Nå var det en stund siden jeg sist postet noe her på Byggahus men nå har jeg et dilemma som jeg gjerne vil diskutere med dere her på forumet.
Jeg holder på å renovere et hus.
Fra dette: 2013
Til dette: 2016
Som dere ser så har jeg en plan om å gå med overetasjens dif.sperre nærmest mot bodelen. Problemet er, som dere ser, at underetasjens dif.sperre går ut med ytterveggen, noe som skaper et diffusionsöppet hull mellom underetasje og katteloftet.
Grunnen til at jeg vil gå som i illustrasjonen er at jeg i katteloftet har valgt å legge all installasjon, dvs. Varme PEX, Bruksvann PEX og spirorør som er koblet til husets FTX-system.
Nå til mitt spørsmål. Hvilke risikoer ser dere med denne konstruksjonen? Det beste hadde selvfølgelig vært om jeg fikk et helt ubrutt lag fra underetasje til overetasje, men da huset består av tre forskjellige byggeperioder, 1923, 1972 og 2015/16 blir det som sagt vanskelig, jeg blir nødt til å diff.sperre så godt som mulig.
Om jeg velger å gå med diff.sperre ut mer yttervegg overetasje vil jeg være nødt til å skjære og tape plasten noe enormt med tanke på takstolene og installasjonene, hvilket i sin tur kan skape en situasjon der diff.sperren uansett ikke blir skikkelig 100%.
Takk for synspunkter. Hvordan ville du valgt å gjøre det og hvorfor?
Her nedenfor et bilde på katteloftet: Kanskje kan dette vekke ytterligere spørsmål
Litt isoleringsfakta:
Yttervegg, (katteloft), er isolert med 45 + 145 + 70 (260)
Yttervegg, (bodel), er isolert med 45 + 170 + 45 (260)
Taket skal isoleres med 170 + 170 (340mm)
Veggen mellom katteloftet og bodelen bygges opp og isoleres med 70 regel og isolering.
Takk Rockin_john 😊 Det har og er en reise som jeg helt klart kommer til å minnes resten av livet mitt og da ikke som noe negativt selv om det til tider har vært skikkelig, skikkelig slitsomt... Men nå har det begynt å arte seg selv om lommeboka blir lettere og lettere for hver måned som går 😥
Er det ikke enklest å legge diffspærr i bunnen på mellombjelkelaget, fra yttervegg og så oppbrettet og skjøtet med det fra innerveggen?
Jeg har kommet til å gjøre en variant av det du sier. På den utbygde delen, der plasten går opp fra nedre etasje til øvre etasje har jeg valgt å teipe og plast langs yttervegg og videre langs skråtaket. På den eldre delen 1923 kommer jeg dessverre til å måtte la diffusjonssperren brytes mellom bjelkelagene. Det jeg gjør er å legge ca. 40/60 cm løs plast ned mot bjelkelaget. På den måten kan jeg skape en tettere diff.sperr den dagen jeg river opp inner/ytterveggen på nedre etasje i fremtiden. På de stedene hvor jeg har en masse installasjoner kommer jeg til å gjøre akkurat som du sier Oldboy
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.