktighetsdannelse.
Vil også ha en rett linje (veggen) da rommet skal brukes til hjemmekino. Blir betydelig penere om jeg "tryller bort" elementet. Klart jeg kommer få ut mindre varme i rommet, men samtidig kanskje jeg slipper fukt og muligens mugg!
Vil dog ha varme mot ytterveggen for å minimere fuktighetsdannelse.
Vil også ha en rett linje (veggen) da rommet skal brukes til hjemmekino. Blir betydelig penere om jeg "tryller bort" elementet. Klart jeg kommer få ut mindre varme i rommet, men samtidig kanskje jeg slipper fukt og muligens mugg!
Så du synes det er bedre å risikere å få inn fukt bak den nye veggen? Da elementet avgir mye varme vil luften sirkulere mer samt tørke ut eventuell fukt på kjellerveggen.
Akustikkplater setter man på andre siden av veggen...
Test å banke på en vegg som er isolert, så en vegg som er uisolert, hører du noen forskjell?
Akustikkplater setter man på andre siden av veggen...
Test å banke på en vegg som er isolert, så en vegg som er uisolert, hører du noen forskjell?
Stålregelverk og gipsplate er jo en såkalt "fuktsikker" konstruksjon. Tanken er at du skal ha en tilfredsstillende drenering og isolasjon på utsiden. Fuktigheten skal da vandre inn opp gjennom gulvet, under platonmatten og ut gjennom veggene. Kjellerveggen kan altså være noe fuktig, iom at du har luftspalte så gjør ikke dette noe. Isolerer du på innsiden setter du dette ut av spill. Dessuten bør det være risiko for kondens på utsiden av gipsveggen om du varmer den fra "baksiden".
Er du redd for skranglete vegger kan du jo sette dobbeltgips, det blir mer solid.
http://www.sp.se/sv/index/services/moist/constr/Sidor/default.aspx
Er du redd for skranglete vegger kan du jo sette dobbeltgips, det blir mer solid.
http://www.sp.se/sv/index/services/moist/constr/Sidor/default.aspx
Sist redigert:
Ja, men da er det jo avgjort! Du virker jo å ha bestemt deg for at dette er en god løsning. Kjør på...Jobo123 skrev:Så du synes det er bedre å risikere å få inn fukt bak den nye veggen? Da elementet alstrer mye varme vil luften sirkulere mer samt tørke ut eventuell fukt på kjellerveggen.
Akustikkplater setter man på den andre siden av veggen..
Testa å banke på en vegg som er isolert, så en vegg som er uisolert, hører du noen forskjell?
(Ang. akustikkplatene har jeg ikke noe sted skrevet at de skal sitte mot betongveggen)
Takk for ditt svar!possum77 skrev:Stålregelverk og gipsplate er jo en såkalt "fuktsikker" konstruksjon. Tanken er at du skal ha en fullgod drenering og isolasjon på utsiden. Fuktigheten skal da vandre inn opp gjennom gulvet, under platonmatten og ut gjennom veggene. Kjellerveggen kan altså være noe fuktig, iom at du har luftspalte så gjør ikke dette noe. Isolerer du på innsiden setter du dette ut av spill. Dessuten bør det være risiko for kondens på utsiden av gipsveggen hvis du varmer den fra "baksiden".
Er du redd for skramlete vegger kan du jo sette dobbeltgips, det blir stødigere.
[lenke]
Da vet jeg at jeg skal flytte ut varmekilden og henge den på den nye veggen istedenfor og ikke isolere!
Jeg kommer til å sette støtteverk cc40 for å få veggene litt mer "stabile"
hva mener dere om å isolere veggene som ikke er yttervegger? Disse veggene er i betong (tegl) så de inneholder sikkert en del fukt. skal man alltid unngå isolering i kjellerplan eller er det bare mot ytterveggene?
Hvorfor vil du isolere innvendige vegger?Jobo123 skrev:
Men det går absolutt an. Jeg ville brukt metallstender samt en luftspalte mot veggen. Pleier også å legge en bunnpapp under metallstenderen.
Klikk her for å svare