Jeg holder på med å planlegge å sette opp et innertak med gipsplater på stålrammer. Når man leser på gipsplatetilvirkernes nettsider, får man inntrykk av at dobbeltgips er det vanligste og bare i unntakstilfeller nevner de enkeltgips.
Jeg kan se følgende fordeler med enkeltgips:
+ Halve kostnaden for platemateriale
+ Halve arbeidet med å transportere og montere
+ Halve vekten
Nå må det vel også finnes ulemper, så har noen innspill om hvorfor jeg burde velge dobbeltgips i stedet?
Jeg kan se følgende fordeler med enkeltgips:
+ Halve kostnaden for platemateriale
+ Halve arbeidet med å transportere og montere
+ Halve vekten
Nå må det vel også finnes ulemper, så har noen innspill om hvorfor jeg burde velge dobbeltgips i stedet?
Huseier
· Västragötaland
· 348 innlegg
Et minus med enkelgips er at gipstilverkeren taper penger
... sorry jeg kunne ikke la være!
Jeg synes det høres veldig merkelig ut med dobbeltgips... Har vært med i flere byggeprosjekter og ingen av disse har fått et innertak bestående av dobbeltgips.
Jeg synes det høres veldig merkelig ut med dobbeltgips... Har vært med i flere byggeprosjekter og ingen av disse har fått et innertak bestående av dobbeltgips.
Huseier
· Västragötaland
· 348 innlegg
For å vibrere en tung masse kreves mer energi enn å vibrere en lett masse, dermed om man øker vekten minsker lyden/vibrasjonene, samt at man endrer frekvensområdet for resonans.
Isolasjonen absorberer lydbølger inne i bjelkelagsfacket og omgjør det til varme (om enn utrolig lite) luftens trykkpulsasjoner vibrerer isolasjonen og energien reduseres i lydbølgen og blir til bevegelsesenergi i isolasjonen.
Isolasjonen absorberer lydbølger inne i bjelkelagsfacket og omgjør det til varme (om enn utrolig lite) luftens trykkpulsasjoner vibrerer isolasjonen og energien reduseres i lydbølgen og blir til bevegelsesenergi i isolasjonen.
Må være tunge føtter og et veldig løp på loftet 
Dobbelgips gjør nok litt på lyden. Det som absorberer mest lyd er jo når noe er stumt.
Har du lagt ned taket? Ellers kanskje stålregel med noen takprofil er å tenke på og kanskje noen myke dempede bånd mellom betong og regel. Så liten kontakt med eksisterende overflate som mulig. Naturligvis må det jo tåle å holde opp konstruksjonen.
MVH
Dobbelgips gjør nok litt på lyden. Det som absorberer mest lyd er jo når noe er stumt.
Har du lagt ned taket? Ellers kanskje stålregel med noen takprofil er å tenke på og kanskje noen myke dempede bånd mellom betong og regel. Så liten kontakt med eksisterende overflate som mulig. Naturligvis må det jo tåle å holde opp konstruksjonen.
MVH
Loftet har ingen innergulv, men man går direkte på betongdekket. Rart nok så virker det som om visse naboer liker å omorganisere sine loftsboder sent på kvelden.Michael86 skrev:
Jeg hadde tenkt meg noe slikt:Michael86 skrev:Dobbeltgips gjør nok litt med lyden. Det som absorberer mest lyd er jo når noe er stumt.
Har du festet ned taket? Ellers kanskje stålregel med en takprofil er verdt å vurdere og kanskje noen myke dempede bånd mellom betong og regel. Så liten kontakt med eksisterende overflate som mulig. Naturligvis må det jo tåle å holde oppe konstruksjonen.
http://www.norgips.se/Konstruktionsprinciper/1
Stålregler festet i lydoppheng og deretter ett eller to lag gips.
Spørsmålet er om man skulle legge inn litt isolering samtidig?
Absolutt litt isolering burde vel ikke skade.
Her kanskje er litt lesverdig med. Gjelder vel mer vegg, men prinsippet burde være det samme.
http://www.gyproc.se/gör+det+själv/så+här+gör+du/så+minskar+du+oönskat+ljud/påbyggnadsvägg
Edit:
Tak: http://www.gyproc.se/gör+det+själv/så+här+gör+du/så+minskar+du+oönskat+ljud/nerpendlat+tak
Her kanskje er litt lesverdig med. Gjelder vel mer vegg, men prinsippet burde være det samme.
http://www.gyproc.se/gör+det+själv/så+här+gör+du/så+minskar+du+oönskat+ljud/påbyggnadsvägg
Edit:
Tak: http://www.gyproc.se/gör+det+själv/så+här+gör+du/så+minskar+du+oönskat+ljud/nerpendlat+tak
Klikk her for å svare