4.119 lest ·
15 svar
4k lest
15 svar
Hvordan trekke nettverkskabel gjennom innervegg?
Side 1 av 2
Jeg har et fiberuttak i et soverom, og vil strekke nettverkskabel fra dette rommet ut til en åpen flate utenfor rommet (til et aksesspunkt i taket).
Jeg trenger altså å få kabelen gjennom innerveggen mellom soverommet og målet utenfor, noe som innebærer at kabelen må gjennom veggen. Dette er noe jeg ikke har gjort før, men burde kunne løse selv tenker jeg. Hullet skal altså bare noen centimeter gjennom innerveggen, ikke trekkes inni veggen eller lignende.
Tar gjerne imot forslag på hvordan dette gjøres best for å få det så pent og diskret som mulig, det er spesielt selve trekningen gjennom veggen jeg er usikker på.
Min tanke akkurat nå:
Bore hull rett gjennom veggen, et stykke under innertaket.
Sage av en bit VP-rør som er like lang som veggens tykkelse (og diameter som det borede hullet)
Kabelen går gjennom hullet/VP-røret og ut til innertaket på den andre siden
Finnes det noen smart måte å gjøre dette så pent som mulig? Eller helt annen løsning som kan fungere?
Jeg trenger altså å få kabelen gjennom innerveggen mellom soverommet og målet utenfor, noe som innebærer at kabelen må gjennom veggen. Dette er noe jeg ikke har gjort før, men burde kunne løse selv tenker jeg. Hullet skal altså bare noen centimeter gjennom innerveggen, ikke trekkes inni veggen eller lignende.
Tar gjerne imot forslag på hvordan dette gjøres best for å få det så pent og diskret som mulig, det er spesielt selve trekningen gjennom veggen jeg er usikker på.
Min tanke akkurat nå:
Sage av en bit VP-rør som er like lang som veggens tykkelse (og diameter som det borede hullet)
Kabelen går gjennom hullet/VP-røret og ut til innertaket på den andre siden
Finnes det noen smart måte å gjøre dette så pent som mulig? Eller helt annen løsning som kan fungere?
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
· Limhamn
· 2 329 innlegg
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
- Limhamn
- 2.329 innlegg
Hos min sønn så benyttet jeg de gamle TV- og Tele-uttakene for å trekke nettverkskabel i, det gikk veldig bra.pauliewalnuts skrev:
Jeg har et fiberuttak i et soverom, og vil trekke nettverkskabel fra dette rommet ut til en åpen plass utenfor rommet (til et tilgangspunkt i taket).
Jeg trenger altså å få kabelen gjennom innerveggen mellom soverommet og målet utenfor, hvilket betyr at kabelen må gjennom veggen. Dette har jeg ikke gjort før, men det burde gå å løse selv tenker jeg. Hullet skal altså bare noen centimeter gjennom innerveggen, ikke trekkes inni veggen eller lignende.
Tar gjerne imot forslag på hvordan dette gjøres best for å få det så pent og diskret som mulig, det er først og fremst selve føringen gjennom veggen jeg er usikker på.
Min tanke akkurat nå:
Sage av en bit VP-rør som er like lang som veggens tykkelse (og diameter som det borede hullet).
Kabelen går gjennom hullet/VP-røret og ut til innertaket på den andre siden.
Finnes det en smart måte å gjøre dette så pent som mulig? Eller en helt annen løsning som kan fungere?
Det jeg oppdaget var at alt gikk via loftet, så jeg kunne også komme til de ulike rommene ved å gjøre det gjennom taket.
Da ble det ingen synlig kabel til det tilgangspunktet som sitter i stuen.
For øvrig synes jeg at du har fått bra tips.
Jeg pleier å bruke en litt grovere ståltråd til å trekke gjennom hullet, teipe fast nettverkskabelen, og deretter lirke den igjennom.
Til hulltaking har jeg skaffet en 8mm bore som er 600mm lang, den fikser det meste.
Glem ikke å også legge inn nettverkskabelen i en passende kabelkanal, finnes hos Jula, Biltema mfl, det blir så mye penere enn å klamre en løs kabel.
Vil man ha det pent/diskret bruker man installasjonskabel og kontakterer så på andre siden. Da kan man ha et mye mindre hull som er lettere å skjule. Men jeg pleier bare å bore et litt større hull.pauliewalnuts skrev:
Nettverkskabelens ende (kontaktdon, kanskje det heter?) gjør at hullet trenger å være litt større, for å kunne tre gjennom. Da vil jeg gjerne "dekke ut" med noe i hullet så det ikke blir slark mellom kabelen og hullets kanter (om hullet er si 14 mm og kabelen 8 mm blir det jo slark som bare blir "åpent hull"). Derav ideen med VP-rør.useless skrev:
Akkurat nå føler jeg meg ikke klar til å kontaktere en kabel, men kanskje det ikke er vanskelig?S sjoelund skrev:
Takk for gode tips, skal faktisk sjekke om vinden kan være et alternativ her for meg.Hannuse skrev:
Hos min sønn så nyttet jeg de gamle TV og Tele uttakene for å trekke nettverkskabel i, det gikk veldig bra.
Det jeg oppdaget var at alt gikk via vinden, så jeg kunne også nå de ulike rommene ved å gjøre det via taket.
Da ble det ingen synlig kabel til det aksesspunktet som sitter i stuen.
For øvrig synes jeg at du har fått gode tips.
Jeg pleier å bruke en litt grovere ståltråd å trekke gjennom hullet, tape fast nettverkskabelen, og så lirke den gjennom.
Til hulltaking har jeg skaffet en 8mm bor som er 600mm lang, den fikser det meste.
Ikke glem å også legge nettverkskabelen i en passende kabelkanal, finnes på Jula, Biltema m.fl., det blir så mye penere enn å klamre en løs kabel.
Da trenger man enda større hull. Men hvis du ikke vil se litt tomrom rundt kan du jo sparkle. Kabelen ligger vel uansett stille når du først har satt den opp?pauliewalnuts skrev:
Det er ikke så vanskelig, men installasjonskabel er litt mer besværlig å legge pent langs kanter vegg/tak siden den er stiv og ikke kan bøyes 90 grader (det skal vanlig kabel heller ikke, men det blir enda mer tydelig med installasjonskabel). Merk dog at kontakten ofte er litt større enn de ferdige patchkablene man kjøper, og kanskje ikke får plass i alle enheter.pauliewalnuts skrev:
Man kan sette kontakt om man vil ha en diskret trekning gjennom vegg. I mitt tilfelle med kamera på andre siden av veggen direkte der kabelen går gjennom. Et uttak er smidigere for at man kan koble ut ledning, etc. Men det tar opp litt plass også.useless skrev:
Kjøp en rundstav som har samme diameter som hullet (lag hullet så det passer en stav) og gjør et uttak i den som matcher selve kabelen og eventuelt to tetningslister. Trekk kabelen med kontakt gjennom, trekk inn kabelen mellom listene og trykk pluggen inn i hullet.
Mal osv før montering.
Når kabelen går i stykker, trykker du pluggen ut fra det andre rommet og bytter bare ut kabelen.
Det er mulig å sette et dekkord/en fals på rundstaven, men jeg gjetter at du lager hullet litt bortgjemt.
Mal osv før montering.
Når kabelen går i stykker, trykker du pluggen ut fra det andre rommet og bytter bare ut kabelen.
Det er mulig å sette et dekkord/en fals på rundstaven, men jeg gjetter at du lager hullet litt bortgjemt.