Jeg holder på med å planlegge å sette opp et innertak med gipsplater på stålrammer. Når man leser på gipsplatetilvirkernes nettsider, får man inntrykk av at dobbeltgips er det vanligste og bare i unntakstilfeller nevner de enkeltgips.

Jeg kan se følgende fordeler med enkeltgips:
+ Halve kostnaden for platemateriale
+ Halve arbeidet med å transportere og montere
+ Halve vekten

Nå må det vel også finnes ulemper, så har noen innspill om hvorfor jeg burde velge dobbeltgips i stedet?
 
Lyddemping.
 
Et minus med enkelgips er at gipstilverkeren taper penger :p ... sorry jeg kunne ikke la være!

Jeg synes det høres veldig merkelig ut med dobbeltgips... Har vært med i flere byggeprosjekter og ingen av disse har fått et innertak bestående av dobbeltgips.
 
MathiasS skrev:
Lyddemping.
Da ville jeg synes det var bedre å isolere mellomgulvet/loftsbjelkelaget for å få en fin lyddemping.
 
Det gir så vidt jeg forstår ikke spesielt mye, men både og er sikkert en god idé om man vil få det stille...
 
For å vibrere en tung masse kreves mer energi enn å vibrere en lett masse, dermed om man øker vekten minsker lyden/vibrasjonene, samt at man endrer frekvensområdet for resonans.

Isolasjonen absorberer lydbølger inne i bjelkelagsfacket og omgjør det til varme (om enn utrolig lite) luftens trykkpulsasjoner vibrerer isolasjonen og energien reduseres i lydbølgen og blir til bevegelsesenergi i isolasjonen.
 
En annen fordel med dobbeltgips er høyere brannklassifisering, men det er nok kun aktuelt i garasjer der det skal sveises.
 
Første spørsmål:

Er det noen etasje over? Som tidligere nevnt er det jo i typ kjeller garasje at flere lag/tykkere gips trengs.

En 13mm plate har en brannklasse på 15min

MVH
 
Det er en leilighet og ovenfor er det betongdekke og deretter loftsgulv. Bedre lydisolering kunne vært et argument, da det bråker mye når noen går på loftet.
 
Må være tunge føtter og et veldig løp på loftet :D

Dobbelgips gjør nok litt på lyden. Det som absorberer mest lyd er jo når noe er stumt.
Har du lagt ned taket? Ellers kanskje stålregel med noen takprofil er å tenke på og kanskje noen myke dempede bånd mellom betong og regel. Så liten kontakt med eksisterende overflate som mulig. Naturligvis må det jo tåle å holde opp konstruksjonen.

MVH
 
Michael86 skrev:
Må være tunge føtter og en veldig spring på loftet :D
Loftet har ingen innergulv, men man går direkte på betongdekket. Rart nok så virker det som om visse naboer liker å omorganisere sine loftsboder sent på kvelden.

Michael86 skrev:
Dobbeltgips gjør nok litt med lyden. Det som absorberer mest lyd er jo når noe er stumt.
Har du festet ned taket? Ellers kanskje stålregel med en takprofil er verdt å vurdere og kanskje noen myke dempede bånd mellom betong og regel. Så liten kontakt med eksisterende overflate som mulig. Naturligvis må det jo tåle å holde oppe konstruksjonen.
Jeg hadde tenkt meg noe slikt:

http://www.norgips.se/Konstruktionsprinciper/1

Stålregler festet i lydoppheng og deretter ett eller to lag gips.

Spørsmålet er om man skulle legge inn litt isolering samtidig?
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.