Har en liten fundering rundt stommen i villaer. Vi skal bygge et 1,5 plans hus i vinkel på små 400 kvm. Alle byggfirmaer jeg snakker med bygger enten trehus eller steinhus (Leca, Lettbetong eller prefab betong).

Når jeg kjører rundt og ser på alle kontors- og forretningslokaler som bygges av Skanska, NCC, PEAB o.l bygges de med en stålramme...spørsmålet jeg har er hvorfor gjør man ikke det til villaer? Det må jo spare masse byggtid, bli billigere og også mer fleksibelt konstruksjon...

Noen som har noen gode forklaringer hvorfor? Og noen argumenter for hvorfor jeg ikke skal se opp dette?

Et spørsmål jeg også har stilt meg. Dessverre har jeg ikke noe svar, men blir det billigere? Antar at man må bygge med de store gigantene i en slik situasjon og er de virkelig interessert i et lite objekt, som en villa? Hmm, så at du skulle bygge 400 m2 og det er jo litt større selvfølgelig. :)

C
Så unngår man vel gjerne stål med tanke på brann?

Stål blir billig hvis man kjøper store volumer, til en normalstor villa blir det ikke så mye.

cheetah1 skrev:
Sen unngår man vel gjerne stål fra brannsikkerhetsperspektiv?
Neppe dårligere enn tre fra brannsikkerhetsperspektiv i en villa.... Eller en sånn koselig isoporvilla med trestendere innfelt. De brenner fint...
Ved en brann i en villa trenger man ikke bekymre seg om når stålet mister bæreevnen. Det skjer liksom lenge etter at man......

fant denne bildet fra USA

• Bygning under konstruksjon i USA med synlige stålrammer, trepaneler og en stige lent mot veggen.
Snailman
Det er nok vanligere i Danmark, var noen artikler om et bygge i Danmark der man kjørte med stålstamme... så har jeg sett noen Grand Designs fra England hvor man ofte bruker stålstammer...

dette med brannsikkerhet er vel at når en stålbjelke blir varm, bøyer den seg, mens en trebjelke brenner først i overflaten og sakte innover, slik at trehuset tar mye lengre tid før taket kollapser...

så et hus helt i stål brenner jo ikke i det hele tatt...

• Liker
John T
  • Laddar…
C
Snailman skrev:
sen et hus helt i stål brenner jo ikke i det hele tatt...
Nei, men man har jo interiør som kan brenne og deformere stålet da i stedet...

Handler vel litt om råvarer også...?
Skulle man bygge alle hus i stål ville det blitt litt kaos på stålmarkedet, tre er fornybart.
Tre er et lettvint materiale å jobbe med, både for proffene og amatørene.
Lett å skru/spikre i stedet for å sveise.

Alt handler ikke om tid her i verden... =)

Carl G. Strandlund, som ble født i Sverige i 1899, prøvde etter 2. verdenskrig å bygge billige hus i emaljert stål i USA. Nå gikk det dessverre ikke så bra...
Mer finnes å lese her: http://strandlund.tripod.com/index-5.html

alle stålkonstruksjoner i offentlige bygninger er brannbeskyttet malt,

Brannsikkerheten er knapt det som styrer. Gips osv. sitter på innsiden og gir tilstrekkelig beskyttelse. Og det er som sagt ikke det at huset kollapser som er problemet med villabranner. Alt stål i offentlige lokaler er knapt heller brannmalt. Kan være helt nakent og bare beskyttes av en lav utnyttelsesgrad eller samvirke med betongfylling.

Store kraftige stålstammer av valsede profiler unngår man i mindre bygg fordi disse er tunge og krever kraner og andre monteringshjelpemidler der man klarer seg med handkraft for en trekonstruksjon. Det finnes imidlertid komplette byggesystemer for mindre bygninger av tynnplateprofiler. Se f.eks.: www.lindab.se

Det bygges nok i stor grad med tre fordi det er et billig materiale, det finnes mange snekkere som kan håndtere det, og det er et fleksibelt og tilgivende materiale. Knekker man f.eks. kanten på en stålregel så bærer den i prinsippet ingenting etterpå.

Stålet har jo så klart andre fordeler. Det er relativt ufølsomt for vann og mugner eller råtner ikke (ruster med tiden derimot), kan være svært raskt å montere og er også betydelig lettere å bære rundt og håndtere på byggeplassen (bedre arbeidsmiljø altså).

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.