God kveld!
Vi har revet opp gulvet også i stue og spisestue nå, for å isolere om samt revet ut inngrodde spikerkavler. Totalt er det 38-40kvm det handler om. I fremtiden vil vi kanskje ha en vifte langs den andre siden av huset, for å få sirkulasjon på platen. Vi vet ikke om eller når vi gjør det, men vil likevel selvsagt forberede for det for å være på den sikre siden. Tenk dere budsjett-nivå. Noen som har et bra forslag på egnet tetting? Det gjelder da mellom eksisterende gips og mot svillen. Pluss er det om det er musesikkert... Det er ganske trangt å komme til, og på ca 1/3 er det VELDIG vanskelig å komme til.

Jeg har tenkt at fugeskum er jo veldig praktisk, men folk hever også en advarende finger at det suger og kan formidle fukt som bare det. Vil jo ikke ha en våt masse liggende på svillen. Alternativt spikre fast list for å dekke sprekken, så typ damptett tape over... Men blir virkelig vanskelig å spikre listen på de trangeste stedene (10-15 meter som blir vanskelig). Svellende tetningslist?

Noen med en lys idé? :) Fugeskum kan kanskje funke? Brukes tross alt ved vinduer og dører, der kan det lett bli fuktig...

Mvh

• Isolering og treverk i et gulv, med synlig mellomrom mellom gipsveggen og trestruktur. Detaljer fra en pågående renovering ses.
  • Gulv uten gulvplanker med synlige trebjelker og skruebeslag. Vegg med gipsplate over. Renovasjonsarbeid pågår for isolering og tetning.
Hei

Hvordan gikk det med dette? Jeg gjennomfører det samme nå med mitt hus (rom for rom) og jeg vil forberede for å kunne mekanisk ventilere platen.

Før jeg spikrer igjen gulvet her tenkte jeg å rette avtrekket med fleksislange og rør 20-50mm, men vil også tette ytterveggsvillen med en form for "trekkbeskyttelse".

Har du noen bra bilde av hvordan dere gjorde det?

V Victor Paju skrev:
Hei

Hvordan gikk det med dette? Jeg gjør det samme nå med mitt hus (rom for rom) og jeg vil forberede for å kunne mekanisk ventilere platen.

Før jeg spikrer igjen gulvet her tenkte jeg å rette avtrekket med fleksibel slange og rør 20-50mm men vil også tette ytterveggsyllen med en form for "trekkbeskyttelse".

Har du noen bra bilder av hvordan dere gjorde det?
Dessverre ingen bilde. Kjører med sitko flex / etab dampsperreteip, der de største åpningene også ble bygget igjen med diverse passende skrapvirke. Ble absolutt ikke gastett... Men ingen store hull lenger iallfall. Har ikke følt behov ennå for å ventilere platen, men den dagen man kanskje ønsker det håper jeg at funksjonen blir dugelig.

S StorBagaren skrev:
Dessverre ingen bilde. Kjørte med sitko flex / etab dampsperretape, der de største glipene også ble bygget igjen med diverse passende skrapvirke. Ble absolutt ikke gasstett... Men ingen store hull lenger i hvert fall. Har ikke følt behov ennå for å ventilere platen, men den dagen man kanskje ønsker det håper jeg at funksjonen blir dugelig.
Hmmm jeg tror ikke det skal være gasstett om man ikke starter vent samtidig… man bygger inn fukten og den tar seg ingen steder… den kommer jo nedenfra med disse uisolerte platene (som jeg har)

Men takk for svar! Har etab tape så kjører nok på den rundt hele så det blir litt dampsperre og sone når avtrekksluften startes

jeg bestilte en vifte som vil gå på 25% i begynnelsen her og som deretter vil gå mellom 40-60% (når det vel skal brytes gulv på kjøkkenet)

Gjenstår jo å se sånn om 5-10 år om man har gjort rett! men jeg har en tanke at gulvet kan bli noen grader varmere når man trekker ned inneluft i spalten og så ut fra huset...

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.