Jeg skal støpe en trapp lik den på vedlagte bilde. Men hvordan i all verden konstruerer jeg min støpeform slik at det blir fall både til sidene og til forsiden, så å si.
Eller kan man leve med fall bare på forsiden? Det føles vanskelig uansett å få det pent i møtet mellom sidetrinnene og trinnet foran døren med tanke på fall.
Om du vil ha fall til sidene også så blir det en linje på trappetrinnet. Penest i så fall er nok å bygge det som om du tenker deg en avklippet (på høyden), veldig slakk og lett skrånende pyramide så kanskje du får bildet i hodet.
Det tror jeg er jævlig vanskelig rent ut sagt å få symmetrisk og pent 😅
Om du vil ha fall til sidene også så blir det en linje på trinnet. Penest i så fall er nok å bygge det som om du tenker deg en avklippet (på høyden), veldig slakk og lett skrånende pyramide så kanskje du får bildet i hodet.
Det tror jeg er jævlig vanskelig rent ut sagt å få symmetrisk og pent 😅
Ja, det er så tankene mine går. Kan jo se ganske profft ut OM det blir bra 😅 Men kanskje nøyer jeg meg med fall utover til slutt. Føles mest realistisk.
Det er ikke umulig men denne linjen mellom hjørnet på nederste trinnet og hjørnet på øverste trinnet må bli helt rett ellers ser det rart ut. Jeg tror det er en jobb for noen som har støpt noen trapper faktisk....
Jeg skal støpe en trapp lignende den på vedlagte bilde. Men hvordan i all verden konstruerer jeg min støpeform slik at det blir fall både til sidene og til forsiden, så å si.
Eller kan man leve med fall kun på forsiden? Føles uansett vanskelig å få til det pent i møtet mellom sidetrinnene og trinnet foran døren med tanke på fall.
Setter pris på all input!
[bilde]
Går det an å få til noe fall? Du skal vel uansett ikke støpe i formen og deretter snu og sette trappen på plass? Tror ikke du er sterk nok 😉
Du bygger vel en form og støper på plass, og da blir toppen jevn. Siden du vil ha fall både på toppen og på trappetrinnene, tenker jeg at du sliper det ned etter støpningen og dermed skaper et mindre fall?
Går det å få til noe fall? Du skal vel uansett ikke støpe i formen og så snu og plassere trappen? Tror ikke du er sterk nok 😉
Du bygger vel en form og støper på stedet, og da blir toppen glatt. Siden du vil ha fall både på toppen og på trinnene, tenker jeg at du sliper etter støpingen og dermed skaper et mindre fall ?
Haha! Jeg er fornøyd om jeg kan løfte bare formen 🫣
Nei, men slik som jeg har sett for meg er at jeg setter igjen formen på det første trinnet når jeg har fylt det med betong, slik at det ikke renner over når jeg fortsetter opp til trinn nr to. På den måten kan jeg støpe hele trappen på en gang.
Men om det er et alternativ å gjøre alt plant og fint, og deretter slipe frem et lite fall, så høres jo det utvilsomt litt mindre komplisert ut.
Nei, men slik som jeg har sett for meg er at jeg setter igjen formen på det første trinnet når jeg har fylt det opp med betong, sånn at det ikke renner over når jeg fortsetter opp til trinn nr to. På den måten kan jeg støpe hele trappen på en gang.
Men om det er et alternativ å gjøre alt plant og fint, og deretter slipe fram et lite fall, så høres jo det utvilsomt litt mindre komplisert ut.
Man kan lage baner for å få fall mot tre hull. Ganske triksende.
Nei, men sånn som jeg har sett for meg er at jeg setter igjen formen på det første trinnet når jeg har fylt opp det med betong, slik at det ikke renner over når jeg fortsetter opp til trinn nr to. På den måten kan jeg støpe hele trappen på en gang.
Men om det er et alternativ å gjøre alt plant og fint, og deretter slipe frem et lite fall så høres jo det utvilsomt litt mindre komplisert ut.
Jeg tror det er mye mye lettere å få en jevn overflate og jevnt fall om du gjør det når du støper. Eller pusser på fallet etterpå. Å slipe frem det du beskriver høres forferdelig slitsomt ut....
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.