Holder på å bytte en bjelkelagsbunn og har støtt på et lite problem med en større mengde rørgjennomføringer.
Tidligere hadde det vært tettet med glassull rundt disse, det gikk nemlig å finne litt rester av gult bøs blant museavfallet, reir, dødefugler, solsikkefrø og alt hva de hadde dratt inn & bæsjet ut der.
Takket være dette er jeg ikke like sugen på å fortsette å bruke glassull. Så da blir spørsmålet hva man kan bruke i stedet for å både få det tett, isolert samt i størst mulig grad musefritt.

Flere rørgjennomføringer gjennom en trebjelke i et gulv i en krypkjeller, med isolasjon rundt rørene.
Som bildet viser, er det et betydelig antall rør som kommer opp. Det eneste alternativet jeg kan komme på er fugeskum, det ville fått det tett og mus er visstnok ikke spesielt ivrige på å gnage på det heller, så vidt jeg har hørt. Men hvor bra er det å skumme direkte mot svill og gulvbjelkelag? Spesielt i en friluftsventilert, noe fuktig krypkjeller?

Hva har jeg for alternativer?
Takk,
Johan

C
Jeg ville ha støpt igjen selve gjennomføringen med gipsmørtel. Hygroskopisk, billig, lett å arbeide med, ingenting som musene gir seg på, og ganske lett å bearbeide hvis du trenger å komplettere/endre noe. Eller fugeskum. En såpass liten overflate gjør neppe noen større skade om det skulle komme inn fukt, tenker jeg.

• Liker
johan_p
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.