Y
Sokkel under kjøkkenskapene. Må kutte ut en bit ved oppvaskmaskinen.
-Har kjøpt en gjær-/kappsag, den funker jo ikke til dette.
-Har bestilt en sirkelsag, men føles klumpete.
-Vurderer en sånn enkel hånd-japansag. (haha, etter tusenvis av kr på elmaskiner..)

Men hvordan gjør dere som er handy? Hvilket verktøy er best for dette ganske så enkle inngrepet men likevel noe man skal være litt nøye på for å få en fin snitt osv.

Om sokkelen allerede sitter på veggen ville jeg valgt en multimaskin, typ Fein Multimaster.

Om listen er løs, ville jeg brukt ryggsagen.

P
Senksag

Japansagen er nok den mest kostnadseffektive.

Sist redigert:
magnu skrev:
Om sokkelen allerede sitter på veggen ville jeg velge en multimaskin, typ Fein Multimaster.

Om listen er løs, ville jeg ta til ryggsagen
Det er veldig vanskelig å få det rett med Fein-maskinen - Eller så er det bare at jeg ikke har klart å ta lappen på den j**elen ennå, etter noe år. :x

Kommer man til med stikksagen for å så avslutte med for eksempel en japansag nedover?
Ellers plukk løs sokkelen og kjør med fres - Klart penest..

Y
løs er den.
Multimastern, langsom og blir kanskje litt skjevt på så lang strekning.
Stikksag, jo rask, men tygger så grovt..

Men kort og godt, så ville dere brukt håndverktøy hvis dere ikke hadde en bordsagmaskin altså?
Akk så slitsomt ;)

Y
slacker skrev:
Ellers ta av sokkelen og bruk senter - Klart penest..
Har bestilt en hitachi c7buy sirkelsag, med styreskinne... regnes den som en senkesag?

De ser jo så store ut, føles klurigt å lykkes med å sage ut 5cm høy bit ut av en kanskje 15cm høy sokkel.. Men kanskje ikke er noe problem...

Sist redigert:
Yrrol skrev:
Har bestilt en hitachi c7 sirkelsag, med styreskinne... regnes den som en dykksag?

De ser jo så store ut, føles vrient å lykkes med å sage ut 5cm høy bit fra en kanskje 15cm høy sokkel.. Men kanskje ikke er noen problemer...
Stikken - Fint blad fra baksiden.. Blir riktig smutt... Er det et alternativ kanskje?

senkesag eller sirkelsag med støttelist for å få et rett snitt, stikksag for å sage ned

Dykksagen og stikksagen fikser dette.
Sirkelsagen blir vanskelig hvis du skal snitte midt i listen.

Japansagen kanskje tar 10 min og krever ikke så mye styr.

Derfor stemmer jeg for japansagen.

Y
Sukk nå når jeg googlet bilder på senkesag så innser jeg at det var det snekkeren brukte til alt sånt jeg skal gjøre.

Altså har jeg bestilt en dyr sirkelsag med skinne unødvendig.. :(
-flaks det er langhelg så jeg kan undersøke hvilken senkesag som er mest populær og gjøre en bestillingsendring..

Man har aldri fine verktøy unødvendig... ;)

Yrrol skrev:
Sukk nå når jeg googlet bilder på dykksag så innser jeg at det var det som snekkeren brukte til alt sånt jeg skal gjøre.

Altså har jeg bestilt en dyr sirkelsag med skinne unødvendig.. :(
-Flaks det er langhelg så jeg kan undersøke hvilken dykksag som er mest populær og gjøre en ordreendring..
Ikke et så svart valg - I samsvar med mange tråder angående Makita vs. Festool.

http://www.axminster.co.uk/makita-sp6000k1-plunge-saw-and-14m-rail-prod656310/

Dalbotös skrev:
Man har aldri fine verktøy i unødvendig... ;)
Kunne ikke ha sagt det bedre selv! :wow:

Y
Makita SP6000K1 altså... 6000kr klassen.. Det har jeg ikke råd med nå jo, selv om jeg avbestiller c7'en som koster halvparten av det. :(

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.