Y
Hvis man står ved en typisk villas langside, så stikker taket ut en del, og undersiden av det som stikker ut har bord samt nett. Takets ventilasjon. Jeg vet ikke hva dette egentlig kalles, men jeg hadde tenkt å bytte disse bordene og sette nytt nett.

Skrue er jo praktisk, inntil den dagen man skal renovere igjen når hodene viser seg å være fulle av maling.

Synes dere det er spiker som gjelder fortsatt i dag, eller har dere noen triks for å unngå malingsfylte skruehoder?

Mal bordene før de settes opp. Er også mer komfortabelt.

Y
Jo, hadde tenkt å male dem før, men skal man ikke gjøre et siste sveip for å få ekstra beskyttelse ved skruene? Kanskje ikke nødvendig akkurat på dette stedet, men generelt. Om ikke annet, ville det sett bedre ut om ikke skruene syntes like tydelig.

Underspikning tror jeg at det vanligvis kalles.

Og jeg er enig med Thomas_Blekinge, mal før oppsetting.
Man går jo uansett ikke og ser opp under takskjegget.
Du kan jo alltid duppe litt maling på skruehodene, det skader nok ikke skruen.

Hvor ofte pleier du å "renovere"?
Underspikningen er nok det som holder lengst på huset.

Y
Med tanke på at jeg gjør dette pga at jeg har malt huset i stykker, så nærmer renoveringer seg oftere enn for andre. :)

Men det er også andre, mer synlige, detaljer som "veranda" rekkverket utenfor ytterdøra. Men ah, uansett. Jeg var bare nysgjerrig på om det fantes noen triks der ute nå som skruer blir stadig mer vanlig.

På vårt hus er bekledningen forbehandlet og deretter festet med spikerpistol og tynn dykkert. Antagelig bare elforsinket, men det ser ut til å fungere bra de drøyt 10 årene de har sittet (forrige eieren).

Synes det ser pent ut og vil tro at det er den raskeste måten også.

Y
Jajust, dykkert hørtes bra ut

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.