Som sikkert mange andre har jeg vanskelig for å gjøre noe halvhjertet.
Jeg skal sette inn FTX aggregat i et gammelt hus. Da jeg har fått det anbefalt av besiktigelsesmannen.
Da trenger jeg å rive opp gulvet i overetasjen og legge kanaler i mellombjelkelaget. Deretter bør man tette huset bedre. Så kan jeg like gjerne rive vegger og se over plasten. Men, det sitter ingen plast, selv om det står i bygningstegningene fra -69 at de skal sitte i vegger og tak.
Det føles litt trist å rive bort de tykke spontede bordene. Kanskje de også er del av konstruksjonen? Det er sannsynligvis 1’’ tykke.
Skal jeg sette plast på innsiden deretter: Lekter, 10mm plate samt gips? Minsker rommet med 4cm
Gjetter at det er det samme i taket, men har ikke kommet så langt.
Hva slags problemer har du hatt med huset, i og med at besiktningsmannen anbefaler at du setter inn et FTX-aggregat
Stemmer, det er mugg på loftet.
Men jeg innser at det blir for mye arbeid med FTX-aggregat i et gammelt hus.
Det ser ikke ut til å finnes noen som kan noe heller. Alle ekspertene man snakker med motsier hverandre.
Muligens for andrehåndsverdien.
Like greit å sette inn fresh hundre og fikse moderne paxvifter.
Jeg liker imidlertid ikke å ha undertrykk i huset vil jo ikke dra ned mugg i huset.
Håper ikke jeg har gjort bort meg for mye nå når jeg har revet bort de gamle platene, de fylte sikkert en funksjon.
For å løse det problemet må du vaske bort muggen/sanere og deretter sette inn en avfukter.
Ja og nei
Sanere for å fjerne den eksisterende muggen, ja.
Men årsaken er et utett og for tett hus på samme tid.
Vegger og vinduer er for tette slik at det ikke kommer inn ny luft. Løses med freshventiler.
Samtidig presses den varme inneluften opp i det utette / i noen tilfeller ikke-eksisterende dampbremsen opp i loftet, som møter den fuktige uteluften på loftet, og man får fuktutfelling, noe som forårsaker mugg.
Det beste er jo å ikke få opp inneluften.
Ja og nei
Sanere for å fjerne eksisterende mugg ja.
Men årsaken er et utett og for tett hus på samme tid.
Vegger og vinduer er for tette slik at det ikke kommer inn ny luft. Løser man med freshventiler.
Samtidig blir den varme inneluften presset opp i den utette / i visse tilfeller ikke-eksisterende dampbremsen opp på loftet, hvilket møter den fuktige uteluften på loftet og man får fuktutfelling, som forårsaker mugg.
Best er jo å ikke få opp inneluften.
Nei, har du et kaldloft så skal du sørge for at det holdes ventilert. Et utett kaldloft er et godt ventilert kaldloft og det blir sjelden problemer der.
Og med utett mener jeg utett mot uteluften. Ikke utett mot et underliggende bad f.eks.
Nei, hvis du har et kaldloft så må du sørge for at det er ventilert. Et utett kaldloft er et godt ventilert kaldloft og der blir det sjelden noen problemer.
Og med utett mener jeg utett mot uteluften. Ikke utett mot et underliggende bad f.eks.
Der er det ventilert.
Jeg mener fuktsperre altså mellom innendørs og loft.
Hvis huset holder tradisjonell std fra -69 så er det antakelig utstyrt med en skorstein og en oljefyr i kjelleren?
Slik var de fleste hus bygget frem til 80-tallet, når strøm var sammenligningsvis billig og oljen hadde skutt i været i pris siden store og lille oljekrisen på 70-tallet. Følgelig ble direkte strøm mer eller mindre std i hus fra 80-tallet.
Poenget er at alle hus som har skorstein har fått loftet litt oppvarmet av skorsteinen som alltid var varm. Når så oljefyren kastes ut og erstattes med direkte strøm, dit også alle VP regnes, forsvinner varmebidraget på loftet, dvs den blir litt kaldere. Disse få gradene i gjennomsnittstemperatur på det kalde loftet gjør hele forskjellen mellom en tørr og muglfri loft og en kald og fuktig muggloft. Har loftsbjelkelaget dessuten etterisoleres så blir problemet enda større.
Trygghetsvakten er så vidt jeg har forstått i prinsippet en varmekabel som gjør jobben som den tidligere varme skorsteinen gjorde.
Å bare ventilere loftet mer gjør at den blir kaldere og fuktigere.
En luftavfukter fungerer også, men krever at loftet tettes effektivt for å fungere optimalt.
En økt ventilasjon av inneluften (FTX) reduserer fuktbidraget på loftet fra boligen ettersom RH innendørs synker med FTX sammenlignet med tradisjonell naturlig ventilasjon.
Det bør finnes systemer med aktiv ventilasjon for loftet også, men de synes ikke å være vanlige. I alle fall ikke for vanlige hus, og dermed antakelig relativt dyre.
Har huset fra -69 fungert uten å råtne opp med den eksisterende konstruksjonen, er det ingen grunn til å kladde med plast nå, med mindre du har tenkt å etterisolere og tette ordentlig. Men da må mye utbedres på samme gang for å håndtere fukten som kommer til å bli et mye større problem jo mer isolasjon og lufttetthet som finnes.
For å løse det problemet, trenger du å vaske bort muggen/rense og deretter sette inn en avfukter.
Man skal ikke svare så skråsikkert på ting man ikke kan noe om.
Avfukteren er snarere en nødløsning om man har mangelfull ventilasjon. Løse husets ventilasjon er ALLTID steg 1 om man har problemer med mugg på loftet. (om man ikke har lekkasje utenfra selvsagt)...
Å sette en avfukter på loftet er nok faktisk en av de absolutt dårligste løsningene, siden man da permanent øker husets energiforbruk og ikke engang har tatt tak i grunnproblemet.
Om huset har tradisjonell standard fra -69 er det antagelig utstyrt med en skorstein og en oljefyr i kjelleren?
Slik er de fleste hus bygget frem til 80-tallet, da strøm var relativt billig og oljen steg i pris etter den store og lille oljekrisen på 70-tallet. Følgelig ble direkte strøm mer eller mindre standard i hus fra 80-tallet.
Poenget er at alle hus med skorstein har fått loftet litt oppvarmet av skorsteinen som alltid var varm. Når deretter oljefyren fjernes og erstattes med direkte strøm, dit også alle varmepumper regnes, forsvinner varmetilskuddet på loftet, dvs. det blir litt kaldere. Disse få gradene i middeltemperatur på kaldloftet gjør hele forskjellen mellom et tørt og muggfritt loft og et kaldt og fuktig muggloft. Har loftsbjelkelaget dessuten blitt etterisolert, blir problemet enda større.
Trygghetsvakten så vidt jeg har forstått er i prinsippet en varmekabel som gjør den jobben som den tidligere varme skorsteinen gjorde.
Å kun ventilere loftet mer gjør at det blir kaldere og fuktigere.
En avfukter fungerer også, men krever at loftet tettes effektivt for å fungere optimalt.
En økt ventilasjon av inneluften (FTX) reduserer fukttilskuddet på loftet fra boligen iom at RH innendørs synker med FTX sammenlignet med tradisjonell selvtrekksisolasjon.
Det bør finnes systemer med aktiv ventilasjon for loftet også, men de synes ikke å være vanlige. I alle fall ikke for vanlige hus, og dermed antagelig relativt dyre.
Har huset fra -69 fungert uten å råtne opp med den eksisterende konstruksjonen, er det ingen grunn til å kladde med plast nå, såfremt du ikke har tenkt å etterisolere og tette ordentlig. Men da må mye gjøres på samme gang for å håndtere fuktigheten som vil bli et mye større problem jo mer isolasjon og lufttetthet som finnes.
Takk for et grundig svar.
Det er utstyrt med elektriske radiatorer fra starten av, og jeg har fortsatt det med en komplettert luft-luft varmepumpe.
Det er maks 100 mm isolasjon mellom kaldloft og øverste etasje (1,5 plan).
Huset er en gang blitt etterisolert på ytterveggene og da også gavlene ved mønet. Men ikke opp mot yttertaket. Noe som jeg tolker som bra at det ikke er gjort.
Veldig lyst til å øke isolasjonen på kaldloftet (over himlingen), men litt bekymret for at det skal bli feil.
Det stemmer med trygghetsvakten. Men de nyere gjør det bare når det trengs. Når det er under (husker ikke nøyaktig, tror rundt 0) så er det for kaldt og da trengs ikke varmekabelen når temperaturen er over et visst nivå, så det er heller ingen risiko for slimdannelse. Viften skal bare gå når det er fuktigere på loftet enn utendørs. Synes det virker litt som svindel egentlig. Som du sier, er det jo varmekabelen som gjør jobben; man kunne like gjerne hatt en varmevifte med temperatursensor på loftet. De fungerer åpenbart, men ikke slik de vil få det til å høres ut, det er få selgere som nevner varmekabelen.
Angående FTX er jeg litt forvirret. Som du sier, snakker man om at man senker luftfuktigheten. Men jeg har ca 30-40 i dag. Leser man om FTX-aggregater så gjenvinner de ikke bare varmen, men også fuktigheten. De streber etter å holde en luftfuktighet på ca 60 innendørs. I andre sammenhenger markedsføres de også som fuktighetsøkende. "Unngår tørr inneluft" Jeg har antakelig for tørr luft, da vi får hudutslett i familien.
Det kan jo for så vidt ha med at jeg ikke har helt fungerende ventilasjon i dag. Så jeg trekker ikke inn "tilstrekkelig" med fuktig uteluft inn i boligen.
Lener mot å ta et FTX-aggregat men la aggregatet gå med litt forhøyet avtrekk for å forhindre at fuktighet vandrer opp på loftet. Samt hindre at det kan bli lett overtrykk i tilluften i rommene.
Jeg trenger trolig å gjøre noe også på loftet.
For loftet:
1. Sanere, eller rettere sagt drepe det eksisterende. Eventuelt er det nok med FTX-kombinasjonen.
Vurderer å løfte isolasjonen og bytte ut dampsperren, men ikke sette plast der jeg kan og tette rundt alle kabelrør som er trukket på loftet.
Om jeg skal sette trygghetsvakt eller avfukter også.
Vanskelig å velge. De fleste sier at avfukteren trekker mer, men er ikke det bare i begynnelsen til det blir uttørket?
På en tiårsperiode kanskje trygghetsvakten trekker mer istedenfor.
Har også hørt at avfukteren gjør at man får høyere isoleringsverdi på den eksisterende isolasjonen da den tørker ut isolasjonen (jeg har gul tror det er glassfiber) Ingen anelse om det stemmer.
Vurderer også om jeg skal etterisolere og da ta celluloseisolasjon da den trekker til seg fuktighet.
Gammel sagflis fungerte jo ved å trekke til seg fuktigheten om vinteren og tørke ut om sommeren.
Kanskje slipper man trygghetsvakt og avfukter da?
Som du også skriver er huset fra 69 og det er svartmugg i taket på nordsiden ut mot gavlene, men ikke råttent noe sted.
Man skal ikke svare så skråsikkert på ting man ikke kan noe om.
Avfukteren er snarere en nødløsning om man har mangelfull ventilasjon. Å utbedre husets ventilasjon er ALLTID steg 1 om man har problemer med mugg på loftet. (om man ikke har lekkasje utenfra selvsagt)...
Å sette en avfukter på loftet er nok faktisk en av de absolutt dårligste løsningene siden man da permanent øker husets energiforbruk og ikke engang har rørt grunnproblemet.
Ja, man utbedrer et gammelt hus fuktproblem på et kaldt loft ved å gjøre det mer utett (bedre ventilasjon), altså sette inn gavlventiler o.l.
Om huset har fungert med naturlig ventilasjon i alle år så ser jeg ingen gevinst med å bytte det ut med et energikrevende og støyende FTX-system.
For å få inn et maskinelt ventilasjonssystem i det der blir du nødt til å sage sønder stommen til ingenting. Det gir ingen større helsegevinst å ha verdens mest moderne ventilasjonssystem når mellomtaket faller ned i hodet på en eller når man kollapser av utmattelse og dør en lørdag kveld slutten av ukens sjette 16-timers arbeidsdag hvor man desperat prøver å betale sin unødvendige renovering. Oldboy har mye bra å si.
Jeg ville tenke på en løsning som følger:
- Bytt ut glassullen på loftet med ekofiber. Den tåler litt kondensdrypp av og til og tørker etterpå.
- Sørg for at ventilasjonen på loftet er bra.
- Sett inn en ordentlig magasinerende peis og koble til den eksisterende skorsteinen eller en nymurt teglsteinsskorstein på samme sted. Fyr opp noen kubikkmeter ved i løpet av året. Det hjelper varmepumpen under kalde perioder og holder i gang luftsirkulasjonen og holder loftet tørt. Moderne modulskorsteiner er et fanskap fordi de er så godt isolerte at de ikke holder loftet tørt. Det skal være ekte klassisk teglmuring.
- Luft med åpent vindu om sommeren når dere ikke fyrer.
Dette med å anbefale FTX-ventilasjon har nærmest blitt en formalitet i alle tilstandsrapporter. Helt uavhengig av om det fungerer sammen med huset eller ikke. Helt uavhengig av om det er økonomisk rimelig. Siden FTX er moderne standard i nybygg og beviselig mangler i eldre hus, anbefales det bare på rutine.
Ja, man utbedrer et gammelt hus sitt fuktproblem på et kaldt loft ved å gjøre det mer utett (bedre ventilasjon), altså sette inn gavlventiler o.l.
Hvis huset har fungert med naturlig ventilasjon i alle år så ser jeg ingen gevinst med å bytte det ut til et energikrevende og støyende FTX-system.
Nei, det du snakker om risikerer å få motsatt effekt. Det eneste som garantert vil senke fuktighetsnivået på loftet er å ha undertrykk i huset. Å ventilere loftet kan skape nye problemer og mer fukt.
Derimot er jeg enig i at hvis huset og menneskene i huset har det bra med naturlig ventilasjon, så skal man ikke installere FTX bare for å gjøre det. Men nå snakker vi jo ikke om et hus som har det bra
Nei, det du snakker om risikerer å få motsatt effekt. Det eneste som garantert vil senke fuktnivået på loftet er å ha undertrykk i huset. Å ventilere loftet kan skape nye problemer og mer fuktighet.
Derimot er jeg enig i at hvis huset og menneskene i huset har det bra med naturlig ventilasjon, så skal man ikke installere FTX bare for det. Men nå snakker vi jo ikke om et hus som har det bra
Kommer vel helt an på hvor i landet man bor om det er bra eller dårlig å ventilere? Og selvsagt hvilken årstid det gjelder. Bor man i Sør-Sverige uten ordentlig vinter, så har man jo i prinsippet høstklima hele vinteren med fuktig luft på kaldloftet. Da kan det kanskje bli problemer av å ventilere inn mer rå og fuktig uteluft der.
Bor man derimot som meg i indre Norrland, så har man ordentlige vintre. Og når det er skikkelig kaldt ute, så er det også lav luftfuktighet. Da kan det være bra å ventilere. Jeg har satt opp en logger i mitt kaldloft, så jeg vet hva jeg snakker om. De vinterdager når det er isende kaldt utendørs, så har jeg den laveste temperaturen på loftet, men også lavest RF.
Se for eksempel mine vedlagte skjermdumper fra mine loggere i jordkjeller, grunn og på loftet.
Dette er utendørs. (Håper bildet er klikkbart så det går an å skille detaljene...)
Ok, ingen skorstein. Direkte strøm fra starten. Antar at du da ikke vet når mugg begynte å dukke opp på loftet?
Det kan ha begynt allerede i -69, men mer sannsynlig at det har kommet etter tidligere tilleggsisolering.
At det er verst ut mot gavlene, og på nordsiden, indikerer at det er de kaldeste stedene. Nordsiden er alltid verst utsatt siden det er den kaldeste siden som får minst oppvarming (=>uttørking) fra solen. Mugg ved gavlene kan også indikere at det er der som loftsluften hovedsakelig passerer inn/ut. Avhengig av hvilken vei det blåser.
Jeg tror at oppvarming/aktiv ventilasjon av loftet er det beste for TS. Det vil si trolig størst positiv effekt (=>redusert fuktbelastning) for minst inngrep og kostnad. Har inntrykk av at driftskostnaden ikke er så farlig, men det bør man prøve å finne ut av, (for tilsvarende hus i tilsvarende klima som TS hus). Vet ikke i hvilken grad loftets størrelse påvirker driftskostnaden. Tenker at oppvarming alltid står i proporsjon til størrelsen på det som varmes opp. TS nevner møneloft over et 1,5-plans hus, noe som for meg indikerer at loftet ikke er så stort, men det avhenger såklart av...
Akkurat som tidligere nevnt så er nok FTX en anbefaling som er å anse som like tvunget refleksmessig for gamle hus som å betegne det meste som risikokonstruksjon. Ingenting av det er relevant om det ikke finnes påtakelige problemer, men bør kun holdes i minnet om man begynner å endre på noe. Prinsipielt er isolering og fuktrisiko diametralt motsatte. Det vil si mye isolering => høy fuktrisiko og lite isolering => lav fuktrisiko. Det betyr at gamle hus med liten isolering som har fungert fint i mange år risikerer sterkt å få fuktproblemer om man øker isoleringen fordi konstruksjonen ikke er laget for det.
Kan også være bra å kjenne til at overetasjen alltid har den fuktigste luften og "overtrykk", noe som gjør at hvis det finnes utettheter i taket mellom overetasjen og loftet så vil varm fuktig luft smitte opp til loftet. Så, en baderomsvifte, (om det finnes bad på overetasjen), kan gjøre forskjell.
Som alltid avhenger det av hvor store de respektive problemene er. Hvis for eksempel det er små lekkasjer via el-gjennomføringer så kan en avtrekksvifte på overetasjen hjelpe, men hvis det er større problemer som at lekkasjene er like store som om loftsluken manglet, så gjør det verken fra eller til.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.