Skjøten mellom to skyvedører i et hjørne, med synlig sprekke mellom fôrbrett og betong, og en oppbrettet bit takpapp under dørkarmen.

Det er to skyvedører som møtes i hjørnet og der står to lekter 45x170 og 45x120 mot hverandre som står på en bit takfilt (det er den som synes oppbrettet på bildet).
Det lysegrå er tetningssjikt for utendørsbruk.

Problemet er altså at vann ser ut til å trekke inn mellom tetningssjiktet og biten med takfilt som lektene står på og resulterer i dette:

To skyvedører møtes i et hjørne, med grått tetningsmateriale og takpapp synlig. Det er en sprekke mellom treverk og betong.

Lektene ser tørre ut (det jeg ser av dem) og isolasjonen som ligger i hjørnet mot lektene er tørr så vann trenger bare inn under takfilten hva det virker.

Finnes det noen fornuftig tetningsmasse man kan trekke på under fôrbrettet?

Det er ca. 16 mm mellom planken og betongen i sprekken som synes på bildet.

S
synes du ikke trekker noen fog.
er snittflaten malt på fôret?

Nei, snittflaten er trolig ikke malt. Firmaet som gjorde det gjorde alt på en halv dag, så noen malingsfarge kan jeg ikke tenke meg at de rakk å få på...

Er det en betongaltan som fortsetter inn under veggen? I så fall vil jo fukt alltid vandre gjennom betongen inn i gulvet...

S
anders07 skrev:
Nei, snittflaten er trolig ikke malt. Firmaet som gjorde alt gjorde det på en halv dag så noen maling kan jeg ikke tenke meg at de rakk å få på...
da skal du absolutt ikke fuge. bedre at det er åpent så det tørker når det slutter å regne.
heller da gjøre noe med all ren betong utvendig

SBH skrev:
då ska du absolut inte foga. bättre det är öppet så det torkar när slutar regna.
hellre då göra något åt all ren betong utvändigt
Så du tycker altså at det er bedre at vannet har fritt å renne inn i huset?
Nei, slip bort alt tetningslag/farge og prime, for så å fuge igjen med en fuge som er beregnet for å fuge betongelementer. Sika har i sin produktserie. Det må være ren betong, ellers fester ikke fugen ordentlig.
Hvordan er det gjort under tersklene?

S
Matti_75 skrev:
Så du mener altså at det er bedre at vannet har fritt å renne inn i huset?
Nei slip bort alt tettsjikt/maling og prime, for deretter å fuge igjen det med en fuge som er ment for å fuge betongelementer. Sika har i sitt sortiment. Det må være ren betong ellers fester ikke fugen ordentlig.
Hvordan er det gjort under tersklene?
fuger man endetre så får lettere fukt der. bedre om den var oljet/malt.
behandle all betong som står i regn/ute.

Hmmm...
Det er oppvarmet soverom under så derfra kommer ingen fukt opp. Utenfor innglassingen av balkongen går en smal gang (utendørs) som er tettet (det er den som synes som lysegrå plate på bildet).

Det er tett under vindu/veggpartiene også så det kan jeg ikke få bort.

Det er altså betongplate underst som er tettet og så ligger det bunnfyllingslist under vinduspartiene/skyvedører. I hjørnet ligger det en bit takpapp oppå tettingen og på takpappen står lektene som danner hjørnet.

Det er fall på gangen bort fra vinduspartiet så det regn som renner langs glasset skal renne bort (ikke inn) men åpenbart kommer det likevel vann inn og det eneste stedet det kommer er under takpappbiten som ligger i hjørnet.

Når jeg løfter på takpappen kan jeg se at det er helt vått under den og det ser ut til å bli en kapillæreffekt der mellom tetting og papp som drar inn vann. Oppå takpappen og treverket er tørt.

Bilde av området under en balkong med betongplater, takfilt, og markering for mulig fuge. Piler viser drenering og tett forsegling.

Kan jeg fuge som bildet viser, altså bare mot takpappen og ikke opp mot treverket?
Hvilken fugemasse fungerer da mot tettingen og takpapp?

Bygg bare ikke opp en kant sånn at eventuell vann som kommer ovenpå takpappen ikke kan renne bort.

Ja, problemet er jo at teppet er litt oppvikt. Jeg vurderer om jeg skal prøve å få bort så mye som mulig av teppet og så få inn noe fugemasse slik at eventuelt vann som renner/regner imot ikke kan renne innover...

Det der blir jo aldri ordentlig tett, hvilke idioter som har bygd det sånn. Skulle støpt en betongkant på minst 5 cm for å stoppe vannet. Men trykk i fugemasse, men før eller siden kommer vannet til å finne seg inn.

• Liker
1
  • Laddar…
S
johan ivarsson skrev:
Det der kommer jo aldri til å bli helt tett hvem idioter som har bygget det slik. Skulle ha støpt en betongkant på minst 5 cm for å stoppe vannet. Men fyll det med fugemasse, før eller senere vil vannet finne veien inn.
akkurat. litt fugemasse løser ikke alt

Nei, så er det jo (selv om litt latex kan gjøre underverker ved skjevt kuttede gipsplater)...

Nå handler det vel litt om å "berge situasjonen"... Problemet er ikke vindusfirmaet egentlig, men firmaet som støpte balkongdelen/gangen som la på for høyt fordi de syntes det ble bedre sånn med mindre terskel...

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.