14.539 lest ·
40 svar
15k lest
40 svar
Hvordan vet man om det er blåbetong?
Side 1 av 3
Hei!
Vi leter etter hus og har nå fått øye på en villa fra 1963. Det er to ting som bekymrer meg, og det er at det finnes lettbetong i huset og at det også er krypkjeller. Nå er jeg en glad amatør, så jeg vil bare høre hvordan man vet at det er lettbetong av akkurat typen blåbetong som finnes i huset? Jeg har også forstått at krypkjeller kan være et problem med tanke på fukt og råte. Bekymrer jeg meg unødvendig, eller bør jeg lete etter et annet hus? Takk for innspill.
Vi leter etter hus og har nå fått øye på en villa fra 1963. Det er to ting som bekymrer meg, og det er at det finnes lettbetong i huset og at det også er krypkjeller. Nå er jeg en glad amatør, så jeg vil bare høre hvordan man vet at det er lettbetong av akkurat typen blåbetong som finnes i huset? Jeg har også forstått at krypkjeller kan være et problem med tanke på fukt og råte. Bekymrer jeg meg unødvendig, eller bør jeg lete etter et annet hus? Takk for innspill.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 166 innlegg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46.166 innlegg
At det er blåbetong ser man på fargen, den er mørkt blågrå. Men all blåbetong inneholder ikke radon så det viktige er ikke om det er blåbetong eller ikke men om det forekommer strålingsmengder som er over grenseverdien, man gjør altså en langtidsmåling i vinterhalvåret for å finne ut av det.
Så skal man jo ikke glemme at det finnes markradon også.
Det finnes problemer med alle hus så vil man absolutt unngå alle problemer skal man ikke bo i villa.
Det finnes problemer med alle hus så vil man absolutt unngå alle problemer skal man ikke bo i villa.
Administrator
· Skåne
· 8 352 innlegg
Du får måle radonnivået i huset.
Hei og takk for svar. Neida, jeg er ikke ute etter å unngå alle problemer, men akkurat å utsette meg for bevisste helserisikoer er en no-go.BirgitS skrev:
At det er blåbetong ser man på fargen, den er mørkt blågrå. Men all blåbetong inneholder ikke radon så det viktige er ikke om det er blåbetong eller ikke, men om det forekommer strålemengder som er over grenseverdien. Man gjør altså en langtidsmåling i vinterhalvåret for å finne ut det.
Det finnes problemer med alle hus så vil man absolutt unngå alle problemer, skal man ikke bo i villa.
Du utsetter deg for bevisste helserisikoer hele tiden. Modus operandi er å minimere risikoene til så lav kostnad som mulig. En noe forhøyet radonmengde kan kompenseres av en brygge med fortøyd robåt, mens en motorvei gir motsatt avveiningsforhold. Kort og godt -livet er livsfarlig!A Asli skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 166 innlegg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46.166 innlegg
Okei, men da er det jo det interessante hva radonnivået ligger på og ikke om det er blåbetong. Hvis det er høyere enn grensenivået på 200 så forbedrer man ventilasjonen slik at man kommer ned under den nivåen.A Asli skrev:
Når det gjelder krypkjelleren bruker det å gå an å utbedre ved å legge plast på bakken og om fuktighetsnivået fortsatt er for høyt så tetter man krypkjelleren og setter inn en avfukter. Om det skulle være råteskader nå, så vil det vises under inspeksjonen som du selvfølgelig skal la gjøre hvis du vil kjøpe huset.
Hus fra den tiden er nesten alltid bygget med minst en risikokonstruksjon, krypkjeller, betongplate med innstøpte trestendere, eller kjeller med organisk materiale.
For raskt svar så kan man kanskje bruke en gammaspektrometer?
Blåbetongen inneholder uran som henfaller med gammastråling og radon som produkter. Og gammastråling er rimelig lett å måle.
Blåbetongen inneholder uran som henfaller med gammastråling og radon som produkter. Og gammastråling er rimelig lett å måle.
Har nu varit på visning och krypgrunden kunde man inte komma ned till öht. Första gången jag är med om detta 🙂.BirgitS skrev:
Okej, men då är ju det intressanta vad radonnivån ligger på och inte om det är blåbetong. Om det är högre än gränsnivån på 200 så förbättrar man ventilationen så att man kommer ner under den nivån.
När det gäller krypgrunden brukar det gå att åtgärda genom att lägga plast på marken och om fuktighetsnivån fortfarande är för hög så tätar man krypgrunden och sätter dit en avfuktare. Om det skulle vara rötskador nu så syns det ju under besiktningen som du förstås ska låta göra om du vill köpa huset.
Hus från den tiden är nästan jämnt byggt med minst en riskkonstruktion, krypgrund, betongplatta med ingjutna träreglar eller källare med organiskt material.
Ring til kommunen og spør om de har kommunale radonmålinger registrert på eiendommen samt på andre i nærheten. Og hva disse viste. Offentlige dokumenter. Det gjorde jeg da vi kjøpte huset vårt.A Asli skrev:Hei!
Vi leter etter hus og har nå funnet en villa fra 1963. Det er to ting som bekymrer meg, og det er at det finnes lettbetong i huset, og at det også er krypkjeller. Nå er jeg en glad amatør, så jeg vil bare høre hvordan man vet om det er lettbetong av typen blåbetong som finnes i huset? Jeg har også forstått at krypkjeller kan være et problem på grunn av fuktighet og råte. Bekymrer jeg meg unødvendig, eller bør jeg lete etter et annet hus? Takk for innspill.
Selvfølgelig.spikplanka skrev:
Jeg gav bare TS et tips om hvordan man kan få vite om eiendommen og nærområdet har radonholdig berggrunn.
Når det gjaldt byggnadsradonet fikk jeg låne kommunens Geigermåler som jeg satte mot veggene.
Video:
- Radium Quetzal: Radiation from a blue concrete wall (Blåbetong) (2020-02-21)
Beskrivelse: "Walked around in a building with my scintillator because I had found some old radium compasses in a cabinet there. I did not expect the walls to be setting the meter off like they did. This would be around 0.8uSv/h."
Kommentar: "Blue concrete is a kind of concrete were the rocks and stuff was mined in uranium rich areas. Hence why it is radioactive. It's interesting because the average background in such buildings are really high. This one being 8x background and 12x right at the wall."
Så blåbetong = 0.8 µS/h eller 8x-12x bakgrunnsstråling?
Gir i hvert fall en hint om hva slags måleresultater man trenger å kikke etter.
Beskrivelse: "Walked around in a building with my scintillator because I had found some old radium compasses in a cabinet there. I did not expect the walls to be setting the meter off like they did. This would be around 0.8uSv/h."
Kommentar: "Blue concrete is a kind of concrete were the rocks and stuff was mined in uranium rich areas. Hence why it is radioactive. It's interesting because the average background in such buildings are really high. This one being 8x background and 12x right at the wall."
Så blåbetong = 0.8 µS/h eller 8x-12x bakgrunnsstråling?
Gir i hvert fall en hint om hva slags måleresultater man trenger å kikke etter.
Sist redigert av en moderator: