http://www.jula.se/e-Sales/esa/

Har kjøpt en ekspanderklemmetang og ekspander og skal sette opp en TV i enkelgips... Men av en eller annen grunn lurer jeg på hvordan man vet når den er fullt ekspandert bak gipsen?

Man kjenner jo når den ekspanderer, men når er det fullt ut? Har tidligere testet med drillen og det gikk til helvete...

• Wow
Sernando
  • Laddar…
Når du ikke kommer lenger, helt enkelt. :) Ja, det høres kanskje ikke ut som noen videre forklaring men når det er stopp er det stopp, bare...det er i a f mye enklere med ekspandertang så jeg tror ikke at du kommer til å få problemer.

Det finnes jo grenser for hvor hardt man kan få ta i. Drar man tilstrekkelig går den gjennom gipsen. Har du en ekstra ekspander kan du alltid teste på en løs gipsplatebit så ser du hva som egentlig skjer på baksiden.
Problemet med å skru er at hvis hullet er litt dårlig fra starten av, så begynner hele ekspanderen å snurre med skruen, og da er hullet ødelagt.

Håper du har en lett TV eller at du kan feste minst et par skruer midt i en stender også.

imported_Benno skrev:
Håper du har en lett TV eller at du kan feste i det minste et par skruer midt i en stender også.
Lett TV? Om man monterer expanderen korrekt så holder den jo veldig mye. Jeg har satt opp en masse hylleknekter på enkelgips og de sitter bergfast 3 år senere.

• Liker
Emil Stenqvist
  • Laddar…
P
En Molly i enkelgips skal tåle 30 kg skjærkraft/ 10 kg strekkraft i brukslast (for bruddlast - multipliser med 4x/6x).

Om du har kjøpt expandertangen som finnes på Julas nettside anbefaler jeg at du returnerer den og kjøper en ordentlig, typ denne: http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=135131957

Jeg brukte en av Jula-typen i begynnelsen men den er dårlig. Man må gradvis skru inn skruen og ta nytt grep og det er veldig vanskelig å kjenne når man har trukket klart. Dessuten kan man trekke den skjevt om man er uforsiktig.

TV-en er en 42 tynnere så den er vel ikke så himla lett direkte men et titalls Molly burde vel holde den fast?

Thomas59
Tokv41 skrev:
Tvn er en 42 tummere så den er vel ikke så himla lett direkte men et titalls Molly burde vel holde den fast?
10 Molly?

Jeg har en 50 tummere som sitter med 4 Togglar (gipsankere) i enkelgips. Sitter som fjell. Jeg testet å henge meg i veggfestet. Det var ingen problemer med mine drøye 110 kg.

Thomas59 skrev:
10 Molly?

Jeg har en 50 tommer som sitter med 4 Togglar (gipsankre) i enkelgips. Sitter som fjell. Jeg testet å henge meg i veggfestet. Det var ikke noe problem med mine drøye 110 kg.
Da setter jeg vel noen færre da ;) Vil dog være helt sikker på at TV-en sitter fast så ingen barn får den i hodet...

f91jsw skrev:
Om du har kjøpt ekspandertangen som finnes på Julas nettside anbefaler jeg at du returnerer den og kjøper en ekte, som denne: [lenke]

Jeg brukte en av Jula-typen i starten, men den er dårlig. Man må suksessivt skru inn skruen og ta et nytt tak, og det er veldig vanskelig å føle når man har skrudd nok. Dessuten kan man dra den skjevt hvis man er uforsiktig.
Merkelig metode du bruker. Etter første taket med tangen skrur man jo inn resten med skrutrekkeren med et passende moment innstilt.

Thomas59
raveper skrev:
Merkelig metode du bruker. Etter første trekk med tangen så skrur man jo inn resten med skruemaskinen med et passende moment innstilt.
Kommer jo litt an på hvor langt tangen trekker. Trekker den for kort og man begynner å skru kan mollyn begynne å snurre og da er det litt kjørt.

En ulempe med molly sammenlignet med toggler er at mollyn kan dra veldig skjevt hvis man har klart å bore hullet rett ved siden av en stender. Toggleren setter man alltid inn med vingene (eller tverrslåen) horisontalt, så slipper man i alle fall den risikoen.

Best er å alltid sjekke med en stendersøker eller i alle fall banke, da man hører ganske bra hvor stendrene er.

Thomas59 Thomas59 skrev:
Beror jo litt på hvor langt tangen drar. Drar den for kort og man begynner å skru kan mollyn begynne å snurre og da er det litt kjørt.

En ulempe med molly sammenlignet med toggler er at mollyn kan dra veldig skjevt om man har klart å bore hullet rett ved siden av en bjelke. Toggleren setter man alltid inn med vingene (eller tverrstangen) horisontalt så unngår man i hvert fall den risikoen.

Det beste er alltid å sjekke med en bjelkesøker eller i hvert fall banke da man hører ganske bra hvor bjelkene er.
Låner tråden da vi monterte her om dagen.
Med tangen helt utvidet og expanderen ikke sitter fast er det bare å skru tilbake skruen igjen og utvide igjen til det tar stopp med tangen?

Brukte en slik https://www.clasohlson.com/se/p/40-...zkKWBvLTZzx_CJIFG1Pc-lXlTz4GHS9waAliXEALw_wcB

A Andy78 skrev:
Låner tråden da vi monterte her om dagen.
Med tangen helt utvidet og expandereren ikke sitter fast, er det da bare å skru tilbake skruen igjen og utvide igjen til det tar stopp med tangen?

Brukte en slik [lenke] surfaces&gclid=Cj0KCQjw5oiMBhDtARIsAJi0qk1dS33S5PovrCdhtSo3QFszkKWBvLTZzx_CJIFG1Pc-lXlTz4GHS9waAliXEALw_wcB
Akkurat

Om pluggen henger litt løst uten å sitte stramt. Finnes det noen løsning på det? Skru enda mer?

om du har flaks går det å skruve mer ellers får du bruke exspandertang

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.