Holder på å mure en brannmur bak en vedovn. Har ikke funnet noen veldig bra informasjon om hvordan jeg vasker bort mørtelrester på murstein innendørs. Har testet å skrubbe med vann med litt eddik i dagen etter hvert muretrinn, men brukte senere ren konsentrat på 12 % eddik, noe som fungerte til en viss grad. Veggen ser dog ut til å bli litt lysere i fargen av den ufortynnede eddiken etter noen dager.

Jeg murer bare ca 3 rader om gangen under hver arbeidsøkt, og jeg er nybegynner på muring, så det går veldig sakte, og jeg søler en del. De siste arbeidsøktene har jeg bare vasket med rent vann fra sprayflaske, men da renner det ned løsnet mørtel fra de øvre skiftene og misfarger de nedre mursteinene igjen som før var relativt rene.

Tørr jeg å bruke saltsyre etter en uke i stedet, eller når hele veggen er ferdig?

Er det bedre å vente et visst antall døgn før man prøver å vaske bort mørtelrestene? Innendørs kan jeg jo ikke spyle av veggen etter syrebehandling uten å måtte sprøyte og tørke av med rent vann 5-10 ganger kanskje. Ville mursteinene ta skade hvis det er igjen rester av saltsyre på grunn av utilstrekkelig skylling/vasking? Det som gjør det enda vanskeligere er at jeg har riflede murstein (altså ikke glatte) som gjør at jeg ikke kan skrubbe i alle retninger over steinene når jeg prøver å fjerne mørtelrestene.
Takk på forhånd for tips og råd.

• Murvegg under bygging, delvis ferdig med brukrester og rengjøringsverktøy som kost og sprayflaske foran, plastdekke på gulvet.
  • Murvegg med delvis tørket mørtelrester bak vedovn, feiekost, sprayflaske, og strømuttak på gulv dekket av plast.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.