M Mjärn skrev:
Det vetefan
Gjør det neste gang

A
M Mjärn skrev:
Jeg sparklet ikke der nærmest garderoben
Da må du ha montert regelen for langt ut i forhold til svillen og hammerbåndet regelen i toppen sånn at det buler utover..

A
M Mjärn skrev:
Fatter ikke
Se på bildet i innlegg #26 så ser du at det er en forsenkning i dine gipsplater, legger man to slike plater mot hverandre så blir det en forsenkning på ca 100mm..

• Elsker
Mjärn
  • Laddar…
S
Her ser man forsenkningen tydelig

Hvitt panel ved siden av mørk vegg med synlig forsenkning markert i rødt.

• Liker
lars_stefan_axelsson og 5 andre
  • Laddar…
A
S sinuslinus skrev:
Her ser man fordypningen tydelig

[bilde]
Ja nå ser man han har ikke skåret bort nedsenkningen og heller ikke sparklet i🥲

• Liker
  • Haha
katho75 og 4 andre
  • Laddar…
Mikael_L
Rejäl skrev:
Det er nok med noen millimeter i forskjell så synes det i slepelys..
Ærlig talt er det nok med noen tidels millimeter ...

Men det vet du nok allerede tror jeg, at det bare ble litt tullete formulert. :)

S sinuslinus skrev:
Her ser man forsenkningen tydelig

[bilde]
Slik ser det omtrent ut på guttens rom ved skjøtene i tapetet fordi lim har lekket ut og jeg ikke byttet kluten min ofte nok... Kan det være noe sånt ellers? Bare en tanke...

tommib
Nei, man ser fasningen på platen. Feilen er som allerede konstatert at TS ikke kappet bort den delen ved montering mot garderoben. En lett men unødvendig nybegynnerfeil.

Skal det bli bra er nok riktig vei å rive gipsen og gjøre om. Det er nok lurt å se en film om hvordan man gjør det før runde 2.

• Liker
katho75 og 3 andre
  • Laddar…
Nissens
M Mjärn skrev:
Det er vel det som er problemet.

sunnis
Det der kan bli betydelig bedre uten å rive, men det kan være litt vanskelig å sparkle.

Eller så kler man den usparklede skjøten med listverk (vanlig dørkarm) som matcher gulvlisten rundt, kanskje den enkleste og beste løsningen. Tror faktisk det også ville forbedre helhetsinntrykket for den plassbygde garderoben med en ytterligere innramming 👍

Ellers, bra jobbet! For øvrig ser det veldig bra ut bortsett fra en liten feil med gipsen, men det er en svært vanlig nybegynnerfeil.

Sist redigert:
  • Liker
  • Elsker
kanonkula og 22 andre
  • Laddar…
tommib
Smart med fôr, det er nok minst jobb ja.

• Liker
Mjärn
  • Laddar…
M Mjärn skrev:
Gips er forsenket i kantene for at man skal kunne legge en papir/glassfiber -remse der når man skal sette to plater ved siden av hverandre.

Man fyller deretter det forsenkede med sparkel for å få det jevnt. Skal man avslutte mot noe annet må man skjære bort forsenkningen eller sparkle den jevn.

• Liker
Mjärn
  • Laddar…
Mikael_L
sunnis sunnis skrev:
For øvrig ser det kjempebra ut bortsett fra en liten feil med gipsen, men det er en veldig vanlig nybegynnerfeil.
Ja, jeg har også vært akkurat der.

Bygde boder med innermål 2,4 x 4,8 for at det skulle gå akkurat jevnt ut med hele gipsplater.
Selvfølgelig delte jeg ikke platene som skulle mot hjørnene i to deler, så jeg fikk et bedrøvelig sparkelarbeid å gjøre i stedet. ;)

• Liker
Mjärn og 1 annen
  • Laddar…
M Mjärn skrev:
Har bygget inn en ikeagarderob. Reglet rundt om og satt OSB og gips. Så tapet. Som overskriften lyder: Hvordan unngår man at reglene skinner gjennom OSB og gips? Man ser hvor reglene sitter. De liksom skinner gjennom veggen.

Kanskje ikke er like tydelig på bildet, men det er iallfall så. På venstresiden på bildet synes det tydelig. Skulle være interessant å vite hva jeg har gjort feil.
Enig med de andre, sett for rundt om så rammer du inn og dekker til... Fint bygget ellers! 👌

• Liker
Mjärn og 2 andre
  • Laddar…
Nissens
Mikael_L Mikael_L skrev:
Japp, jeg har også vært akkurat der.

Bygde boden med innermål 2,4 x 4,8 for at det skulle gå akkurat jevnt ut med hele gipsplater.
Selvfølgelig delte jeg ikke platene som skulle mot hjørnene i to deler, så jeg fikk et bedrøvelig sparkelarbeid å gjøre i stedet. ;)
Man sparkler jo inn papirremser i hjørnene. De forsenkede kantene skal være der. 😊 Remsene er til og med "knekt" på forhånd for nettopp det.

• Liker
Filbert
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.